Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo: pierwsza jazda ekstrawaganckim sedanem

Honda zdążyła nas już przyzwyczaić, iż jej samochody nie mają za dużo wspólnego ze stylistyczną klasyką. Tak było z VIII generacją japońskiego kompaktu i nie inaczej jest z obecnie debiutującym samochodem. Czy podobnie będzie z równie ekstrawaganckim sedanem?

2017-08-28 15:56:11

Historia kompaktowej Hondy Civic rozpoczyna się w 1972 r., kiedy pojawiła się pierwsza generacja tego auta. W ciągu ponad 40 lat pojawiło się aż dziesięć generacji – ostatnia miała swoją światową premierę podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles we wrześniu 2015 r. Rok później (podczas samochodowej wystawy w Paryżu) zaprezentowano europejską odmianę nowego Civica – wtedy też światło dzienne ujrzała wersja Sedan.

Honda zdążyła nas przyzwyczaić do nowoczesnego, choć czasem kontrowersyjnego designu samochodu. Nie inaczej jest w przypadku samochodu, który aktualnie rusza na podbój rynku. Przód auta to przede wszystkim duży wlot powietrza, który rozdziela w pełni LED-owe światła. Dzięki licznym przetłoczeniom na masce i w bocznej linii auto ma dynamiczny wygląd. Całości dopełniają 17-calowe felgi ze stopów lekkich (opcjonalnie można zamówić również 18-calowe alufelgi). W tylnej części najbardziej rzucają się w oczy masywny zderzak oraz lampy współtworzące elegancką linię z delikatnym spojlerem na klapie bagażnika. Pokrywa bagażnika nie otwiera się wraz z szybą, przez co nowa Honda Civic Sedan jest klasycznym autem 4-drzwiowym.

Wspomnimy tylko, że nowy Civic Sedan mierzy 4648 mm długości, 1799 mm szerokości i 1416 mm wysokości. To o 103 mm długości i 44 mm szerokości więcej niż u poprzednika. X generacja Hondy Civic jest za to o 19 mm niższa od ustępującej generacji. Dzięki zastosowaniu lżejszych elementów udało się też obniżyć masę samochodu o ponad 20 kg. Tyle z zewnątrz. A jak wygląda nowa Honda w środku?

Wewnątrz zaskoczy nas bardzo przestronna i wygodna kabina. Przednie fotele są  komfortowe i mają bardzo szeroki zakres regulacji. Chociaż samochody typu sedan mają zazwyczaj problemy z dość nisko poprowadzoną linią dachu, to można spokojnie stwierdzić, że ta kwestia nie dotyczy nowego Civica. Miejsca nad głową, nawet dla rosłych pasażerów, jest całkiem dużo, a nogi nawet najwyższych osób bez trudu zmieszczą się na przeznaczonym miejscu. Nowa Honda Civic Sedan może poszczycić się także pojemnym bagażnikiem. Oferuje on 519 l przestrzeni ładunkowej, czyli o 99 l więcej niż w samochodzie 5-drzwiowym.

W samej kabinie nie zabrakło również nowoczesnych technologii i materiałów wykończeniowych wysokiej jakości. Na czele konsoli środkowej znajduje się dotykowy ekran systemu Honda Connect – oprogramowanie oczywiście zaktualizowano do najnowszej wersji. W porównaniu do poprzednika zmian jest stosunkowo niewiele, ale trzeba podkreślić, iż system oferowany w X generacji jest dużo szybszy od starszego. Dalej na konsoli znajduje się kolejny zestaw awangardowych wskaźników z cyfrowym prędkościomierzem i obrotomierzem na środku. Całość jest uporządkowana i prosta w obsłudze.

Honda zdecydowanie stawia na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Przekłada się to na wdrożenie wielu elektronicznych systemów bezpieczeństwa, które mogą znaleźć się na pokładzie. Opracowała więc zespół technologicznych asystentów, łącznie nazwanych Honda Sensing, a wśród nich znajdziemy: inteligentny aktywny tempomat, system ostrzegania przed kolizją i ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, układ czytający znaki drogowe, czujnik zmierzchu wraz z funkcją przełączania świateł mijania na drogowe i odwrotnie, system monitorowania martwego pola czy system ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Te i inne systemy zapewnią bezpieczeństwo wszystkim podróżującym nową Hondą Civic Sedan.

Co do kwestii napędu w nowej Hondzie Civic Sedan – tu musimy przyznać, że jest nadzwyczaj skromnie. Ale ten stan będzie trwał tylko przez pierwsze miesiące, bowiem w niedalekim czasie oferta ma być rozszerzona. Wszystkich chcących kupić nowego Civica musimy poinformować, że pod maską odmiany Sedan może pracować tylko jeden silnik. To benzynowa i turbodoładowana jednostka o pojemności 1.5 l. Generuje ona 182 KM i 240 Nm momentu obrotowego (z przekładnią e-CVT to 220 Nm). Za przeniesienie mocy na przednie koła odpowiadać może 6-biegowa przekładnia manualna lub bezstopniowa skrzynia CVT. W hatchbacku można wybierać jeszcze z 1-litrowego silnika Turbo TEC o mocy 129 KM.

W testowanym egzemplarzu moc była przekazywana na przednie koła przez bezstopniowy automat e-CVT. Przedstawiciele Hondy wielokrotnie podkreślali, że jest to zupełnie nowa konstrukcja, która właściwie eliminuje bardzo irytujący efekt podczas jazdy – kiedy mocniej wciśniemy pedał gazu, to obroty nie wkręcą się momentalnie na najwyższe wartości, a skrzynia symuluje zmiany biegów. W praktyce nie wygląda to idealnie, choć należy podkreślić, że jest lepiej niż w samochodach z klasycznymi skrzyniami CVT. W praktyce sprint do 100 km/h nową Hondą Civic 1.5 Turbo VTEC trwa 8,5 s, a jej prędkość maksymalna to 210 km/h. Ponieważ pierwsze jazdy trwały jedynie ok. 60 minut, trudno było nam przyjrzeć się dokładniej możliwościom nowego Civica Sedan pod kątem pracy zawieszenia i układu kierowniczego – dokładnie opiszemy to podczas testu dziennikarskiego.

Cennik nowej Hondy Civic Sedan startuje z poziomu 90 400 zł. Na pierwszy rzut oka cena wydaje się mało atrakcyjna – zwłaszcza kiedy porównamy ją z podstawowymi kwotami, których oczekuje konkurencja (Volkswagen Jetta – 72 290 zł, Renault Megane GrandCoupe – 61 900 zł, a  Toyota Corolla – 63 900 zł). Jednak należy pamiętać, że z tą ceną Jetta ma silnik 1.2 TSI 105 KM, a Megane 1.6 SCe 115 KM. Gdy porównamy samochody z podobnymi silnikami (np. z Fordem Focusem Sedan 1.5 EcoBoost 182 KM za 93 220 zł), przekonamy się, że Honda Civic Sedan jest całkiem nieźle wyceniona.

Jak zatem nowego Civica Sedan przyjmie rynek? Są spore szanse, że całkiem dobrze, bo Honda chwali się, że auto ma niski spadek wartości, co pozwoli dobrze trzymać cenę przy ewentualnej odsprzedaży. Cel Hondy na rok 2017? Dostarczyć klientom 1000 tych samochodów. I jest duża możliwość, że to zamierzenie zostanie zrealizowane.

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: