Toyota RAV4 Hybrid AWD-i: Nie tylko ekologia

Żyjemy w czasach fascynacji SUV-ami i odwrotu od diesli. Rezygnacja z silnika wysokoprężnego nie musi jednak oznaczać kompromisu. W przypadku hybrydowej Toyoty RAV4 z inteligentnym napędem AWD-i otrzymujemy ekologiczne auto w tak modnym dziś segmencie, które zaskakuje swoimi możliwościami. Nowoczesny napęd hybrydowy ma dziś znacznie więcej zalet niż diesel. Najważniejsze jednak, że wraz z piątą generacją RAV4 Toyota pokazała, że pułap jej technicznych możliwości jest naprawdę wysoki.

2020-08-25 12:56:15

Historia komercyjnych samochodów hybrydowych Toyoty zaczęła się w 1997 r., kiedy na rynku pojawił się Prius, do dziś pozostający ikoną tej technologii. Nie każdemu jednak odpowiada nadwozie, którego kształt podporządkowano przede wszystkim idei oszczędzania paliwa i niskiego oporu powietrza. Dziś Stary Kontynent podbijają SUV-y. Z danych Jato Dynamics wynika, że już dwa lata temu stanowiły aż 34% zarejestrowanych w Europie aut. Co roku maleje z kolei zainteresowanie silnikami Diesla. Siłą SUV-ów jest nie tylko wygląd, ale również wszechstronność. Siłą hybryd są dobre osiągi, połączone z niezawodnością, komfortem oraz imponującymi możliwościami oszczędzania paliwa.

Historia i współczesność

Pomysł rekreacyjnego pojazdu z napędem na cztery koła, czyli RAV4 (Recreational Active Vehicle 4-wheel drive), po raz pierwszy zaprezentowano podczas Tokyo Motor Show 1989 jako koncepcyjny model RAV-FOUR. Dopiero w marcu 1994 r. podczas Salonu Samochodowego w Genewie został zaprezentowany model RAV4 pierwszej generacji. Niewielu mogło wtedy przypuszczać, w jaki sposób zmieni on oblicze rynku motoryzacyjnego. Toyota stworzyła w ten sposób zupełnie nowy segment – kompaktowe SUV-y. Wstępne szacunki produkcji zakładały sprzedaż 4500 sztuk miesięcznie, ale gdy w pierwszym miesiącu przyjęto 8000 zamówień, wolumen produkcji podwojono. Nowy segment zyskał sympatię kierowców i do dziś nie przestaje rosnąć. Model RAV4 był najlepiej sprzedającym się SUV-em na świecie w 2018 i 2019 r. oraz czwartym najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym na rynku. W 2016 r. Toyota zaprezentowała pierwszy model RAV4 z napędem hybrydowym.

Dziś mamy do czynienia z RAV4 piątej już generacji, którą zaprezentowano w 2018 r. i wprowadzono na europejski rynek na początku 2019 r. To pierwszy SUV Toyoty zbudowany na nowej platformie TNGA (Toyota New Global Architecture), wnoszący nową jakość w zakresie prowadzenia, bezpieczeństwa oraz wzornictwa. Współczesna RAV4 została wyposażona w napęd hybrydowy czwartej generacji z nowym 2,5-litrowym napędem hybrydowym Dynamic Force, który szczyci się najniższym w tej klasie zużyciem paliwa i emisją dwutlenku węgla (średnio od 125 g/km).

W 2020 r. w modelu RAV4 piątej generacji wprowadzone zostaną kolejne techniczne innowacje w postaci pierwszej w tym modelu doładowywanej z gniazdka hybrydy plug-in. Będzie to najmocniejsza jak do tej pory RAV4 o mocy 306 KM, przyspieszająca w blisko 6 s do setki, mogąca pokonać na akumulatorach ponad 50 km i rozpędzająca się do 135 km/h wyłącznie na napędzie elektrycznym.

Jaka jest Toyota RAV4 2020?

To model ze sporym, 190-milimetrowym prześwitem, występujący w wersji z napędem na cztery koła AWD-i. Taką właśnie wersję mieliśmy okazję testować. Podwyższone zawieszenie pozwala z łatwością pokonywać drogi gruntowe, bez lęku o ewentualność uszkodzenia elementów podwozia. RAV4 ma 4600 mm długości i rozstaw osi 2690 mm, szerokość jej nadwozia to 1885 mm, a wysokość 1650 mm.

Pod maską testowanego egzemplarza znalazł się napęd hybrydowy o mocy 222 KM. Jego bazą jest sprzężony z dwiema jednostkami elektrycznymi 2,5-litrowy silnik spalinowy Dynamic Force, pracujący w oszczędzającym paliwo cyklu Atkinsona. Dzięki wsparciu jednostek elektrycznych często jest wyłączany na postoju, podczas zwalniania i ruszania, a przede wszystkim – podróżowania przez miasto. Napęd modelu RAV4 Hybrid jest bardzo oszczędny, zwłaszcza jak na samochód o znacznej powierzchni czołowej i masie powyżej 1,5 t. Wersja z napędem 4x4 zużywa średnio 5,6 l/100 km (według WLTP). W rzeczywistości bez trudu możemy zejść poniżej tego wyniku, do okolic 5 l/100 km. Spokojna jazda po mieście kończy się rekordowym w tej klasie samochodów wynikiem 3,9 l/100 km. W trasie będzie to między 6 a 8 l/100 km – zależnie od prędkości i stylu naszej jazdy.

Toyota RAV 4 Hybrid to również wysoka wartość rezydualna i niezawodność, wynikająca m.in. z trwałości napędu hybrydowego, pozbawionego sprzęgła, rozrusznika i alternatora. Po stronie jej zalet można wymienić bardzo przestronne wnętrze i rekordowy w klasie 580-litrowy bagażnik (1690 l po złożeniu tylnej kanapy). Jest oszczędna, a jednocześnie dynamiczna. Ten model docenią osoby lubiące aktywny wypoczynek i sport. Gdy dorzucimy do tego przyspieszenie do setki w 8,1 s, mamy już pełny obraz tego samochodu.

Tego się nie spodziewaliście

Ciekawym rozwiązaniem jest napęd elektryczny na wszystkie koła AWD-i w którym aż o 30% zwiększono maksymalny moment obrotowy dostarczany do kół tylnej osi za pośrednictwem silnika elektrycznego. Rozdział napędu między osiami może się wahać między 100:0 a 20:80. Napęd AWD-i automatycznie optymalizuje swój moment obrotowy zależnie od warunków. Przekłada się to na lepsze prowadzenie i stabilność na drodze.

Ponadto za pomocą systemu zintegrowanego zarządzania napędem AIM automatycznie można dostosować pracę wspomagania kierownicy, hamulców i przepustnicy, a także dobór przełożeń i rozdział momentu obrotowego. Wystarczy wybrać odpowiedni tryb jazdy: Normal, Eco lub Sport. Ta konstrukcja eliminuje wady napędu 4x4 w samochodach typu SUV, redukuje straty, obniża masę i optymalizuje jego działanie w różnych warunkach jazdy.

Współczesna nam Toyota RAV4 powstała na modułowej platformie GA-K. Dzięki niej ma sztywne nadwozie, nisko położony środek ciężkości i wielowahaczowe zawieszenie, dające sporo frajdy z jazdy. I właśnie to jest dla mnie w tym samochodzie największym zaskoczeniem. Pomimo że mamy do czynienia z pełnokrwistym SUV-em, jego prowadzenie do złudzenia przypomina samochody osobowe. Idealnie udało się zbalansować pewność prowadzenia z komfortem codziennej jazdy oraz możliwościami, które daje podwyższony prześwit i napęd na wszystkie koła. Powstał samochód uniwersalny. Taki, który naprawdę jest do wszystkiego, a nie do niczego.

Podsumowanie

Jeżeli zdecydujemy się właśnie na tę wersję, czyli 2.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 222 KM z napędem na wszystkie koła AWD-i, za podstawową odmianę Active zapłacimy 147 900 zł. Prezentowaną tu wersję Executive wyceniono na 187 900 zł. To absolutny top pod względem wyposażenia. Standardem są w niej wentylowane i podgrzewane skórzane fotele, podgrzewana jest też kierownica, a nawet… miejsca na tylnej kanapie. Na pokładzie znalazł się inteligentny czujnik parkowania z funkcją automatycznego hamowania w razie wykrycia przeszkód lub pieszych, działający zarówno podczas jazdy do przodu, jak i podczas cofania. Do tego mamy system kamer zapewniający widok 360° wokół pojazdu.

Lista wyposażenia obejmuje również wszelkie udogodnienia znane także z niższych wersji, jak automatyczne światła z czujnikiem zmierzchu, inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu, pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, obejmujący m.in. rozpoznawanie znaków drogowych czy monitoring martwego pola, a także automatyczne hamowanie z rozpoznawaniem pieszych i rowerzystów.

Hybrydową Toyotę RAV4 z napędem AWD-i zapamiętam przede wszystkim z powodu doskonałego prowadzenia, wysokiego komfortu jazdy, przestronnego wnętrza i przepastnego bagażnika, a jednocześnie dobrej dynamiki i możliwości rekordowej w tej klasie oszczędności paliwa. To naprawdę dużo zalet, szczególnie jak na SUV-a. Nie zapominajmy jednak, że to właśnie ten model dał początek całemu segmentowi kompaktowych SUV-ów i takie dziedzictwo szczególnie zobowiązuje. Biorąc to pod uwagę, można powiedzieć, że Toyota RAV4 2020 robi po prostu to, co do niej należy.

Tekst ukazał się w Magazynie Flota, 4/2020.

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: