Nowa Dacia Duster. Większa, dojrzalsza i lepsza

Dacia Duster to od kilku lat – głównie dzięki cenie, ale nie tylko – jeden z poważniejszych graczy w segmencie kompaktowych SUV-ów. Właśnie zadebiutowała druga już generacja popularnego modelu Dacii Duster. Auto urosło i wydoroślało, pozbyło się też kompleksu „Renault dla ubogich”. Wygląda na to, że mamy kandydata do wielkiego sukcesu.

2018-02-28 12:56:58

Dacia Duster drugiej generacji zadebiutowała pod koniec 2017 r. Przed jej projektantami stanęło niełatwe zadanie stworzenia następcy modelu, który mimo kilku lat od premiery wciąż świetnie się sprzedaje i całkiem nieźle wygląda. Powiedzmy sobie szczerze – nawet Duster pierwszej generacji wciąż może się podobać, na dodatek cena czyni cuda, co przekłada się na liczbę sprzedanych egzemplarzy (w 2017 r. na świecie sprzedało ponad milion Dusterów, zaś w Polsce ponad 9000 egzemplarzy).

Dzięki temu wynikowi Duster znalazł się w Polsce w pierwszej dziesiątce najczęściej kupowanych nowych aut i jednocześnie najczęściej wybieranym przez Polaków SUV-em. Bez wątpienia na te imponujące wyniki wpływa cena auta, które z wolnossącym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l, mocy 114 KM rodem z Renault i napędem na przednią oś, kosztuje od 39 900 zł. Nie inaczej jest z drugą generacją Dustera, którego ceny pozostały niezmienione. To wróży wielki sukces.

Bez wspólnych elementów

W Dusterze II płyta podłogowa pozostała ta sama, jednak wzmocniono podłużnice i elementy konstrukcyjne. Rozstaw osi nadal liczy 2674 mm, jednak nieco wydłużono nadwozie, które mierzy obecnie 4341 mm zamiast 4315 mm. Jest to jednak zasługa całkowicie zmienionej muskularnej sylwetki. Nie zauważy tego jednak nawet wprawne oko, gdyż Duster I i II są bardzo podobne. Jednak, jak zapewnia producent, obydwa modele nie mają nawet jednego wspólnego elementu wizualnego nadwozia.

Myśląc o Dusterze, należy pamiętać, że to niskobudżetowy samochód o charakterze terenowym, który zaliczany jest do klasy niższej średniej, czyli segmentu C w grupie aut terenowo-rekreacyjnych. Duster został stworzony przez rumuńską markę Dacia we współpracy z ośrodkami badawczymi należącymi do grupy Renault, tworzącej alians z japońskim Nissanem. Atrakcyjna dla nabywcy niska cena końcowa to wypadkowa zastosowania wielu gotowych rozwiązań, które znalazły dotychczas zastosowanie w innych modelach Dacii, Renault bądź Nissana. Duster pierwszej generacji zaprezentowany został podczas salonu samochodowego w Genewie w 2010 r., a w 2013 r. pojazd przeszedł facelifting. Sprzedaż tego modelu odbywa się na wszystkich kontynentach świata pod marką Dacia bądź Renault.

Dacia Duster występuje w dwóch wariantach napędu, w pierwszym napędzana jest przednia oś, w drugim wszystkie koła.

W zależności od warunków panujących na drodze kierujący może wybierać pomiędzy trybem auto, który samodzielnie dobiera rozkład momentu obrotowego na osie w zależności od przyczepności, trybem lock przeznaczonym do jazdy w trudnych miejscach oraz trybem 4×2, który jest najbardziej odpowiedni na suche, asfaltowe nawierzchnie. Zawieszenie przednie składa się z wahacza trójkątnego typu McPherson, zaś tylne w wersji 4×4 to zawieszenie wielowahaczowe. Samochody sprzedawane w Europie produkowane są w rumuńskiej miejscowości Pitesti.

Dacia Duster występuje w jednej wersji nadwozia, jaką jest 5-drzwiowy SUV o charakterze wyraźnie terenowym. Duster prezentuje się masywne i posiada potężne nadkola i spory prześwit. W niektórych wersjach pojawiają się dodatkowe osłony z przodu i z tyłu, chroniące podwozie podczas jazdy w trudnym terenie. Wizualnie Duster wydaje się zdecydowanie większy, niż jest w rzeczywistości, na co wpływają specjalnie uformowane zderzaki i błotniki. Znaczenie ma także położenie grilla oraz wysokość, na jakiej rozpoczyna się maska. Bok oraz tył pojazdu wydają się bardziej stonowane stylistycznie i brak w nich ekstrawaganckich przetłoczeń. Duster po faceliftingu ma znacznie bogatsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, obejmujące ABS, ESP i cztery poduszki powietrzne (boczne z funkcją ochrony głowy). W testach Euro NCAP samochód otrzymał trzy gwiazdki. Wśród konkurentów Dacii Duster są takie auta się Škoda Yeti, Mitsubishi ASX czy Peugeot 2008.

Nowa Dacia Duster wyposażona może być w czterocylindrowe silniki rodem z Renault, wyposażone seryjnie w system start & stop. Dwa silniki są benzynowe i dwa wysokoprężne. Jednostka podstawowa to popularny wolnossący silnik benzynowy 1,6 SCe, rozwijający moc 115 KM, który występuje także z zasilaniem LPG jako opcja. Jest też mniejszy, jednak doładowany silnik benzynowy 1,2 TCe, osiągający moc 125 KM. Ponadto pod maską nowego Dustera znalazł się silnik Diesla 1,5 dCi w dwóch wersjach: 90 KM i 110 KM. Do tego drugiego, mocniejszego diesla 110 KM z napędem 4×2 dostępna jest automatyczna skrzynia biegów. W pozostałych wariantach auto dostępne jest z 5- lub 6-biegową skrzynią.

Ochrona pasażerów

Nowy Duster jest wyposażony w szereg systemów, które przyczyniają się do lepszej ochrony pasażerów. Samochód ma wzmocnioną konstrukcję. Nowe podłużnice o większej grubości (+0,2 mm) wykonano ze stali o lepszych właściwościach mechanicznych. Nowe są także wzmocnienia konstrukcyjne słupków przedniej szyby oraz podłużnic pod podłogą. Ponadto nowe są elementy podnoszące bezpieczeństwo: szkielet siedzeń, zagłówki przednie o większej powierzchni i grubości, które lepiej zabezpieczają w razie uderzenia w tył samochodu, kurtynowe poduszki powietrzne. Auto wyposażono w pirotechniczne napinacze z ogranicznikami napięcia na przednich miejscach oraz na bocznych siedzeniach z tyłu, system mocowania fotelików dziecięcych Isofix na tylnych bocznych siedzeniach oraz nowy system Seat Belt Reminder (SBR), który informuje o niezapiętych pasach na tylnych miejscach poprzez wyświetlenie odpowiedniej informacji na desce rozdzielczej oraz o rozpięciu pasów podczas jazdy – rozlega się wówczas sygnał ostrzegawczy.

Duster II ma także nowy wkład pochłaniający energię zderzenia w zderzaku, nową konstrukcję maski dla lepszego rozproszenia energii w przypadku zderzenia z pieszym, zewnętrzne lusterka boczne o większej powierzchni (o 8%), co poprawia widoczność kierowcy, a także system monitorowania martwego pola wyposażony w cztery czujniki rozmieszczone wokół nadwozia samochodu. Wykrywają one obecność innych pojazdów z tyłu lub z boku samochodu w promieniu od trzech do pięciu metrów. Wbudowana w lusterko boczne dioda LED automatycznie włącza się i sygnalizuje niebezpieczeństwo. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz, a w martwym polu znajduje się inny samochód, dioda LED zacznie migać. System jest aktywny od 30 km/h do 140 km/h.

Jeśli założenia Renault (właściciela marki Dacia) się nie zmienią, to mamy kolejny materiał na sukces rynkowy, a przede wszystkim – całkiem już dojrzałe auto bez kompleksów, które w najbliższych latach może mocno namieszać na rynku kompaktowych SUV-ów.

Dacia Duster Essential (1,6 benzyna 115 KM 4WD) - cena 52 900 zł (podstawowy model Access 1.6 115 KM 2WD kosztuje od 39 900 zł):

Długość całkowita - 4341 mm

Rozstaw osi - 2676 mm

Szerokość całkowita z lusterkami - 2052 mm

Szerokość całkowita - 1804 mm

Wysokość całkowita - 1678 mm

Standardowa pojemność bagażnika - 411 l

Maksymalna pojemność bagażnika - 1444 l

Średnie spalanie według producenta:

  • cykl mieszany - 7,0 l/100 km
  • trasa (na autostradzie) - 6,4 l/100 km
  • miasto - 8,0 l/100 km

Parametry techniczne modelu testowego:

  • pojemność skokowa 1598 cm
  • moc silnika 115 KM (84kW) przy 5500 obr/min
  • maksymalny moment obrotowy 156Nm przy 4000 obr/min
  • liczba cylindrów - 4
  • przyspieszenie 0-100 km/h - 12,9 s
  • prędkość maksymalna - 170 km/h

Wartości rezydualne:

  • Dacia Duster 1.6 115 KM Access (cena katalogowa 39 900) – RV = 58,9%
  • Dacia Duster 1.5 dCi 90 KM Essential (cena katalogowa 55 400) – RV= 55,3%

 

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: