Całkowicie nowy Ford Focus ST

Zupełnie nowe wcielenie Focusa ST – samochodu opracowanego przez dział sportowy Ford Performance – łączy dreszczyk emocji typowy dla hot-hatcha ze stylem, komfortem i czysto praktycznymi walorami auta rodzinnego.

2019-07-10 13:41:34

Nowy Focus ST w swoich założeniach opiera się na dynamice i świetnych własnościach jezdnych Forda Focusa czwartej generacji. Nowy model jest dostępny w wersji z 5-drzwiowym nadwoziem oraz kombi. Architektura Focusa ST, oparta na nowej platformie podwoziowej C2, została wzbogacona o specjalnie zaprojektowane konfiguracje zawieszenia, układu hamulcowego i nowe układy napędowe. W efekcie powstał najbardziej dynamiczny i najzwrotniejszy Focus ST w historii tego modelu – zarówno na szosę, jak i na tor.

– Inteligentne rozwiązania, jak mechanizm różnicowy eLSD, czy aktywne zawieszenie CCD sprawiają że nasz najnowszy Focus ST może mieć dwa zupełnie inne oblicza i po jednym naciśnięciu przycisku, niczym Dr. Jekyll i Mr Hyde, może zmieniać się z komfortowej limuzyny codziennego użytku w rasowe auto sportowe – zdradza Leo Roeks, dyrektor działu Ford Performance. – Projektując ten model szeroko korzystaliśmy z osiągnięć programów, które doprowadziły do powstania naszego supersamochodu Ford GT, czy sportowego Focusa RS. W ten sposób narodził się kompaktowy model o wyraźnie sportowym charakterze, który zarazem jest autem niezwykle wszechstronnym, z czym nie spotykano się dotąd w tym segmencie.

Całkowicie nowy Ford Focus ST będzie wytwarzany z zachowaniem nie stosowanych wcześniej reżimów jakości i staranności wykonania, w zakładach Forda w Saarlouis w Niemczech, gdzie w nowoczesną bazę produkcyjną zainwestowano ostatnio aż 600 mln euro.

Moc i dynamika

Wykonany z aluminium silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 2,3-litra jest najmocniejszą jednostką napędową, jaką kiedykolwiek oferowano w modelu Focus ST. To między innymi dzięki zastosowaniu zaawansowanego układu turbodoładowania silnik osiąga moc aż 280 KM przy 5500 obr/min i dysponuje maksymalnym momentem 420 Nm w przedziale 3000-4000 obr/min. To także najbardziej dynamiczny silnik pod względem charakterystyki obrotów, jaki kiedykolwiek pojawił się w Focusie ST - dzięki niemu najnowszy ST w wersji hatchback potrzebuje 5,7 sekundy na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h. Focus ST z silnikiem 2,3 EcoBoost oferuje zużycie paliwa 7,9 l/100 km i emisję CO2 od 179 g/km.*

Turbosprężarka o niskiej bezwładności i zmiennej geometrii, stalowe tłoki charakteryzujące się mniejszą rozszerzalnością przy wysokiej temperaturze oraz zintegrowana, innowacyjna konstrukcja układu dolotowego o symetrycznie rozmieszczonych portach umożliwiły dalszą optymalizację przebiegu spalania mieszanki. W efekcie, ten silnik wysokoprężny wytwarza 10 procent więcej mocy i dysponuje ponad dwukrotnie wyższym momentem obrotowym niż 2,0-litrowa benzynowa jednostka Duratec ST, stosowana w pierwszej generacji Forda Focus ST.‑ 2,0-litrowy silnik wysokoprężny EcoBlue dostępny w Focusie ST oferuje zużycie paliwa 4,8 l/100 km i emisję CO2 od 125 g/km.

– Benzynowy silnik EcoBoost i diesel EcoBlue to jednostki o zróżnicowanych charakterach, ale obie są bardzo charyzmatyczne – zapewnia Leo Roeks. – Przy tym charakterystyczny odgłos wydechu z bulgotaniem i strzelaniem w rurę wydechową doskonale uzupełnia kapitalne osiągi Focusa ST i stanowi nieodłączną część doświadczenia, którym jest prowadzenie auta ze znaczkiem ST. 

Intuicyjna dynamika i zaawansowane technologie

Wielowahaczowe tylne zawieszenie SLA pomaga bez uszczerbku dla komfortu zoptymalizować zachowanie pojazdu przy różnych sposobach jazdy. W wersji kombi zawieszenie to ma nieco inną geometrię, ze zmienionym położeniem amortyzatorów, dla zapewnienia dynamiki i zwrotności także przy pełnym obciążeniu samochodu. Model nie stracił nic ze zwinności i dynamiki seryjnego Focusa dzięki zastosowaniu takich samych sprężyn zawieszenia. Zwiększono jednak sztywność tłumienia amortyzatorów, do 20 procent z przodu i 13 procent z tyłu. Prześwit poprzeczny jest mniejszy o 10 mm, co daje lepsze trzymanie się drogi i czyni samochód posłuszniejszym kierowcy w sportowych trybach jazdy.

Innym rozwiązaniem poprawiającym własności jezdne i przyjemność prowadzenia Focusa ST jest elektroniczny mechanizm różnicowy eLSD, dostępny w wersjach z 2,3-litrowym silnikiem EcoBoost. Mechanizm jest wbudowany w skrzynię biegów i wykorzystuje sprzęgła sterowane hydraulicznie, do redystrybucji 100% dostępnego momentu na koło mające lepszą przyczepność, co pomaga eliminować poślizgi. Rezultatem jest zwiększona zwrotność i znaczna redukcja podsterowności podczas przyspieszania w zakrętach i przy wychodzeniu z łuków. Ford Focus ST z silnikiem EcoBlue 2,0 jest wyposażony w układ poprawiający stabilność toru jazdy na zakrętach (Torque Vectoring Control). Zasada działania TVC polega na odpowiednim przyhamowywaniu koła po wewnętrznej, co poprawia trzymanie się nawierzchni i zmniejsza podsterowność samochodu.

Większe hamulce przednich i tylnych kół zapewniają skuteczniejsze hamowanie, nie tylko podnosząc siłę hamowania, ale także zmniejszając stopień utraty skuteczności hamowania przy gorących hamulcach. Większe tarcze przednich hamulców mają teraz wymiary 330 x 27 mm i współpracują z zaciskami o podwójnych siłownikach. Z tyłu tarcze hamulców mają teraz wymiary 302 x 11 mm. Skuteczność hamowania Focusa ST podniesiono stosując te same rygorystyczne procedury jak w przypadku supersportowego Forda GT. W testach na utratę skuteczności hamowania, zależną od temperatury, nowy Focus ST uzyskiwał wyniki niemal czterokrotnie korzystniejsze.

Elektryczna pompa hamulcowa EBB (Electric Brake Booster), ważny element architektury platformy podwoziowej C2, jest kolejnym elementem, który udowadnia swoją przydatność także w modelu Focus ST. Ten rodzaj pompy szybciej zwiększa ciśnienie w układzie niż pompa hydrauliczna, co z kolei pozwala lepiej wyczuwać pracę hamulców i bardziej precyzyjnie operować pedałem hamulca w szerszym zakresie warunków jazdy. W przypadku Forda Focus ST oznacza, że urządzenie może nie tylko łagodzić zmiany w zachowaniu hamulców podczas ostrej jazdy, ale także regulować parametry pracy i „czucie” hamulców, w ekstremalnych sytuacjach wymagających hamowania na torze.

Harmonia formy i funkcjonalności

Inżynierowie Ford Performance starannie dopracowali konfigurację sportowych foteli Recaro, które doskonale podtrzymują ciało i pozwalają kierowcy na zespolenie z maszyną, aby jeszcze pełniej kontrolować każdy aspekt zachowania samochodu. Z kolei układ ESE wzmacnia autentyczny odgłos pracy silnika i wydechu, gdy kierowca wybiera tryb jazdy sportowej lub torowej. Daje to dodatkowy dreszcz emocji, a przy tym ułatwia kontrolowanie samochodu przy bardziej ekstremalnych technikach jazdy.

Specjalnie dopracowane zawieszenie silnika oraz odpowiednio izolowana rama pomocnicza przedniego zawieszenia – obok opcji aktywnego zawieszenia CCD – są elementami znacząco poprawiającymi komfort kierowcy i pasażerów. Duża ilość miejsca na wysokości ramion z przodu, największa w tej kasie przestrzeń na wysokości kolan pasażerów z tyłu, a także ogromny przedział bagażowy wersji kombi o maksymalnej pojemności 1653 litrów, czy pojemny bagażnik swobodnie mieszczący spory kojec dla pasa, to elementy decydujące o wysokim komforcie i walorach praktycznych nowego Focusa ST.

Sylwetka modelu Focus ST jest kontynuacją eleganckiej i zarazem sportowej stylistyki całej rodziny Forda Focusa, z subtelnymi akcentami stylizacyjnymi. Bardzo ważną rolę odgrywają aluminiowe felgi o specjalnie zaprojektowanych wzorach. Lekko zmienione kształty górnej i dolnej kraty wlotu powietrza z przodu zapewniają optymalne chłodzenie silnika. Z kolei śmiało wystylizowane dolne elementy przednich błotników kierują odpowiednio strumienie powietrza, poprawiając własności aerodynamiczne samochodu.

W palecie dostępnych na życzenie kolorów nadwozia, specjalnie dobranych dla podkreślenia dynamicznej stylistyki ST są między innymi: ikoniczny już niebieski kolor Ford Performance Blue oraz charakterystyczny pomarańczowy Orange Fury, a także biel Frozen White, popielaty Magnetic Grey, dwa odcienie czerwieni Race Red i Ruby Red oraz obowiązkowy czarny kolor Shadow Black. Śmiałe wzory aluminiowych felg obejmują 18-calowe koła Dark Sparkle oraz Magnetite Matt, a także koła 19-calowe Magnetite Matt.

– Naszym celem było stworzenie zupełnie nowego Forda Focusa ST, który byłby łatwy i przyjazny w prowadzeniu na co dzień, podobnie jak wszystkie inne modele rodziny Focus – podsumowuje Leo Roeks. „Tak bogata paleta wyposażenia oznacza, że nabywcy dostają do rąk samochód, który gwarantuje zapierające dech w piersiach osiągi, jednak bez konieczności rezygnowania z jakichkolwiek udogodnień, do których przyzwyczailiśmy naszych klientów.”

 

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: