Fiat Talento 1.6 EcoJet vs Renault Trafic 1.6 dCi: bliźniaczy pojedynek

Kooperacja producentów samochodów jest znana i powszechna. Nie inaczej jest w przypadku Fiata i Renault, które od dłuższego czasu z powodzeniem wspólnie projektują auta dostawcze.

2017-07-10 16:36:49

Dlatego też postanowiliśmy skonfrontować ze sobą Fiata Talento i Renault Trafic, by poszukać różnic pomiędzy bezpośrednimi rywalami – braćmi bliźniakami.

Obok Fiata Talento i Renault Traffic w kooperacji bierze jeszcze udział Opel ze swoim Vivaro. Historia całej trójki rozpoczęła się w 2014 r., kiedy to Fiat, Renault i Opel podpisały porozumienie o współpracy. Wtedy też postanowiono stworzyć kolejną generacją dostawczego auta, które cały czas podbija nowe rynki i jest jednym z najchętniej wybieranych aut w segmencie. Produkcja wszystkich trzech aut odbywa się we francuskiej fabryce w Sandouville. Pod koniec roku 2017 ma zostać zaprezentowana nowa generacja, jednak jeszcze nie wiadomo, czy będzie nadal tworzona we włosko-niemiecko-francuskiej kooperacji. Zobaczmy zatem, jakie różnice znajdziemy na pokładzie bliźniaczych Fiata Talento i Renault Trafic.

Kiedy postawimy obok siebie Fiata i Renault, okaże się, że zmiany w przednim pasie są do zauważenia. Lekko zmieniony grill w Fiacie ma przeprojektowaną fakturę oraz więcej wstawek chromowanych. Duże lampy zapewniają doskonałe oświetlenie podczas nocnej jazdy, a dodatkowo we włoskim aucie pojawiły się światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Linia boczna posiada znacznie mniej różnic niż przód. Sytuację próbują tutaj ratować jedynie inne wzory aluminiowych felg z oponami w rozmiarze 215/60 R17. Dzięki grubej oponie trudno na początku stwierdzić, że koła mają spore rozmiary – przy dużej karoserii „giną” w całości, zgrabnie wtapiając się w całą sylwetkę. Również napisy na drzwiach przednich wyróżniały oba auta.

Więcej zmian znajdziemy w tylnej części samochodu. Testowany Trafic został wyposażony w dwuskrzydłowe drzwi bagażnika. Talento zamykało dostęp dużą klapą unoszoną do góry. Bardziej poręczne jest rozwiązanie Renault – żeby zamknąć tylne wrota, trzeba użyć sporo siły – niższe osoby mogą mieć kłopot z uchwytem, bowiem cała konstrukcja unosi się bardzo wysoko. Testowane egzemplarze mierzyły 5399 mm długości, 1956 mm szerokości i 1971 mm wysokości. Rozstaw osi to 3498 mm, co oznacza, że zarówno Fiat, jak i Renault, to kawał porządnego auta. Zobaczmy zatem, jak wygląda wnętrze.

W środku jeszcze trudniej znaleźć różnice niż na zewnątrz. Wprawne oko zauważy jedynie zmienione czcionki zegarów obrotomierza i wskaźnika poziomu paliwa oraz inne kolorystycznie materiały wykończeniowe. Cały projekt deski, łącznie z systemem inforozrywki, wyświetlaczem kamery cofania w lusterku wstecznym czy układem siedzeń, jest taki sam w obydwu przypadkach.

W Fiacie i Renault na pokład mogło wsiąść maksymalnie 9 osób – w konfiguracji 3 + 3 + 3. Miejsca, zarówno przednim, jak i środkowym oraz tylnym rzędzie, jest pod dostatkiem. Kanapy mogłyby mieć lepsze wyprofilowanie oparć, przez co komfort podróżowania byłby jeszcze lepszy. Dla zwiększenia tego ostatniego na pokładzie obydwu samochodów może znaleźć się dodatkowe ogrzewanie i układ klimatyzacji dla środkowego i tylnego przedziału pasażerskiego. Liczne schowki w kokpicie oraz w drzwiach pozwalają utrzymać porządek i czystość. Na koniec jeszcze słowo o bagażniku. Pomijając kwestię dostępu do przestrzeni ładunkowej (rozwiązanie dwuskrzydłowych drzwi w Renault jest dużo praktyczniejsze), musimy przyznać, że miejsca na bagaże jest pod dostatkiem. Takie samochody są często wykorzystywane do małego transportu ludzi po drogach Polski i Europy i zarówno Talento, jak i Trafic mogą zabrać bardzo dużo bagażu. Oczywiście w miarę potrzeb można powiększyć bagażnik poprzez wyciągnięcie zbędnych foteli.

W ofercie jednostek napędowych mamy do wyboru pięć silników opartych o francuską rodzinę dCi o pojemności 1,6 l. W zależności od wyboru jednostki napędowej pod maską może drzemać od 70 do 145 KM. W obydwu egzemplarzach znalazły się najmocniejsze motory z podwójnym turbodoładowaniem. 145 KM i 340 Nm momentu obrotowego są idealnym wyborem do spranego napędzania samochodu. Utrzymywanie wyższych prędkości, nawet przy pełnym obciążeniu, nie stanowi żadnego problemu, a 6-biegowe przekładnie manualne pozwalają na spokojne utrzymywanie niskiego zużycia paliwa – średnio w całym teście obydwa auta zużywały około 7,8 l/100 km oleju napędowego.

Od dawna wiadomo, że zarówno Fiat Talento, jak i Renault Trafic do demonów szybkości nie należą. Nie mówimy tutaj jednak o przyspieszeniu do 100 km/h ze startu zatrzymanego (11,1 sekundy) czy o prędkości maksymalnej (177 km/h), bo nie w tym rzecz. Tego typu samochody są przeznaczone do spokojnej, ale bardzo długiej jazdy. I musimy przyznać, że w przypadku kiedy prowadzimy obydwa auta spokojnie i bez pośpiechu, to potrafią się one odwdzięczyć dokładnym prowadzeniem. Każda szybsza zmiana kierunku jazdy powoduje nerwowe zachowanie, które naraża kierowcę na niepotrzebne stresy. Najlepiej jest poruszać się do przodu i spokojnie – wtedy wszyscy bezpiecznie dojadą na miejsce.

Na koniec jeszcze rzut oka na cennik. Ceny pasażerskich odmian Fiata Talento i Renault Trafic startują od odpowiednio 108 855 zł i 99 850 zł. Skąd taka znaczna różnica? Wszystko zależy od wersji wyposażeniowej i długości. Czy warto wybrać taki samochód? Doświadczenia firm przewozowych jasno pokazują, że samochody pokroju Trafica, Talento i Vivaro są niedoścignionymi wzorami w tej branży.

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: