Koncerny Daimler AG i BMW Group rozpoczynają współpracę

Daimler AG i BMW Group rozpoczynają współpracę w zakresie zautomatyzowanej jazdy: przedstawiciele obu firm podpisali umowę o długofalowej, strategicznej kooperacji dotyczącej wspólnego opracowania kolejnej generacji rozwiązań technicznych dla systemów wspomagania kierowcy, zautomatyzowanej jazdy drogami szybkiego ruchu oraz autonomicznego parkowania. (wszystko do poziomu 4. SAE).

2019-07-10 11:35:42

Ponadto planowane są dalsze rozmowy na temat rozszerzenia współpracy na wyższe poziomy automatyzacji dla obszarów zurbanizowanych i centrów miast. Podkreśla to długoterminowy i trwały charakter przedsięwzięcia, które obejmie skalowalną platformę dla zautomatyzowanej jazdy. Niewyłączna współpraca jest otwarta także na innych producentów OEM i partnerów technologicznych, a jej wyniki – na podstawie licencji – będą udostępniane innym producentom OEM. 

Kluczowym celem współpracy jest szybkie wprowadzenie na rynek techniki, która od 2024 r.  ma pojawić się w systemach aut osobowych dla prywatnych nabywców. Obie firmy będą wdrażać opracowane rozwiązania w swoich seryjnych produktach w sposób niezależny od siebie. Przedsięwzięcie obejmie współpracę ponad 1200 specjalistów, często w mieszanych zespołach. Będą one działać m.in. w Centrum Technicznym Mercedes-Benz (MTC) w Sindelfingen, w Centrum Badawczo-Technicznym Daimlera w Immendingen oraz w Kampusie Jazdy Autonomicznej BMW Group w Unterschleissheim niedaleko Monachium. Ich wysiłki skupią się na opracowaniu skalowalnej architektury dla systemów wspomagania kierowcy (w tym czujników), stworzeniu wspólnego centrum zarządzania danymi, służącego do przechowywania, administrowania  i przetwarzania informacji, a także na rozwoju funkcjonalności oraz oprogramowania. 

Bezpieczeństwo najważniejszym priorytetem zautomatyzowanej jazdy

BMW Group i Daimler – wspólnie z firmami Aptiv, Audi, Baidu, Continental, Fiat Chrysler, HERE, Infineon, Intel i Volkswagen – opublikowały białą księgę zatytułowaną „Safety First for Automated Driving” (z ang. bezpieczeństwo przede wszystkim dla zautomatyzonwanej jazdy).  Oprócz omówienia wszystkich istotnych metod bezpieczeństwa zautomatyzowanej jazdy na poziomach 3./4. wg SAE w dokumencie tym wprowadzono system wykrywalności, który sięga od głównego celu – zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa niż przeciętny kierowca – aż do indywidualnych celów bezpieczeństwa dla różnych komponentów. Dokument został opublikowany  2 lipca 2019 r. 

Zautomatyzowana jazda w Daimler AG 

Daimler AG pracuje nad seryjnymi projektami rozwojowymi nie tylko dla określonych pojazdów na poziomie 3., ale także 4. i 5. Jako wieloletni lider w zakresie systemów aktywnego bezpieczeństwa, koncern programuje swoje systemy w dużej mierze samodzielnie. W 2019 r. w San José w Dolinie Krzemowej, z udziałem firmy Bosch, rozpocznie się pierwszy pilotażowy program dotyczący pojazdów autonomicznych (poziomy 4./5.) w środowisku miejskim. To kolejny kamień milowy  w ramach istniejącej współpracy obu partnerów; ich kooperacja będzie kontynuowana zgodnie  z planem. Na początku następnej dekady Daimler wprowadzi na rynek nie tylko pojazdy wysoce zautomatyzowane (poziom 3.), ale także w pełni zautomatyzowane (poziomy 4./5.). Koncern jest jedynym producentem OEM na świecie, który cieszy się pozycją na tyle ugruntowaną, by wprowadzać autonomiczną jazdę w każdym istotnym kontekście – od samochodów osobowych  i dostawczych po autobusy i ciężarówki. Z tego względu przy wdrażaniu zautomatyzowanej jazdy korzysta z rozwiązań modułowych (skalowalnych). 

Zautomatyzowana jazda w BMW Group

Grupa BMW pracuje nad wysoce zautomatyzowaną jazdą od 2006 r. Wspólnie ze specjalistami  z zakresu techniki, dostawcami i producentami OEM firma stworzyła niewyłączną platformę,  dla której celem jest uzyskanie dojrzałości seryjnej. Od 2017 r. prace w tym obszarze zostały skonsolidowane w ramach Kampusu Jazdy Autonomicznej w Unterschleissheim na północ  od Monachium, a industrializacja rozwiązań technicznych postępuje przy wsparciu partnerów. Unikalna skalowalność platformy od poziomu 2. do 4. zapewnia wysoki poziom elastyczności  i opłacalność jej stosowania w przyszłości. Aby przyspieszyć rozwój platformy i ustanowić nowe standardy w branży, w kampusie wykorzystuje się najnowocześniejsze, zwinne programowanie.  Na całym świecie najnowsze rozwiązania techniczne są testowane w ponad 70 pojazdów testowych. Zbierają one dane w celu usprawnienia uczenia maszynowego z pomocą sztucznej inteligencji, poprzez symulacje oraz testowanie nowych funkcji poziomu od 2. do 5. na drodze.  Opracowywana obecnie generacja platformy wejdzie do produkcji seryjnej jako automatyzacja  na poziomie 3. w 2021 r., w BMW iNEXT, w którym – w ramach projektów pilotażowych – dostępna będzie także automatyzacja na poziomie 4. 
 
 

ZNAJDŹ NAS: