Wielki Test Flotowy to doskonała okazja do zaprezentowania naszych najnowszych rozwiązań w zakresie telematyki motoryzacyjnej.

Pokazaliśmy uczestnikom, jak działają one w praktyce, jakie są ich możliwości oraz jak dużą elastycznością możemy się pochwalić - rozmowa z Piotrem Golikiem, Prezesem Geotik.

2017-06-19 11:47:38

Zanim pochylimy się na tegorocznym Wielkim Testem Flotowym, chciałbym zacząć od przeobrażeń w ramach struktur Grupy Arcus. Co dzieje się teraz w ramach spółki Geotik i jak wygląda struktura całej Grupy?

Firma Geotik powstała wraz z końcem 2016 r., kiedy to zdecydowaliśmy się połączyć wyodrębnioną działalność telematyczną spółki T-matic Systems ze spółką Rikaline – polskim producentem aplikacji i urządzeń do zarządzania flotą samochodową. W ten sposób uzyskaliśmy unikalne połączenie wiedzy, doświadczenia i oferowanych produktów w ramach jednej spółki, której rzetelność i solidność potwierdza przynależność do Grupy Arcus. Bogate portfolio Geotika skierowane jest do przedsiębiorstw o różnej skali – zarówno jednoosobowych działalności, jak i największych korporacji. Dostarczamy software’owe i hardware’owe rozwiązania z zakresu Internet of Things, M2M i big data, mające zastosowanie w każdej gałęzi gospodarki. Wspieramy technologicznie i merytorycznie firmy zorientowane na optymalizację procesów biznesowych. Wszystko, co robimy, wynika z jednej prostej zasady – wierzymy, że optymalne wykorzystanie danych jest gwarancją przewagi biznesowej, a zaawansowana technologia została upowszechniona na tyle, żeby stać się dostępna dla każdego przedsiębiorstwa. Wirtualizacja rzeczywistości i transformacja elektroniczna to trwające aktualnie procesy, dzięki którym możemy pomóc większości firm, dostarczając narzędzia zarówno do gromadzenia danych cyfrowych, ich przetwarzania, jak i analizy. To przekonanie w połączeniu z naszymi możliwościami w zakresie rozwoju stacji telemetrycznych, kreacji i wdrożeń aplikacji telematycznych oraz efektywnego wykorzystania w biznesie sprawiło, że jako jedna z nielicznych firm Polsce jesteśmy w stanie zaproponować dedykowane rozwiązania dla małych, średnich, dużych firm i przenieść je do gospodarki 4.0.

Wasze know-how to przede wszystkim tematy związane z optymalizacją kosztów zarządzanej floty w oparciu o systemy monitorowania położenia pojazdów i zachowania kierowców. Jak wygląda Wasze aktualne portfolio?

Nasz zasięg działania jest znacznie większy aniżeli zarządzanie flotą samochodową. Geotik to firma zorientowana na optymalizację procesów biznesowych w znacznie szerszym spektrum. Współpracujemy z klientami, którzy reprezentują każdy segment biznesowy. Przykładowo aplikacja Brumgo sprawdza się idealnie dla osób fizycznych i mikroprzedsiębiorstw. W prosty i przyjazny sposób udostępnia pozycje samochodów, wykorzystując aplikacje mobilne zarówno w systemach iOS, jak i Android. Małe i średnie firmy decydują się natomiast na GPS Guardian z naszego portfolio. Usługa zapewnia kontrolę i lokalizację pojazdów, jednocześnie oferując najlepszy stosunek jakości do ceny. Dla korporacji i instytucji kierujemy system Tims, czyli inteligentną telematykę na najwyższym poziomie, którą możemy dostosować do potrzeb najbardziej wymagającego klienta. Ponadto angażujemy się bardzo w różne motoryzacyjne inicjatywy, jak Wielki Test Flotowy czy też Złombol lub monitoring Helikopterowych Mistrzostw. Jesteśmy bowiem pasjonatami telematyki i wierzymy, że można rozwiązania nowoczesnej technologii dosłownie szyć na miarę.

Asfalt na dziedzińcu Twierdzy Modlin nie ostygł jeszcze po Wielkim Teście Flotowym, więc na gorąco możemy porozmawiać na temat tego gigantycznego przedsięwzięcia, które okazało się tak dużym sukcesem dzięki mi.n. Waszemu zaangażowaniu. Geotik był Partnerem Technologicznym. Jakie są Wasze wrażenia po Teście?

Bez wątpienia decyzja o ponownym przystąpieniu do współpracy przy projekcie była strzałem w dziesiątkę. Jest to jedno z największych spotkań branży flotowej. Taka integracja środowiska flotowego – inspirujące rozmowy i spotkania, a także nowe znajomości – sprzyja rozwojowi rynku w Polsce. Widać masę siły i serca włożonego ze strony organizatorów w rozwój projektu, co przekłada się na coraz większe zainteresowanie uczestników. Wielki Test Flotowy to doskonała okazja do zaprezentowania naszych najnowszych rozwiązań w zakresie telematyki motoryzacyjnej. Pokazaliśmy uczestnikom, jak działają one w praktyce, jakie są ich możliwości oraz jak dużą elastycznością możemy się pochwalić, projektując je. Myślę, że to nam się udało.

Jako Partner Technologiczny odpowiadaliście za koordynację oraz monitoring ponad 50 pojazdów biorących udział w Wielkim Teście Flotowym. To ogromne wyzwanie – zwłaszcza że montaż urządzeń odbywał się dzień przed spotkaniem, a demontaż we wszystkich pojazdach – godzinę po. Co było największym wyzwaniem w tegorocznej edycji Wielkiego Testu Flotowego? Co Was zaskoczyło?

Geotik jest spółką nową, jednak powstał z połączenia dwóch bardzo doświadczonych firm na rynku telematycznym. Braliśmy udział w wielu inicjatywach wymagających montażu oraz demontażu na szeroką skalę, a dzięki fuzji dysponujemy własnymi systemami telematycznymi oraz platformami hardware’owymi Internet of Things. To dzięki temu posiadamy kontrolę nad całym procesem, a lata doświadczenia sprawiły, że nic nas nie zaskoczyło przy przygotowywaniu Wielkiego Testu Flotowego. Dostęp do nowych modeli pojazdów pozwolił nam zauważyć nowe trendy technologiczne na rynku motoryzacyjnym i przygotować się do lepszej obsługi klientów w przyszłości.

Dla jurorów stworzyliście specjalny system zapisów na jazdy miejskie oraz koordynacji procesu lokalizacji pojazdów. Jak tego typu projekt można odnieść do codziennego funkcjonowania firmowego car parku? Jakie funkcjonalności z rozwiązania zaimplementowanego na Wielki Test Flotowy można spotkać na co dzień w Waszych produktach?

W rozwiązaniu przygotowanym na potrzeby Wielkiego Testu Flotowego można znaleźć wiele odniesień do systemów wykorzystywanych w firmowych flotach. Bazą systemu były standardowe stacje telemetryczne podpinane pod złącze OBD – ich wybór był uwarunkowany potrzebą szybkiego montażu i demontażu. Nadajniki zostały połączone z platformą telemetryczną TiMS, wyposażoną w dedykowany na potrzeby Testu moduł, będący harmonogramem wypożyczania pojazdów. Taka funkcja z całą pewnością ułatwia pracę wypożyczalniom samochodów czy technologiom car/fleet sharingowych. Ponadto moduły telemetryczne zostały skonfigurowane w taki sposób, aby dostarczać wszystkie najważniejsze parametry z szyny informatycznej pojazdu (CAN), m.in. obroty silnika czy spalanie paliwa.

Sam jestem ciekaw kilku liczb z Wielkiego Testu Flotowego. Monitorowaliście kilkadziesiąt samochodów. Ile kilometrów łącznie pokonały auta? Czy macie jeszcze inne ciekawe statystyki, które wygenerował Wasz system?

Obsłużyliśmy łącznie 52 auta, którymi jurorzy przejechali blisko 3 tysiące kilometrów (dokładnie 2986,83 km)! Kierowcy poruszali się ze średnią prędkością 93 km/h. W jednym z kierowców obudziły się rajdowe emocje i testując Audi S5 Sportback, osiągnął prędkość 221,13 km/h – mimo dokładnego wglądu w miejsce i godzinę zdarzenia, wciąż wierzymy, że odbyło się to na Autobahnie bez ograniczeń prędkości.

Optymalizacja, integracja i funkcjonalność – to główne atuty systemu monitoringu. Jednak nie każdy fleet manager jest przekonany do montażu tego typu urządzeń. Jakie korzyści z Waszego punktu widzenia, praktyków i specjalistów, niesie za sobą operacja instalacji systemów zarządzania ruchem we flocie?

Inwestycja w system telematyczny powinna być uwarunkowana konkretnymi celami do osiągnięcia. Optymalizacja, integracja, funkcjonalność i zwiększenie efektywności to jak najbardziej trafne określenia atutów systemu. Jednak ich osiągnięcie jest możliwe, gdy popatrzymy na telematykę w szerszym wymiarze. Warto wymienić chociażby część elementów składających się na monitorowanie floty: kontrola obiegu gospodarki paliwowej, zarządzanie pracownikami mobilnymi, moduły scoringowe oceniające jazdę kierowców, ostrzeganie o drogowych niebezpieczeństwach czy podstawowe kontrolowanie lokalizacji aut. Wszystkie te elementy odpowiednio złożone w całość przełożą się na realne korzyści dla przedsiębiorstwa. Zadaniem systemów do zarządzania flotą jest zapewnienie użytkownikowi pełnej wiedzy dotyczącej pojazdów oraz nieograniczonego dostępu do szeregu przydatnych funkcjonalności. Wysunięcie odpowiednich wniosków zgodnie z metodologią od ogółu do szczegółu umożliwi kontrolowanie rozwoju floty i kosztów administracyjnych. Geotik posiada ogromny know-how branżowy, dzięki czemu w trakcie implementacji systemu doradzamy klientom, jak najlepiej dopasować wybrane funkcjonalności do jego potrzeb.

ZNAJDŹ NAS: