Czas na connected cars we flotach

Czy, parafrazując znane powiedzenie, samochód może być najlepszym przyjacielem fleet managera i pracownika, któremu oddano do dyspozycji auto firmowe? Może – dzięki nowym technologiom.

2017-06-01 13:42:15

Usługa concierge, dostęp do internetu, aplikacje preinstalowane w systemie infotainment, automatyczne wzywanie służb ratunkowych w razie wypadku, zdalna diagnostyka pojazdu… Z dnia na dzień przybywa rozwiązań, które za sprawą kontaktu auta ze światem i różnymi urządzeniami określa się mianem „connected”. Nie dziwi więc, że o współczesnych samochodach mówi się connected cars. W badaniach McKinsey & Company przeprowadzonych w 2015 r. ponad 25% kierowców zadeklarowało, iż technologie zapewniające szeroko rozumianą łączność pomiędzy pojazdem a kierowcą i otaczającą go rzeczywistością mają większe znaczenie przy wyborze nowego auta niż moc silnika czy zużycie paliwa. Zdaniem analityków PwC do 2022 r. roczna wartość rozwiązań connected tworzonych z myślą o branży automotive sięgnie 42,8 mld euro, nie licząc technologii związanych z bezpieczeństwem, takich jak eCall czy wykrywanie zagrożenia na drodze i zapobieganie kolizjom (58,2 mld dolarów) oraz udogodnień zebranych w kategorii „autonomiczna jazda” (54,9 mld dolarów).

Co connected cars mają do zaoferowania fleet managerom i kierowcom korzystającym z aut firmowych? Odpowiedzi na to pytanie postanowiliśmy udzielić na przykładzie rozwiązań czterech marek: Volvo (On Call), Opla (OnStar), Audi (Connect) i BMW (ConnectedDrive).

Monitoring

Trudno dziś wyobrazić sobie zarządzanie flotą bez systemów telematycznych. Ich potencjał coraz chętniej wykorzystują koncerny motoryzacyjne. I chociaż w przypadku samochodów osobowych producenci wciąż pozostają daleko w tyle za ofertami aftermarketowymi, to według prognoz zawojują rynek monitoringu, ograniczając znaczenie firm trzecich, tak jak stało się w przypadku car audio.

„Rozwiązania Volvo dotyczące zagadnień connectivity mogą być pomocne w zarządzaniu flotą. Mam na myśli funkcjonalność OnCall – użytkownik poprzez aplikację otrzymuje informację dotyczącą tego, gdzie przebywa samochód, jakie pokonał trasy, jakie było zużycie paliwa, ile kilometrów przejechał. Na jednym koncie może być zarejestrowanych 12 aut, a więc mała flota” – mówi Kamil Sokołowski z Volvo Car Poland. Wojciech Osoś z General Motors Poland wskazuje na funkcję comiesięcznych raportów zawierających informacje diagnostyczne. „Zestawienie generowane w ramach OnStar obejmuje dane dotyczące m.in. ciśnienia w oponach czy żywotności oleju, a także stanu poduszek powietrznych, silnika i skrzyni biegów” – wyjaśnia Wojciech Osoś. Wgląd w eksploatację zapewnia też Audi Connect. W zależności od modelu i wyposażenia można przeglądać informacje serwisowe o poziomie paliwa i oleju, przebiegu, poziomie naładowania akumulatora, konieczności wymiany oleju czy następnym przeglądzie oraz sprawdzać liczbę wykonanych jazd, pokonany dystans, czas jazdy, średnią prędkość i średnie zużycie paliwa. W przypadku BMW w grę wchodzi usługa Teleservice. Dzięki niej czujniki rozpoznają, kiedy upływa termin przeglądu i przesyłają tę informację do wskazanego serwisu. Ponadto ma on dostęp do wszystkich istotnych danych o samochodzie (w tym poziomu płynów eksploatacyjnych, stanu klocków hamulcowych) i może zawczasu przygotować się do wizyty, wcześniej ustalając jej termin z fleet managerem.

Bezpieczeństwo

Monitoring monitoringiem, ale coraz większą uwagę przywiązuje się we flotach do kwestii bezpieczeństwa. Z tego punktu widzenia na uwagę zasługują fabryczne rozwiązania, które umownie – na wzór szykowanego do wprowadzenia europejskiego projektu – można nazwać eCall. Zarówno Opel OnStar, jak i Volvo OnCall, Audi Connect oraz BMW ConnectedDrive (a także systemy innych producentów samochodów) pozwalają za pomocą przycisku SOS nawiązać bezpośrednie połączenie głosowe z operatorem w centrali, który na prośbę dzwoniącego powiadamia odpowiednie służby ratunkowe. Jeśli w wyniku zderzenia uruchomione zostaną poduszki powietrzne lub napinacze pasów bezpieczeństwa, do centrum wysyłane jest automatyczne powiadomienie. Dzięki temu operator może zlokalizować pojazd, a następnie pomaga dotrzeć do miejsca wypadku policji, pogotowiu ratunkowemu oraz pozostałym służbom. Co więcej, stara się skontaktować z kierowcą poprzez zintegrowany telefon, aby towarzyszyć mu aż do momentu dotarcia pomocy.

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że dzięki powszechnemu wdrożeniu eCall, jednostki ratunkowe mają szasnę znaleźć się na miejscu wypadku w ciągu tzw. „złotej godziny”, co w skali całej Europy powinno przyczynić się do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych o ok. 2500 rocznie oraz poważnych obrażeń o 10 do 15%.

Concierge

Połączenie z centrum obsługi jest przydatne nie tylko w razie wypadku. Doradca może pełnić funkcję concierge (czyt. konsjerż). W czym pomoże? To zależy od systemu. W OnStar, gdy na tablicy rozdzielczej wyświetli się kontrolka ostrzegawcza, pracownik centrum obsługi po skontaktowaniu się z nim ustali, jak poważny jest problem i poinformuje, czy konieczna jest natychmiastowa interwencja. To ukłon w stronę kierowców flotowych, którzy nie mają czasu zapoznawać się z instrukcją obsługi, a przy okazji doskonałe narzędzie marketingowe, bo doradca w razie kłopotów kieruje do najbliższej autoryzowanej stacji obsługi. W przypadku awarii pojazdu doradca skontaktuje się z pomocą drogową i wyśle ją na miejsce postoju auta, zdejmując ten problem z barków fleet managera. Co jeszcze? Tych, którzy nie mają czasu i ochoty bawić się we wprowadzanie celów w nawigacji (i to nie tylko konkretnego adresu, ale także POI takiego jak restauracja czy stacja paliw), concierge wyręczy w wyznaczeniu trasy. Wystarczy podać mu miejsce docelowe, a dane zostaną przesłane do systemu nawigacji. Tę ostatnią funkcję oferują zresztą również BMW i Volvo.

Zabezpieczenie

W ramach bezpieczeństwa, chociaż nieco inaczej pojmowanego, mieści się również zabezpieczenie pojazdów przed kradzieżą. I chociaż nie ma samochodu, którego nie da się ukraść, to producenci starają się chronić auta przez zakusami amatorów cudzej własności, ułatwiając przy okazji życie zarządcom flot. Jak się to odbywa?

W przypadku Volvo On Call, jeśli ktoś będzie próbował włamać się do auta, centrum otrzyma automatycznie powiadomienie. Operator zadzwoni wówczas na zainstalowany w samochodzie telefon i gdy wykryje, iż w pojeździe znajduje się nieupoważniona osoba, powiadomi o tym policję. Jeśli nikt nie odbierze, operator wykona telefon do właściciela pojazdu i poinformuje go o włamaniu. Skradzione auto będzie śledzone za pośrednictwem satelity. Umożliwione zostanie również jego zdalne unieruchomienie. Funkcję namierzania pojazdu, którym „zaopiekowali się” złodzieje i udostępnienia tej informacji organom ścigania ma też system OnStar. Po zgłoszeniu kradzieży oraz przekazaniu numerów pojazdu doradcy systemu, wyśle on sygnał blokujący zapłon, uniemożliwiając uruchomienie silnika samochodu, który zgłoszono jako skradziony, co pozwoli policji szybciej go odzyskać. Funkcja ta nie działa oczywiście w trakcie jazdy, ale po restarcie.

Wygoda

Pora na scenariusz, który zna chyba większość fleet managerów: użytkownik samochodu służbowego zatrzaskuje kluczyki wewnątrz samochodu. Pół biedy, jeśli dzieje się to na terenie miejscowości, w której firma ma siedzibę, bo można wówczas dostarczyć zapasowy komplet. Większy kłopot pojawia się, gdy np. przedstawiciel handlowy znajduje się kilkaset kilometrów od centrali. I na tę sytuację connected cars są przygotowane. Użytkownik Volvo On Call czy systemu OnStar może zadzwonić do operatora, poddać się weryfikacji, a pojazd zostanie zdalnie otwarty. Odblokowanie lub zablokowanie drzwi (również w przypadku BMW i Audi) możliwe jest także z poziomu aplikacji przeznaczonych na smartfony i inteligentne zegarki. Pozwalają one również m.in. na zlokalizowanie auta np. na parkingu przed centrum handlowym oraz włączenie i wyłączenie ogrzewania lub klimatyzacji, by z wyprzedzeniem dopasować temperaturę do wymagań użytkownika.

BMW Connected oferuje ponadto funkcję powiadamiania o godzinie wyjazdu, która ułatwia punktualne dotarcie do celu. Dzięki powiadomieniom wysyłanym na smartfona lub zegarek Apple Watch użytkownik wie, kiedy musi wyruszyć, aby dotrzeć na miejsce o ustalonej porze. W tym celu przewidywany czas podróży jest regularnie porównywany z aktualną sytuacją na drogach. BMW Connected umożliwia także rozpoznawanie określonych wzorców poruszania się samochodem, takich jak trasa codziennego dojazdu z domu do pracy. Dzięki temu w przypadku nietypowej sytuacji na drodze, która mogłaby na przykład wydłużyć podróż, system powiadamia o niej użytkownika i sugeruje wyjazd o wcześniejszej godzinie – obliczonej w taki sposób, aby dotarł na miejsce o zwykłej porze.

Biuro

Praca podczas jazdy? Nie ma problemu. Nowoczesne rozwiązania pozwalają zorganizować sobie biuro bezpośrednio w pojeździe. BMW ConnectedDrive umożliwia np. odbieranie e-maili, czytanie ich i odpowiadanie na nie, dyktowanie i przesyłanie notatek bądź wiadomości (funkcja rozpoznawania głosu zamienia mówiony tekst na dokument pisany), a także synchronizację danych z pojazdem. Volvo w ramach współpracy z Microsoft w modelach z serii 90 wprowadzi w najbliższym czasie funkcję prowadzenia telekonferencji za pośrednictwem Skype for Business. Aplikacja została dostosowana tak, aby można było z niej korzystać bezpośrednio z interfejsu samochodu. Na głównym ekranie dotykowym kierowca zobaczy powiadomienia o nachodzących konferencjach, informacje dotyczące uczestników, a dołączenie do rozmowy nastąpi po naciśnięciu jednej ikonki.

Gadżety

Lista funkcji dostępnych w connected cars jest tak długa, że ich szczegółowe opisanie skończyłoby się zapełnieniem wszystkich stron naszego miesięcznika. W ramach ciekawostek można wspomnieć o:

- dostępie do portali społecznościowych (Facebook, Twitter) za pośrednictwem systemu infotainment,

- sprawdzaniu rozkładów jazdy pociągów i lotów samolotów,

- korzystaniu ze stron www,

- korzystaniu z aplikacji (radia internetowe, planery podróży itp.)

- przesyłaniu adresów do nawigacji samochodu z komputera lub smartfona,

- automatycznym aktualizowaniu map nawigacyjnych,

- sprawdzaniu prognozy pogody,

- wyszukiwaniu ciekawych wydarzeń w miejscu pobytu, miejscu docelowym lub ich pobliżu.

Przyszłość

Plany rozwoju funkcji connected są z grubsza zarysowane przez większość koncernów. Audi, BMW i Ford wprowadzają sterowanie wybranymi funkcjami inteligentnego domu/biura z pokładu samochodu (od otwarcia bramy wjazdowej po zmianę temperatury w poszczególnych pokojach). Volvo testuje program gwarantujący dostawę zakupów dokonywanych przez internet bezpośrednio do bagażnika auta dzięki udostępnieniu kurierowi możliwość jednorazowego otwarcia pojazdu poprzez nadanie cyfrowego kluczyka. Visa pracuje nad systemem płatności, dzięki któremu za parkowanie w wyznaczonych strefach czy tankowanie będzie można zdalnie zapłacić przez radio samochodowe. Standardem ma być wymiana danych między pojazdami (car2car) i z infrastrukturą (car2x), pozwalające chociażby na wzajemne ostrzeganie się przed niebezpiecznymi warunkami na drodze czy wcześniejsze hamowania dzięki wiedzy o zmianie świateł na skrzyżowaniu. Nie można też zapominać o rozwoju usług monitoringu – skoro zaawansowana telematyka sprawdza się w przypadku samochodów ciężarowych, to dlaczego nie miałaby w autach osobowych? A to świetna wiadomość dla fleet managerów.

ZNAJDŹ NAS: