[TEST] Mercedes EQC. Gwiazda wśród elektryków?

Faktem jest, że samochody elektryczne to nie tylko przyszłość, ale także teraźniejszość. Udowodniło to już wielu producentów. W gronie tym nie mogło oczywiście zabraknąć Mercedesa. Pokazany niedawno model EQC to pierwszy SUV marki ze Stuttgartu, który zasilany jest wyłącznie prądem.

2020-05-29 09:10:06

Mercedes ma spore doświadczenie w konstruowaniu aut z napędem alternatywnym.  Około 1900 r. tworzył ciężarówki zasilane właśnie energią elektryczną. Jednak z czasem okazało się, że motory spalinowe (z różnych względów) przyjęły się lepiej na świecie i prace zostały zawieszone aż do lat 70. XX w. To właśnie wtedy producent powrócił do doświadczeń sprzed lat i zaprezentował koncepcyjną, hybrydową wersję modelu W123. Następnie elektryczny prototyp 190 i wiele lat później klasę B. Jednak największy przełom nastąpił wraz z wprowadzeniem na rynek modelu EQC. Śmiało można rzec, że to nowa epoka Mercedesa, która zaczęła się tak, jak dziś oczekują tego klienci.

Mercedes EQC - mocny SUV

Opisywany model to pełnoprawny SUV i nikt nie będzie miał co do tego żadnych wątpliwości. Auto ma 476 cm długości, a rozstaw osi wynosi 287 cm. Prześwit samochodu to jednak tylko 13 cm, co oznacza, że lepiej będzie nie zapuszczać się w trudniejszy teren. Tym, co ucieszy wielu kierowców, będą osiągi EQC. Pierwsza „setka” na liczniku potrafi pojawić się po upływie 5,1 s! Świetny wynik w tak dużym i ciężkim aucie, a to wszystko dzięki dwóm silnikom elektrycznym zamontowanym na obu osiach, generującym 408 KM i aż 760 Nm momentu obrotowego.

Podczas normalnej jazdy auto ma napęd na przednia oś, a w momencie kiedy chcemy skorzystać z pełnej mocy, dołącza się oś tylna. Dzieje się to niezauważalnie i jedyne co czuć, to ekstremalne wciskanie w fotel. W trakcie podróży przede wszystkim zwrócimy uwagę na wszechobecną ciszę, fantastyczne prowadzenie i komfort. Auto dobrze wybiera nierówności, układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny i reaguje bez zająknięcia na nasze polecenia.

Zużycie energii oraz ładowanie Mercedesa EQC

Zasięg w tego typu samochodach zależny jest m.in. od temperatury zewnętrznej.  W warunkach zimowych będzie on mniejszy, a latem na jednym ładowaniu pojedziemy zdecydowanie dalej. W czasie testu temperatura otoczenia oscylowała w granicach 8°C. Średnie zużycie energii wahało się od 27 kWh/100 km (miasto) do 33 kWh/100 km (autostrada). Największy zasięg, jaki zanotowaliśmy po pełnym ładowaniu, to 295 km. W temperaturze powyżej 20°C byłby większy. Ten elektryczny SUV wyposażony został w gniazda Type 2 oraz CCS. Złącze Type 2 (AC) pozwala ładować samochód z maksymalną mocą 2,3 kW lub 7,4 kW z gniazdka 230 V. Szybką ładowarką (DC) jesteśmy w stanie przekazać maksymalnie 110 kW. Czas ładowania uzależniony jest oczywiście od podanej wyżej mocy i w związku z tym trzeba się przygotować na przedział od 1h aż do 35 h.

Wnętrze Mercedesa EQC

Zostało efektywnie zaprojektowane. Konstruktorom udało się wygospodarować sporo przestrzeni dla czterech osób, pięć oczywiście też się zmieści, ale na dłuższą metę może być już ciasno. Miejsca nad głowami nie brakuje i to mimo opadającej linii dachu. Bagażnik ma pojemność aż 500 l, i to bardzo dobra wartość, ponieważ musimy pamiętać, że w podłodze znajduje się bateria, która zabiera sporo miejsca. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości, ale w tej klasie aut tak powinno być. Deska rozdzielcza ma nowoczesny design, a niektóre jej elementy dobrze znamy z Mercedesa Klasy C oraz GLC. Fotele doskonale przytrzymują ciało w zakręcie, nie są przesadnie twarde i mają elektryczną (wielozakresową) regulację oraz funkcję masażu. Oczywiście w tym wszystkim nie mogło zabraknąć nowoczesnych multimediów. Kierowca do swojej dyspozycji ma dobrze znany już system MBUX i wirtualną asystentkę. Obraz wyświetla się na dwóch, niejako połączonych ze sobą, dotykowych wyświetlaczach, a całość jest intuicyjna w obsłudze. Sekcja o nazwie „EQ” znajdująca się w menu informuje nas o aktualnym stanie zużycia energii oraz o najbliższych stacjach ładowania. Ponadto mamy możliwość ustawienia prądu ładowania i godziny, o której EQC ma być w pełni gotów do drogi.

Warto również wspomnieć o nawigacji z rozszerzoną rzeczywistością, która sprawdza się wręcz rewelacyjnie.

Oferta finansowa Lease & Drive

Cennik otwiera kwota 331 200 zł brutto. Za tę cenę otrzymujemy bazowy czarny kolor, aluminiowe 19-calowe koła, tapicerkę materiałową i szare elementy wykończenia wnętrza. Wersja podstawowa ma m.in. automatyczną klimatyzację, oświetlenie ambient, system MBUX oraz pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego. Warto również zapoznać się z ofertą finansową Lease & Drive 1%, ponieważ jest szansa uzyskania korzystnych warunków.

Nowoczesny wygląd elektrycznego SUV-a Mercedesa rzuca się w oczy i zdecydowanie może się podobać. Oprócz tego auto oferuje świetny komfort podróży i przyzwoity zasięg. To wszystko sprawia, że EQC zasługuje na naprawdę wysoką notę.

Tekst ukazał się w Magazynie FLOTA 4/2020

ZNAJDŹ NAS: