SUV coupé uzupełnia rodzinę pojazdów e-tron: Audi e-tron Sportback

„Przyszłość jest elektryczna”: Przedstawiając drugi model z linii e-tron, Audi konsekwentnie kontynuuje swój strategiczny kierunek. Audi e-tron Sportback to dynamiczny SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora.

2020-04-02 13:19:17

Po raz pierwszy w pojeździe produkowanym seryjnie dostępne będą cyfrowe reflektory diodowe Matrix. Ich matryca świetlna podzielona jest na malutkie piksele, którymi można sterować z wyjątkową precyzją. Ułatwia to bezpieczny przejazd np. na zwężonej drodze, pozwala dokładnie oświetlić taki przejazd i pomaga w utrzymaniu pojazdu pośrodku pasa ruchu. Wprowadzenie modelu Audi e-tron Sportback** na rynek europejski jest planowane na wiosnę 2020 r.

Elegancki, wydajny, pełen ekspresji: wygląd zewnętrzny

Audi e-tron Sportback** łączy w sobie moc przestronnego SUV-a z elegancją czterodrzwiowego coupé i progresywnym charakterem samochodu elektrycznego. Wymiary samochodu: długość 4901 mm, szerokość 1935 mm i wysokość 1616 mm. Dach płasko rozpościera się nad muskularną karoserią, ostro opada do tyłu – w stylu typowym dla coupé – i przechodzi w mocno pochylone słupki D. Dolna krawędź trzeciego okna bocznego unosi się ku górze, a jednocześnie w kierunku tyłu – to cecha charakterystyczna dla modeli Sportback.

Dzięki ośmiokątnej osłonie chłodnicy Singleframe, mocnym konturom nad kołami i wyglądającej niczym wyrzeźbiona tylnej części auta, Audi e-tron Sportback** doskonale wpisuje się w stylistykę marki. Detale sygnalizują światu, że ten SUV coupé jest pojazdem w pełni elektrycznym. 

Wersja S line w szczególny sposób podkreśla sportowe geny Audi e-tron Sportback**. Jest ona standardowo wyposażona w 20-calowe felgi i sportowe zawieszenie pneumatyczne. Po bokach zderzaka o wyraziście zarysowanych konturach znajdują się pełne ekspresji masywne wloty poprawiające opływ powietrza. Rozciągają się one aż pod reflektory i tworzą dynamiczny, widoczny już z daleka obraz. Osłonę chłodnicy zdobi emblemat S line, a aluminiowe listwy progowe – logo #S. Montowane standardowo spojler w tyle pojazdu i wyrazisty dyfuzor rozciągający się na całej szerokości auta, przyczyniają się do doskonałej aerodynamiki.

Współczynnik oporu czołowego powietrza 0,25: najlepsza aerodynamika dla większego zasięgu

Audi e-tron Sportback** w połączeniu z pakietem wyposażenia zewnętrznego S line i wirtualnymi lusterkami bocznymi oferuje doskonałą wartość współczynnika oporu czołowego powietrza, zaledwie 0,25 – czyli jeszcze lepszą niż siostrzany model Audi e-tron**. Wynika to przede wszystkim z kształtu karoserii typowego dla modelu coupé, a tym samym z mniejszego oporu aerodynamicznego za pojazdem. Wysoka krawędź obrysowa modelu Sportback minimalizuje zawirowania w opływie powietrza, co w ostatecznym rozrachunku wpływa korzystnie na zużycie energii. Według pomiarów zgodnych z procedurą WLTP, ten SUV coupé na jednym ładowaniu akumulatora może pokonać do 442 km.

Kolejnym czynnikiem zwiększającym wydajność są opcjonalne, wirtualne lusterka boczne w kształcie skrzydła, w których zamiast szklanych luster zamontowano kamery. Przekazywane przez nie obrazy są wyświetlane na wyświetlaczach OLED umieszczonych w przestrzeni między deską rozdzielczą a drzwiami. Ekrany wyświetlaczy charakteryzują się wysokim kontrastem. Ponadto w trzech sytuacjach lusterka dopasowują się automatycznie: podczas jazdy po autostradzie, przy manewrach skręcania oraz parkowania. W każdym przypadku zapewniają obraz o optymalnej widoczności.

Właściwości aerodynamiczne samochodu podnoszą także elementy niewidoczne z zewnątrz. Należą do nich m.in. regulowany wlot powietrza z tunelami zapewniającymi chłodzenie przednich hamulców, aerodynamiczne koła i całkowicie zabudowane podwozie z aluminiową płytą chroniącą akumulator wysokiego napięcia.

Innowacja na skalę światową w samochodzie produkcji seryjnej: cyfrowe reflektory diodowe Matrix

Cyfrowe reflektory diodowe Matrix to ukoronowanie wyposażenia wchodzącego na rynek modelu Audi e-tron Sportback**. To, że znajdują się one w samochodzie produkowanym seryjnie, to innowacja na skalę światową. Światło pochodzi tu z podzielonych na malutkie piksele diod, oświetlających drogę z wysoką rozdzielczością. Kryje się za nimi technologia zwana w skrócie DMD (Digital Micromirror Device – cyfrowa matryca z mikrozwierciadeł), stosowana także w wielu projektorach wideo. Jej sercem jest mały układ scalony zawierający około miliona mikrozwierciadeł, których krawędzie mają długość zaledwie kilku setnych milimetra. Za pomocą pól elektrostatycznych, każde z nich można poruszyć nawet 5000 razy na sekundę. Zależnie od ustawienia, światło diodowe jest kierowane poprzez soczewki na drogę albo jest pochłaniane przez absorber, aby zamaskować obszary wiązki światła.

W Audi e-tron Sportback** cyfrowe światła (w produkcji seryjnej pojawią się jeszcze w tym roku), pełnią kilka funkcji. Np. podczas zamykania i otwierania pojazdu generują dynamiczne animacje wyświetlane na ścianie lub podłożu. Podczas pokonywania zakrętów, jazdy w mieście i na autostradzie oferują bardzo precyzyjne warianty świateł mijania, a w przypadku świateł drogowych jeszcze dokładniej się dostosowują się do warunków i do otoczenia, by nie oślepiać innych uczestników ruchu drogowego.

Przede wszystkim jednak oferują nowatorskie funkcje, takie jak oświetlenie pasa ruchu i światło prowadzące. Na drogach szybkiego ruchu światło pasa ruchu tworzy „dywan” świetlny, który jasno wskazuje pas, po którym porusza się pojazd i dynamicznie dopasowuje się podczas jego zmiany. W ten sposób pomaga kierowcy skupić uwagę na danym pasie i przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto światła orientacyjne przy pomocy ciemnych nieoświetlonych linii predyktywnie pokazują pozycję pojazdu na pasie ruchu i wspierają w ten sposób bezpieczną jazdę środkiem pasa – zwłaszcza na wąskich drogach czy w miejscu prowadzenia robót drogowych. Funkcja oznaczania drogi wykorzystywana jest również w połączeniu z opcjonalnym asystentem jazdy nocą. Kiedy system wykryje pieszego, światło automatycznie go oświetla, w ten sposób zmniejszając ryzyko niedostrzeżenia pieszego w bezpośrednim sąsiedztwie pasa ruchu.

Sportowa wydajność: silniki elektryczne, elektryczny napęd na cztery koła, zawieszenie

Przy każdej z osi Audi e-tron Sportback 55 quattro** zamontowano asynchroniczny silnik elektryczny zasilany prądem trójfazowym przez układ energoelektroniczny pojazdu. Przy mocy 265 kW i momencie obrotowym 561 Nm (zużycie prądu w kWh/100 km*: 26,0 – 22,1 (WLTP); emisja CO2 w g/km: 0) oba silniki elektryczne sprawiają, że ten SUV-a coupé energicznie rusza
z miejsca i jedzie prawie bezgłośnie, nie emitując lokalnie zanieczyszczeń do atmosfery.

Audi e-tron Sportback 55 quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Jeśli kierowca zmieni bieg z D na S i do końca wciśnie pedał przyspieszenia, aktywuje tryb boost. W trybie tym napęd przez osiem sekund wytwarza moc systemową 300 kW i moment obrotowy 664 Nm. Dzięki temu, pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy. Dwustopniowe przekładnie planetarne z jednym zakresem biegów przenoszą momenty obrotowe z silników elektrycznych na osie. Do wyboru biegów służy przełącznik, który kierowca może przesuwać kciukiem i palcem wskazującym. Umieszczono go w eleganckiej dźwigni znajdującej się nisko nad tunelem środkowym, służącej także jako podparcie dłoni.

Doskonałą przyczepność i dynamikę na każdej nawierzchni gwarantuje elektryczny napęd na cztery koła. Dzięki niemu, Audi pisze właśnie kolejny rozdział w historii napędu quattro. W większości sytuacji Audi e-tron Sportback** wykorzystuje tylko tylny silnik elektryczny, co zapewnia wyjątkową wydajność. Jeśli kierowca zażąda więcej mocy niż może zapewnić tylny silnik, to błyskawicznie załącza się silnik przedni. Odbywa się to także predyktywnie, zanim — na śliskiej nawierzchni czy podczas pokonywania zakrętów – nastąpi poślizg albo samochód stanie się podsterowny lub nadsterowny.

95 kWh energii: układ akumulatorów wysokiego napięcia i rekuperacja

Układ akumulatorów w Audi e-tron Sportback 55 quattro** magazynuje 95 kWh energii brutto (86,5 kWh netto) i pracuje z napięciem znamionowym 396 V. Ma on formę płaskiego, szerokiego bloku zamontowanego pod przedziałem pasażerskim i przymocowanego doń w 35 punktach. Dzięki masywnej ramie ochronnej i aluminiowej konstrukcji, w której znajduje się 36 modułów ogniw, układ akumulatorów jest bardzo sztywny i odporny na uderzenia. Moduły ogniw ułożone są w dwóch warstwach, które tworzą długi dolny poziom z 31 modułami i krótki górny z pięcioma modułami. Każdy moduł mieści dwanaście tzw. ogniw typu pouch. Układ chłodzenia znajduje się pod przestrzenią z ogniwami.

Podczas hamowania z siłą do 0,3 g – co w codziennym użytkowaniu stanowi ponad 90% przypadków – akumulator wysokiego napięcia jest ładowany przez silniki elektryczne, przede wszystkim przez silnik tylny, działające w takich sytuacjach jako alternatory. System rekuperacji zmiennie steruje odzyskiwaniem energii przez dwa moduły elektryczne – zarówno podczas jazdy do przodu, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, jak i podczas hamowania. Jeden z trzech stopni rekuperacji można ustawić przy pomocy manetek przy kierownicy. Różnice między stopniami rekuperacji są jeszcze bardziej zauważalne niż w modelu e-tron.

Podczas hamowania z prędkości 100 km/h, Audi e-tron Sportback** może rekuperować maksymalnie 300 Nm momentu obrotowego i 220 kW mocy. Podobnie jak w przypadku modelu siostrzanego, stanowi to ponad 70% mocy wyjściowej – więcej niż w przypadku każdego innego modelu produkcji seryjnej. Łącznie, ten SUV coupé zawdzięcza rekuperacji nawet 30% swego zasięgu.

Dopiero przy hamowaniu z siłą ponad 0,3 g do gry wkraczają hamulce, które dzięki swej innowacyjnej elektrohydraulicznej koncepcji uruchamiania reagują wyjątkowo szybko.

W zależności od sytuacji, system regulacji decyduje, czy SUV coupé ma odzyskiwać energię tylko przy pomocy silników elektrycznych, tylko z wykorzystaniem hamulców, czy też łącząc obie te możliwości, i to niezależnie dla każdej z osi. Przejście od hamowania elektrycznego do hydraulicznego jest płynne i jednorodne, zatem kierowca nawet go nie zauważa. Siła hamowania pozostaje stała.

Moc wyjściowa 230 kW: Audi e-tron Sportback 50 quattro

Już w momencie rynkowej premiery, Audi oferować będzie tego SUV-a coupé z całkowicie elektrycznym napędem również w innej wersji silnikowej. Model e-tron Sportback 50 quattro generuje moc wyjściową 230 kW i moment obrotowy 540 Nm (zużycie energii w trybie mieszanym w kWh/100 km*: 26,3 – 21,9 (WLTP); emisja CO2 w trybie mieszanym w g/km: 0). Akumulator w tym przypadku ma tylko jeden poziom, a każdy z jego 27 modułów składa się z dwunastu ogniw. Ten układ ważący o ok. 120 kg mniej niż akumulator w modelu Sportback 55 quattro** magazynuje 71 kWh energii brutto (64,7 kWh netto). Dzięki temu, pojazd na pełnym ładowaniu może pokonać do 342 km (według pomiarów zgodnych z procedurą WLTP).

Audi e-tron Sportback 50 quattro osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,8 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 190 km/h.

Kontynuacja jazdy po zaledwie 30 minutach: oferta ładowania

Na długich trasach Audi e-tron Sportback 55 quattro** można na stacjach szybkiego ładowania ładować prądem stałym o mocy do 150 kW. W niecałe pół godziny akumulator zostaje naładowany do poziomu 80%, co wystarcza na kolejny odcinek długiej podróży. Akumulatory e-tron Sportback 50 quattro** można ładować z mocą do 120 kW i osiągnąć identyczny stan naładowania w takim samym czasie.

Audi oferuje również różne rozwiązania pozwalające na ładowanie akumulatorów we własnym garażu; są one uzależnione od wydajności domowej sieci zasilania. 

Doskonałość formy i funkcjonalności: wnętrze

Rozstaw osi 2928 mm sprawia, że w Audi e-tron Sportback jest sporo miejsca dla pięciu osób i ich bagaży. Przestrzeń nad głową z tyłu jest tylko o 20 mm mniejsza niż w Audi e-tron. Miejsce na stopy pasażerów siedzących z tyłu jest prawie zupełnie płaskie – pozostaje tu tylko niewielki stopień w miejscu środkowego tunelu. Wraz z 60-litrowym bagażnikiem pod maską z przodu, w którym umieszczono zestaw narzędzi i kabel do ładowania, samochód oferuje przestrzeń ładunkową o łącznej pojemności 615 litrów. Złożenie oparć tylnych siedzeń pozwala ją zwiększyć do 1665 litrów. Pokrywa bagażnika na życzenie otwiera się i zamyka elektrycznie, także w reakcji na ruch stopy.

Wnętrze Audi e-tron Sportback** to elegancki salon płynnie łączący nowoczesną stylistykę i najnowszą technikę. Szeroki łuk stylistyczny rozciągający się wzdłuż tablicy przyrządów i przebiegający od drzwi do drzwi, w bardzo harmonijny sposób integruje w sobie osłonę cyfrowego kokpitu Audi virtual cockpit. Smukły wyświetlacz kokpitu wydaje się być swobodnie zawieszony w przestrzeni. Z linią wrap-around zintegrowano umieszczone na połączeniach drzwi z tablicą monitory opcjonalnych, wirtualnych lusterek bocznych. Deska rozdzielcza pośrodku, wyposażona w dwa wyświetlacze dotykowe, jest lekko zwrócona ku kierowcy, a dzięki temu – wyjątkowo ergonomiczna.

Wyczuwalna pod palcami i w pełni zrozumiała: koncepcja obsługi

Podobnie jak wszystkie inne modele klasy wyższej marki Audi, e-tron Sportback jest wyposażony w system operacyjny MMI touch response z dwoma wyświetlaczami. W momencie aktywowania funkcji palcem, generowana jest potwierdzająca operację dotykowa i akustyczna reakcja zwrotna. Górny ekran dotykowy o przekątnej 12,1 cala służy do sterowania systemami infotainment, funkcjami telefonu, nawigacją i ustawieniami e-tron. Dolny, o przekątnej 8,6 cala, służy do wprowadzania tekstu i obsługi funkcji związanych z komfortem i wygodą oraz klimatyzacją. Struktura menu jest intuicyjna i płaska, jak w smartfonie, a grafika wyraźna i w wysokiej rozdzielczości.

Standardowe wyposażenie Audi e-tron Sportback** obejmuje również 12,3-calowy kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit. Jego wyświetlacz ma wyjątkowo wysoką rozdzielczość 1920 x 720 pikseli. Za pomocą przycisku View na kierownicy, można na nim wywoływać dwa różne widoki. Dostępna jest również opcjonalna wersja „Plus” z dodatkowymi funkcjami wyświetlacza. Na życzenie wyświetlacz i cała koncepcja obsługi mogą zostać uzupełnione wyświetlaczem head-up display, który pokazuje wszystkie ważne informacje na przedniej szybie, na wprost wzroku kierowcy.

Bezpieczeństwo jazdy w mieście i na długich trasach: systemy wspomagania kierowcy

Oferowane przez Audi w e-tron Sportback** systemy wspomagania kierowcy pomagają prowadzącemu pojazd i w wielu sytuacjach redukują zakres wykonywanych przez niego czynności. Systemy ochrony bezpieczeństwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front są elementami wyposażenia standardowego.

Audi oferuje Pakiet systemów wspomagających kierowcę w ruchu miejskim przeznaczony specjalnie do jazdy w mieście. Obejmuje on asystenta skrzyżowań, asystenta ruchu poprzecznego z tyłu oraz ostrzeżenia przed zmianą pasa i przed wysiadaniem. Dostępna jest funkcja Audi pre sense 360° – połączenie systemów przedniego, tylnego i bocznego Audi pre sense. Wykrywają one zagrożenia kolizją i inicjują ukierunkowane środki ochronne: od pełnego hamowania, po napięcie pasów bezpieczeństwa.

Do funkcji Pakietu systemów wspomagających kierowcę w ruchu pozamiejskim należą adaptacyjny asystent jazdy kontrolujący wzdłużny i poprzeczny ruch pojazdu oraz asystent wydajności. Ten drugi wykorzystuje dane z czujników pokładowych, systemu nawigacji oraz usług Car-to-X i sygnalizuje kierowcy, kiedy warto zdjąć nogę z pedału gazu. Ponadto asystent wydajności w połączeniu z adaptacyjnym asystentem jazdy i funkcją rozpoznawania znaków drogowych może prospektywnie hamować i przyspieszać. Uzupełnienie Pakietu systemów wspomagających kierowcę w ruchu pozamiejskim stanowią asystent skrętu, asystent omijania przeszkody i emergency assist. Audi oferuje również asystenta parkowania, asystenta jazdy nocą i kamery 360° - kierowca może wywoływać w systemie różne widoki pozyskiwane z kamer.

Za działanie systemów wsparcia kierowcy w Audi e-tron Sportback odpowiada standardowo centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy. Nieustannie przetwarza on zróżnicowany model otoczenia. Potrzebne do tego dane – w zależności od wyposażenia – otrzymuje z maksymalnie pięciu czujników radarowych, pięciu kamer i dwunastu czujników ultradźwiękowych.

Zużycie paliwa/energii wymienionych modeli

**(Dane o zużyciu paliwa/prądu i o emisji CO2 mieszczą się w podanych zakresach zależnie od poziomu wyposażenia pojazdu).

Audi e-tron Sportback 50 quattro

Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 26,3 – 21,9 (WLTP);

emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 0

Audi e-tron Sportback 55 quattro

Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 26,0 – 22,1 (WLTP);

emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 0

Audi e-tron 55 quattro

Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 26,3– 22,5 (WLTP);

emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 0

 

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: