Zdrowy gen dominacji – Škoda Karoq

Czeski producent samochodów od dekady (!) jest w Polsce nieprzerwanie liderem sprzedaży aut z liczbą blisko 70 000 rejestracji w 2018 r. Marka jest jednym z najdynamiczniej reagującym na wymagania i trendy konsumenckie twórców samochodów, z bardzo rozbudowaną gamą modelową. Škoda Karoq jest jednym z kluczowych czynników sukcesu marki w naszym kraju.

2019-02-14 13:08:40

Najpopularniejszymi modelami w portfolio Škody wcale nie są SUV-y, jak można by wnioskować po rynkowych tendencjach. Klienci najchętniej decydują się na modele Octavia, Fabia i Superb. W zeszłym roku z salonów czeskiego producenta wyjechały łącznie 7072 pojazdy o uterenowionej charakterystyce, tj. Karoq i Kodiaq. Z tej ogólnej liczby 3688 sztuk to sprzedaż Škody Karoq, z czego 2588 pozytywnych decyzji zakupowych zostało podjętych przez firmy. Niebawem do sprzedaży trafi kompaktowy SUV – Kamiq, który uzupełni gamę aut uterenowionych czeskich modeli (na razie z Grupy VAG pełną ofertę aut z tego segmentu ma na razie Seat: Arona, Ateca i Tarraco oraz Volkswagen: T-Cross, T-Roc, Touran i Touareg) i z pewnością zapewni liderowi sprzedaży na polskim rynku aut osobowych kolejne atuty do dominacji na rynku. 

Rasowe auto rodzinne

A co na temat samej Škody Karoq? Z zewnątrz auto prezentuje się niczym prężący muskuły sportowiec. Podwyższone osadzenie bryły pojazdu, duża kubatura wnętrza przejawia się w sporych rozmiarów parametrach użytkowych. Dopiero z bliska możemy dostrzec, że ten solidnie zbudowany atleta nie jest gigantem. Różnica między największym w gamie Kodiaqiem a Karoqiem nie jest dla mniej wprawnego oka od razu zauważalna. To i dobrze, ponieważ ten mierzący blisko 4,4 m SUV ma zadatki na rasowe auto rodzinne. 

Nasz doskonale zbudowany sportowiec bez problemu zabierze na wakacje żonę z dziećmi. Auto oferuje ponad 520 l ustawnego bagażnika o metrowej szerokości załadunkowej i ponad 2600 mm rozstawu osi dla komfortu podróżowania. Nie można też nie wspomnieć o bezpieczeństwie wynikającym z systemów czynnych (elektronicznych asystentów wsparcia kierowcy) oraz choćby bardzo pomocnym Škoda Connect, czyli zestawie usług Infotainment Online Care Connect. Ten ostatni posiada takie funkcjonalności jak: poszerzoną funkcjonalność nawigacji, dostęp do prognozy pogody, połączenie alarmowe automatycznie łączące z centrum pomocy w razie groźnej kolizji, planowanie wizyty w serwisie czy zdalny dostęp do samochodu (za pomocą smartfona).

Z napędem 4×4

Co gdy nasz siłacz zechce zjechać z utwardzonego szlaku? Škoda, w przeciwieństwie do niektórych producentów, przewidziała taką ewentualność. Dostępna jest wersja z napędem 4×4 z wyborem trybów jazdy, które elektronicznie ustawiają responsywność szeregu układów samochodu. Prześwit na poziomie 183 mm wraz z poprawnymi, jak na auto typowo cywilne, parametrami konta natarcia (18,4˚) i zejścia (18,7˚) daje ciekawe możliwości zabawy w mniej oczywistych warunkach podróżowania. Za kilkaset złotych do Karoqa można dokupić zestaw osłon chroniących silnik, przewody hamulcowe i wiązki kabli. To znacznie doda nam pewności siebie i animuszu, gdy będziemy chcieli poszaleć autem pełnym bagaży, z całą rodziną po stromych podjazdach w drodze do schowanego w Bieszczadach domku. Z Karoqiem to nie problem, nawet niezbyt wielkie wyzwanie.

Można się spodziewać, że Karoq, jak każdy sportowiec, będzie potrzebował sporych ilości paliwa, aby zaspokoić swoje terenowe i rodzinne możliwości. Ci z was, którzy z czeskim producentem samochodów mieli do czynienia, już wiedzą, że oprócz perfekcyjnie zaprojektowanych wnętrz pod kątem funkcjonalnym modele z Mlada Boleslav legitymują się również zaskakująco niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Te dwie cechy, w połączeniu z ciekawą propozycją finansową, są czynnikami generującymi znakomite wyniki sprzedażowe.

Pod maską

Karoq może kryć pod maską 3-cylidrową jednostkę benzynową o pojemności 1 l i mocy 115 KM lub 1.5-litrową, bardziej żwawszą fabrykę 150 KM. W gamie są również jednostki wysokoprężne, generujące nawet 190 KM. Według procedury WLTP ten wszechstronny profesjonalista-kulturysta zadowoli się od 5,6 do 8,4 l paliwa na każde 100 pokonanych kilometrów w cyklu mieszanym. To naprawdę mało, biorąc pod uwagę wielkość i masę własną pojazdu.

Okazuje się, że Karoq to sportowiec wysokiej klasy. Nie tylko dobrze zbudowany i funkcjonalny, ale, co należy do rzadkości – tani w utrzymaniu i względnie wizualnie atrakcyjny. 

To, za co od zawsze podziwiałem markę Škoda, to dynamizm działania i konsekwencja biznesowa. Następujące po sobie falami faceliftingi i nowe generacje modeli są ułożone tak, aby  klientom dostarczać cały czas najświeższą technologię, jednocześnie nie robiąc rewolucji w designie (według zasady „jeśli coś się dobrze sprzedaje, nie podlega wielkim zmianom”). Czesi do perfekcji opanowali sztukę analizy rynku i oferowania klientom samochodów przystępnych cenowo, dobrych jakościowo, trzymających wartość i opartych o najsolidniejsze na rynku fundamenty oferty finansowej. Wiele wskazuje na to, że i  w tym roku lider sprzedaży pozostanie ten sam – za rogiem już czai się model Kamiq, czyli kompaktowy SUV marki, a pod koniec tego roku możemy spodziewać się eCitigo, który według śmiałych zapowiedzi zrewolucjonizuje rynek małych aut elektrycznych za sprawą przede wszystkim ceny. Do oferty ma trafić także długo wyczekiwany wariant plug-in Superba wraz z rychłym faceliftingiem limuzyny. 

Pamiętać trzeba także, że marka Škoda wchodzi w skład Volkswagen Group Polska w naszym kraju, do której przynależą również marki Volkswagen, Volkswagen Samochody Użytkowe, Seat, Audi, Porsche i Bentley, a parasol nad tymi brandami roztacza Volkswagen Financial Services. W ubiegłym roku VGP dostarczyło do klientów ponad 154 000 pojazdów wobec nieco ponad 600 000 wszystkich rejestracji, notując większy wzrost niż sam rynek (13,3% r/r Grupy wobec 9,3% r/r sektora automotive w Polsce). To sprawia, że klient marki jest pod ochroną rozbudowanej siatki dilerskiej, trzymającej rygorystyczne standardy polskich importerów oraz ma dostęp do najnowocześniejszych produktów posprzedażnych i finansowych, które można sobie tylko wymyślić. Z uwagi na międzynarodowe doświadczenie marek Grupy można mieć pewność, że i na polskim rynku oferowane są rozwiązania, które pod kątem zapewnienia mobilności i łatwości obsługi są naprawdę wysokiej klasy. Na koniec trzeba wspomnieć, że Škoda już wkrótce uruchomi innowacyjną platformę online oferującą samochody w leasingu, co zagwarantuje komfort i oszczędność cennego czasu przedsiębiorców. 

Tekst ukazał się w Magazynie Flota 1-2/2019.
 

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: