Stworzony, by sprostać wyzwaniom transportowym jutra

Auto dostawcze realizuje coraz więcej złożonych zadań w ramach przedsiębiorstwa, w którym wykonuje swoją pracę. Ma nie tylko po prostu przewozić materiały z miejsca w miejsce, ale także coraz częściej wykonywać wieloetapowe zadania, wynikające ze specyfiki prowadzonego przez właściciela biznesu.

2017-08-24 12:47:43

Dlatego Volkswagen Crafter wyposażony został w szereg systemów wspomagania kierowcy oraz znakomite jednostki napędowe – i to na tym skupię swoją uwagę.

Nowoczesne auto dostawcze to takie, które wyposażone jest w dobry system nawigacji i posiada szereg udogodnień, których nie powstydziłby się samochód osobowy. To wymóg współczesnego świata i świadomych klientów. Nowy Crafter to przede wszystkim niezwykle nowoczesna kabina kierowcy, posiadająca ogromną liczbę schowków pomocnych przy organizacji mobilnego biura (dwupiętrowe w drzwiach, nad deską rozdzielczą z funkcjonalnymi przegrodami, w środkowym pasie deski rozdzielczej oraz zaraz pod podsufitką). Do tego wielofunkcyjna, znakomicie zaprojektowana kierownica oraz system przycisków ekranu centralnego dobrze znany z modeli osobowych marki Volkswagen. Słowem – miejska nowoczesność i szyk przeszczepione do dużego samochodu dostawczego. Dzięki temu rozwiązaniu, pomimo rozmiarów Craftera, czujemy się w nim komfortowo i niezwykle bezpiecznie. Prosta w utrzymaniu tkanina okalająca obszar od kolan w dół nadaje się do mycia nawet myjką ciśnieniową (sprawdzałem!). Za kierownicą Craftera można spędzać godziny – nie tylko dzięki projektowi kabiny, ale również z uwagi na jakość wykonania fotela kierowcy. Producenci zadbali o plecy kierowcy w sposób, jaki w tej klasie nie był nigdy spotykany. Fotel ergoComfort ze specjalnym zawieszeniem i wielowymiarową regulacją to wspaniały kompan długich, ciężkich podróży. Dzięki temu w Crafterze w czasie jazdy możemy zbierać siły na wyzwania związane z załadunkiem i wyładunkiem towaru. Podgrzewane siedziska, ruchome podłokietniki, znakomite zawieszenie i niezwykle lekki układ kierowniczy łącznie dają pełny obraz znakomitego samochodu użytkowego.

Crafter zapewnia bogactwo systemów wspomagających kierowcę, zwiększających bezpieczeństwo i komfort manewrowania pojazdem w wąskich alejkach i upraszczających jazdę po zatłoczonych miejskich ulicach. Podstawą są oczywiście czujniki parkowania, które w nowym Crafterze zostały umieszczone na całym obwodzie pojazdu, zapewniając kontrolę nad zbliżaniem się do przeszkód znajdujących się zarówno z boku, jak i z przodu i tyłu pojazdu. Tytana pracy produkowanego we Wrześni możemy również wyposażyć w adaptacyjny tempomat wraz z systemem utrzymania na pasie ruchu. System Rear Traffic Control ostrzeże nas przed nadjeżdżającym pojazdem, co pozwoli nam uniknąć tak powszechnych stłuczek parkingowych. To narzędzie jest niezwykle potrzebne z uwagi na długość nadwozia Craftera i często ograniczone pole widzenia. Jeżeli już jesteśmy przy parkowaniu – nie każdy kierowca lubi i potrafi płynnie wjeżdżać na z trudem znalezione miejsce parkingowe pod halą logistyczną czy w mieście pod sklepem klienta. Teraz Craftera można wyposażyć w system autonomicznego parkowania „Park Assist”, który wymagać od nas będzie jedynie naciskania na pedał gazu i hamulca, aby równolegle zaparkować na znalezionym miejscu postojowym kolosa, który z najdłuższym rozstawem osi mierzy nawet 7,4 m długości! Elektromechaniczne wspomaganie kierowcy to ułatwienie, które polega na doborze siły wspomagania kierownicy do prędkości pojazdu. Dzięki temu nawet maksymalnie obciążonym Crafterem możemy manewrować przy użyciu małego palca naszej dłoni.

Dla mnie absolutnym hitem jest asystent cofania z przyczepą, czyli coś, co absolutnie wyróżnia Craftera na tle konkurencji. Nawet najdłuższy Crafter może być dodatkowo wyposażony w przyczepę, tworząc uniwersalny zestaw o ogromnej ładowności. Manewrowanie z przyczepą nie należy do łatwych i na zatłoczonym placu budowy wymaga nie lada umiejętności. Volkswagen Crafter przejmie za nas kierownicę, dając jedynie jasne sygnały dotyczące naciskania pedałów. To rewolucja w sposobie przemieszczania się z drogocennym cargo po wymagającym terenie. Gdy nasz Crafter wyposażony jest w napęd na tylną oś, może ciągnąć przyczepę o wadze nawet do 3,5 t, a maksymalna waga zestawu może wynieść nawet 8 t. W takim warunkach asystent cofania z przyczepą to bezapelacyjnie wspaniałe ułatwienie pracy.

W standardzie znajdziemy system osuszania tarcz hamulcowych, adaptacyjną kontrolę ładunku, asystenta bocznego wiatru czy asystenta ruszania ze wzniesienia oraz elektroniczny rozdział siły hamowania pomiędzy przednią a tylną oś. Dla naszego bezpieczeństwa po kolizji auto samoczynnie zacznie się zatrzymywać pulsacyjnie do minimalnej prędkości 10 km/h. Takie zachowanie pozwala uniknąć dalszych zdarzeń i wyjść z wypadku w lepszej kondycji niż w przypadku zdarzenia drogowego w samochodzie bez tego systemu.

Volkswagen Crafter może być wyposażony w napęd na przednią lub tylną oś oraz w legendarny napęd 4MOTION. Rodzaj napędu można zestawić z 8-stopniową skrzynią automatyczną DSG lub manualną przekładnią. To, co w testowanym Crafterze bardzo pozytywnie zadziwia, to 2-litrowy silnik, który został specjalnie zmodyfikowany właśnie pod ten model. Elastyczny i bardzo dobrze wyważony motor pozwala na dobre przyspieszenie w każdych warunkach drogowych.

Nowa generacja silników TDI montowana w nowym Crafterze nie jest „przeszczepem” motorów dostępnych w innych modelach samochodów użytkowych marki. To jednostki zaprojektowane specjalnie z myślą o nowej generacji Craftera i wykorzystywane tylko przy jego produkcji. 2-litrowy diesel możemy zamówić w 4 różnych wariantach: paletę możliwości otwiera 101-konna odmiana o momencie obrotowym 300 Nm dostępna w wersji z napędem na przednią oś, drugą możliwością jest dysponujący mocą 122 KM i również 300 Nm momentu obrotowego silnik dla Craftera z napędem na tylną oś, trzecią opcją jest silnik dostępny dla wszystkich rodzajów napędu i posiadający 140 KM i 340 Nm momentu obrotowego, a na szczycie znajdziemy najsilniejszą odmianę 2.0 TDI o mocy 176 KM i aż 410 Nm momentu obrotowego.

Oferta silników nie powala, jednak odpowiednio skonfigurowane silniki zestrojone ze skrzyniami biegów pozwalają nowemu Crafterowi znakomicie wypełniać obowiązki służbowe. Testowaliśmy wersję z 140-konnym silnikiem zestrojonym ze automatyczną skrzynią DSG to mechaniczne dzieło sztuki. Duży moment obrotowy dostępny jest bardzo nisko i zapewnia znakomitą dynamikę jazdy. Zużycie paliwa tego ważącego 2 tony giganta wynosi w trasie niespełna 9 l/100 km. To poprawny wynik, sugerujący, że 75-litrowy zbiornik paliwa wystarczy na blisko 800-kilometrową trasę.

Cennik tradycyjnie otwiera już propozycja „na zachętę”, czyli model z rozstawem osi wynoszącym 3640 mm z najsłabszym silnikiem o mocy 101 KM oraz manualną skrzynią biegów. Ta wersja w nadwoziu furgon kosztuje od 89 363 zł netto. Za opcję z tym samym rozstawem osi, podwójną kabiną oraz najmocniejszym silnikiem i skrzynią DSG należy wyłożyć od 114 038 zł netto.

Lider segmentu

Volkswagena Craftera docenili również polscy fleet managerowie. Model pod koniec maja uzyskał tytuł najlepszego samochodu flotowego w segmencie „duży samochód dostawczy”, pokonując wszystkich rynkowych oponentów. Marcin Olszak, reprezentujący markę Volkswagen, odbierając charakterystyczną statuetkę dla Volkswagena Craftera, zaznaczył również, że w podpoznańskiej fabryce modelu w niedalekiej przyszłości powstawać będzie w pełni elektryczny e-Crafter. To wielkie wyróżnienie dla regionu Wielkopolski i znakomita wiadomość dla tego makroregionu. Tym samym Crafter to konstrukcja powstająca w Polsce, produkowana z polskich komponentów przez polskich specjalistów. Nowy wymiar, który może zdynamizować prowadzenie twojego biznesu.

ZNAJDŹ NAS: