Eksploatacja firmowych perełek

Kupując auta w klasach luksusowej i premium, warto pamiętać, że cena zakupu może być zaledwie początkiem wysokich kosztów utrzymania najbardziej reprezentacyjnych pojazdów w firmie. Bilans eksploatacji może być dodatni jedynie w przypadku działalności zorientowanych na wynajem ekskluzywnych i egzotycznych samochodów. Cena, którą płaci ich klient, uwzględnia bowiem te koszty.

2017-08-04 14:40:35

Inaczej jest w przypadku firm, które dobrych samochodów potrzebują głównie w celach reprezentacyjnych. Jak ograniczyć wydatki? Z pomocą przyjdą nam pakiety serwisowe, a także usługi zewnętrznych, wyspecjalizowanych firm.

Oczywistością jest, że w przypadku samochodów klasy premium, a tym bardziej aut luksusowych, koszty użytkowania nie będą niskie. Przedstawiciele większości obecnych na naszym rynku koncernów samochodowych mają jednak w ofercie preferencyjne programy serwisowe i gwarancyjne dla flot, które ulżą nieco w finansowych trudach eksploatacji prestiżowego auta. Na pomoc w redukcji kosztów mogą liczyć nie tylko wielkie korporacje, ale również przedstawiciele sektora MŚP. Każdy może znaleźć coś dla siebie.

Kosztów serwisowania nie da się uniknąć, ale można je optymalizować. Każdy samochód powinien regularnie odwiedzać serwis, co wiąże się z wizytami w autoryzowanych stacjach obsługi – niekiedy na terenie całego kraju. Co może ułatwić życie firmy? Proste, jednolite i przejrzyste zasady, minimum formalności oraz niskie ceny. Z takiej właśnie potrzeby zrodziło się kilka grup produktów: pakiety usług serwisowych, gwarancyjnych i dodatkowych, z których możemy korzystać w ramach współpracy z importerami. Zobaczmy, co mają do zaoferowania.

Programy serwisowe Audi

Audi Extensive to propozycja programu serwisowego, który można dopasować do potrzeb firmy i sposobu użytkowania samochodu. Może trwać do trzech lat, liczonych od zakończenia dwuletniej gwarancji producenta i maksymalnego przebiegu 150 000 km. Do wyboru mamy jeden z trzech wariantów, uwzględniających czas i przebieg. Pakiet naprawczy przez 3 lata (lub 90 000 km) jest w standardzie. Do tego możemy wybrać: jeden dodatkowy rok (maks. przebieg 90 000 km), dodatkowe dwa lata (maks. przebieg 120 000 km) lub trzy dodatkowe lata (maks. przebieg 150 000 km).

Program nie przewiduje wystawiania faktur na klienta. Naprawy samochodu w okresie obowiązywania umowy są wykonywane bezkosztowo. Rozliczenie naprawy odbywa się bezpośrednio pomiędzy ASO i producentem. Ceny pakietów są uzależnione od modelu samochodu oraz od pojemności jego silnika (mała/duża akcyza – poniżej lub powyżej 2 l pojemności skokowej).

Audi Extensive – EA3 – pakiet naprawczy 3 lata (90 000 km). Ochrona przed kosztami nieprzewidzianych napraw do końca 3. roku eksploatacji samochodu lub do 90 000 km przebiegu (w zależności od tego, co nastąpiło pierwsze). Ten pakiet otrzymujemy w standardzie.

Audi Extensive – EA6 – pakiet naprawczy 4 lata (120 000 km). Ochrona przed kosztami nieprzewidzianych napraw do końca 4. roku eksploatacji samochodu lub do 120 000 km przebiegu (w zależności od tego, co nastąpiło pierwsze). W przypadku modelu Audi A1 zapłacimy za niego 830 zł, modelu A4 – 1340 zł, modelu A6 – 1820 zł, modelu A8 – 4070 zł, a SUV-a Q5 – 1780 zł. Jeśli silnik ma pojemność powyżej 2 l, cena będzie odpowiednio wyższa: w przypadku modelu A4 – 1540 zł, modelu A6 – 2090 zł, modelu A8 – 4690 zł, a SUV-a Q5 – 2050 zł.

Audi Extensive – EA9 – pakiet naprawczy na 5 lat (150 000 km). Ochrona przed kosztami nieprzewidzianych napraw do końca 5. roku eksploatacji samochodu lub do 150 000 km przebiegu (w zależności od tego, co nastąpiło pierwsze). Tu w przypadku modelu Audi A1 zapłacimy 1920 zł, modelu A4 – 3080 zł, modelu A6 – 4310 zł, modelu A8 – 9820 zł, a SUV-a Q5 – 4240 zł. Jeśli silnik ma pojemność powyżej 2 l, cena w tym najbogatszym pakiecie wyniesie w przypadku modelu A4 – 3540 zł, modelu A6 – 4960 zł, modelu A8 – 11 290 zł, a SUV-a Q5 – 4880 zł.

Do wyboru są również dwa pakiety serwisowe Audi: Pakiet Serwisowy i rozszerzony Pakiet Serwisowy Plus. W ich przypadku otrzymujemy pełną przewidywalność kosztów, bo wydatki są obniżone i nie zmienią się w czasie trwania umowy, która gwarantuje stałą stawkę. W ramach pakietów serwisowych montowane są wyłącznie oryginalne części Audi.

Mamy tu dwie formy płatności: miesięczne składki lub jednorazową opłatę. Przeglądy i naprawy u partnerów serwisowych Audi w całej Polsce są rozliczane bezgotówkowo, dlatego program nie przewiduje wystawiania faktury zbiorczej po wykonaniu usługi.

Regulowanie kosztów odbywa się na zasadzie opłacania miesięcznych zobowiązań wobec operatora programu lub dokonania jednorazowej opłaty z góry. Na ten koszt operator programu firma VW Leasing może wystawić fakturę. Kwestia wystawiania faktur za wykonane naprawy nie wymaga już angażowania klienta. Rozliczenie napraw z serwisem dokonywane jest bezpośrednio przez operatora programu. Umowa jest elastyczna, co oznacza, że możemy indywidualnie wybrać zakres pakietu, czas jego trwania i limit kilometrów. Istnieje również możliwość skrócenia okresu umowy.

Jako wartość dodaną zyskamy wyższą kwotę odsprzedaży auta ze względu na pełną dokumentację historii napraw pojazdu. Pakiety występują w kilku wariantach, uwzględniających czas i przebieg: 36 miesięcy (maks. przebieg 30, 60 lub 90 tys. km), 48 miesięcy (maks. przebieg 40, 80 lub 120 tys. km) oraz 60 miesięcy (maks. przebieg 50, 100 lub 150 tys. km).

Pakiet Serwisowy Audi obejmuje prace zgodnie z planem serwisowym, w tym: wymianę płynu hamulcowego, filtrów: kabinowego, paliwa i powietrza, świec zapłonowych, a także oleju i uzupełnienie płynu do spryskiwaczy.

Pakiet Serwisowy Audi Plus obejmuje wymienione wyżej prace, a dodatkowo także wymianę przednich i tylnych klocków hamulcowych, sprzęgła i piór wycieraczek.

Na tym jednak nie koniec. Oferta marki z Ingolstadt jest naprawdę bogata. Oto dalsze świadczenia, na które mogą liczyć flotowcy:

Dożywotnia Gwarancja Mobilności, możliwość dotarcia do celu w razie awarii, wypadku, kradzieży oraz w innych przypadkach unieruchomienia samochodu. Bezpłatna pomoc drogowa i inne bezpłatne świadczenia, zarówno dla kierowcy, jak i jego pasażerów, są dostępne przez 365 dni w roku i 24 godziny na dobę na terytorium Polski i prawie całej Europy.

Samochód zastępczy w okresie gwarancji – w przypadku konieczności wykonywania naprawy gwarancyjnej, której pracochłonność trwa więcej niż jedną godzinę. Ta zasada dotyczy również napraw po upływie fabrycznej gwarancji w ramach programu Audi Extensive.

Programy serwisowe BMW

Mamy tu dwa rodzaje pakietów: serwisowe (w dwóch wariantach) i naprawcze.

BMW Service Inclusive to podstawowy pakiet, aktywny przez pierwszych 5 lat od dnia zakupu auta lub do przebiegu 100 000 km (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze). W jego skład wchodzi m.in. przegląd pojazdu, serwis olejowy wraz z uzupełnieniem, wymiana mikrofiltrów, a także świec zapłonowych. Istnieje możliwość przedłużenia go do maksymalnego okresu 10 lat i 200 tys. km.

BMW Service Inclusive Plus to wariant rozszerzony. Zawiera dodatkowo wymianę klocków i tarcz hamulcowych, wymianę sprzęgła i raz w roku piór wycieraczek. Warunkiem koniecznym do wykonania przeglądu w ramach pakietu jest zachowanie prawidłowego interwału przeglądów, zgodnie ze specyfikacją danego modelu.

Pakiety naprawcze BMW Repair Inclusive zapewniają usuwanie usterek również poza okresem gwarancji. Ich ważność jest bezpośrednio powiązana z początkiem ochrony gwarancyjnej oraz przebiegiem samochodu. Maksymalny okres, na który można wykupić pakiet, to 6 lat i 200 000 km. Prawo do świadczeń wynikających z tego pakietu zyskujemy po wygaśnięciu gwarancji.

Programy serwisowe marki DS

DS, marka wyodrębniona niedawno przez francuski koncern PSA, jest oczywiście blisko spokrewniona z Citroënem. PSA – jeden z większych graczy na rynku, ma zaś w ofercie Serwisowy Program Flotowy dla swoich marek, podzielony na dwa poziomy. Poziom pierwszy zapewnia 20-proc. rabat na części. Mogą do niego przystąpić firmy posiadające co najmniej 5 samochodów z grupy PSA. Poziom drugi oferuje m.in. 30-proc. rabat na części oraz specjalną cenę oleju. Dotyczy jednak firm użytkujących minimum 50 samochodów marki Peugeot, Citroën lub DS. Na tym nie koniec, bo podstawą do uzyskania tych świadczeń jest również podpisanie deklaracji do wykonywania wszystkich napraw w ASO – w tym blacharsko-lakierniczych. W zamian dostajemy dodatkowe bonusy posprzedażne.

Firmy są obsługiwane przez dedykowanych doradców i mają możliwość korzystania z dodatkowych świadczeń na preferencyjnych warunkach: wynajęcia samochodu zastępczego, usługi door to door i holowania pojazdów, zakupu i wymiany oraz przechowywania opon lub kół. Samochody klientów flotowych są obsługiwane w 32 Autoryzowanych Stacjach Obsługi Citroëna i DS-a.

PSA oferuje trzy rodzaje Kontraktów Serwisowych, do 84 miesięcy i 200 000 km, z możliwością ich zakupu w transzach po 12 miesięcy i 10 000 km. Płatność za kontrakty może być wnoszona jednorazowo, w pakietach lub w ramach miesięcznego abonamentu.

Essentialdrive jest przedłużeniem gwarancji. Świadczenia obejmują części i robociznę w przypadku awarii technicznych, mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych spowodowanych wadą. 24-godzinne Assistance obejmuje holowanie w przypadku awarii oraz samochód zastępczy. Umowę musimy podpisać przed końcem obowiązywania gwarancji podstawowej.

Realdrive to przedłużenie gwarancji i obsługa. Otrzymujemy świadczenia w przypadku awarii technicznych. Części i robociznę w przypadku naprawy usterek mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych, spowodowanych wadą. Do tego, podobnie jak w niższym pakiecie, 24-godzinne Assistance obejmujące holowanie w przypadku awarii oraz samochód zastępczy. Dodatkiem są wkalkulowane w cenę przeglądy przewidziane w książce serwisowej i gwarancyjnej. Umowę można zawrzeć przed końcem gwarancji i przed pierwszym płatnym przeglądem.

Freedrive Plus jest pakietem zawierającym pełne Assistance i świadczenia w przypadku awarii technicznych, które obejmują części i robociznę w przypadku naprawy usterek mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych spowodowanych wadą. Darmowe na czas określony w umowie są wszystkie przeglądy przewidziane w książce serwisowej i gwarancyjnej. W cenie jest także wymiana wszystkich części zużywających się eksploatacyjnie, a także samochód zastępczy na czas realizacji przeglądu. Do tego mycie pojazdu. Umowę należy podpisać przed końcem gwarancji i pierwszym płatnym przeglądem.

Program serwisowy Jaguara

Czasami za pakiet serwisowy nie trzeba płacić, bo jest wliczony w cenę auta. Tak jest w przypadku brytyjskiej marki. Mamy tu 3-letni Program Serwisowy bez limitu kilometrów, obejmujący koszty robocizny oraz niektórych części i płynów eksploatacyjnych: oleju silnikowego, płynu hamulcowego (tylko w drugim roku trwania Planu Serwisowania), filtrów oleju, powietrza, paliwa i kabinowego, płynu do spryskiwaczy, AdBlue oraz wizualnej kontroli stanu pojazdu (tzw. Vehicle Health Check). Komfort i bezpieczeństwo użytkowania Jaguarów, ale też sprawność obsługi serwisowej w razie awarii podnosi InControl Protect, zapewniający dostęp do telefonu alarmowego SOS Emergency Call oraz usługę pomocy technicznej Optimised Jaguar Assistance, z której można korzystać w każdym miejscu i przez całą dobę.

Programy serwisowe Lexusa

Kupując auta japońskiej marki, możemy przede wszystkim liczyć na kompleksową gwarancję, obowiązującą przez trzy lata lub do przebiegu 100 000 km (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze). W pierwszym roku nie obowiązuje limit przebiegu. Mamy także trzyletnią gwarancję na wypadek wad powłoki lakierniczej, dwunastoletnią gwarancję na perforację nadwozia oraz bezpłatny transport do najbliższego salonu lub placówki serwisowej.

Lexus daje też swoim klientom europejski program assistance. Euro Assistance 24 obejmuje organizację noclegu w hotelu w sytuacji awaryjnej, a nawet oddelegowanie kierowcy, gdyby klient nie mógł sam prowadzić. W razie potrzeby – także przyjazd pomocy drogowej.

Samochody eksploatowane w programie leasingu SmartPlan mają przewidywalne koszty użytkowania – są wliczone w cenę pakietu Comfort. Płacąc tylko miesięczną ratę, mamy opłacone również koszty ubezpieczenia i serwisowania auta. Możemy liczyć na całodobową pomoc Centrum Technicznego, które kompleksowo zajmuje się obsługą pojazdu w kontakcie z serwisami, zapewniając wsparcie techniczne i auto zastępcze oraz wszelkie naprawy mechaniczne i blacharskie – bez dodatkowych kosztów.

Jest również Program Obsługi Klientów Flotowych – Toyota Business Service (TBS), który działa w oparciu o sieć 63 stacji dilerskich Toyota Motor Poland i zapewnia dostęp do usług w całym kraju. Każda stacja oferuje pełną obsługę: sprzedaż aut, serwis mechaniczny i blacharsko-lakierniczy, sprzedaż części i akcesoriów, sprzedaż, wymianę i przechowywanie opon oraz usługi finansowe: SmartPlan, ubezpieczenia, kredyty, leasing i rozszerzone gwarancje. W ramach usługi TBS, dzięki centralnemu systemowi identyfikacji samochodów flotowych, który daje każdej stacji w kraju dostęp do historii i warunków serwisowania, rabatowania oraz danych kontaktowych do autoryzacji napraw, oferowane są jednolite standardy.

Program zapewnia oryginalne części i dedykowane oleje, a także stałą stawkę roboczogodziny w całym kraju oraz rabat na części i usługi – w zależności od wielkości floty. To także bezgotówkowy system rozliczeń i faktura zbiorcza. Pełna gwarancja obejmuje 3 lata lub 100 tys. km, a w przypadku elementów układu hybrydowego – 5 lat lub 100 tys. km. Gwarancję na baterię układu hybrydowego można wydłużyć do 10 lat. TBS daje kontrolę kosztów serwisowych przez autoryzację napraw i centralny system identyfikacji samochodów flotowych.

Sieci serwisowe

Z pomocą w eksploatacji naszej floty premium mogą przyjść także sieci warsztatowe, gwarantujące określony, niemal identyczny poziom usług na terenie całego kraju. Na polskim rynku działa w sumie ok. 37 takich – mniej lub bardziej rozbudowanych – sieci.

Auto Crew ma łącznie 64 warsztaty oferujące kompleksową obsługę w niższych cenach, ale z zachowaniem dobrej jakości. W ofercie są przeglądy okresowe, diagnostyka i obsługa układów hamulcowych, silników oraz układów przeniesienia napędu i zawieszeń, a także naprawy mechaniczne i obsługa klimatyzacji. Dzięki obowiązującym od 1 listopada 2014 r. regulacjom GVO liberalizującym podejście do obsługi posprzedażnej samochodów, konsumenci – w tym również firmy posiadające floty samochodowe, mają prawo do decydowania o miejscu zlecania usług nieobjętych bezpłatną gwarancją producenta. Również w okresie gwarancji.

Atutem tej sieci jest doświadczenie firmy Bosch, oferującej producentom aut części pierwszego montażu. Mechanicy są objęci stałym programem szkoleń, a klienci mogą korzystać z infolinii technicznej Boscha. Dodatkowo, w ramach strony superservice.pl, oferowana jest usługa door to door – czyli naprawy dokonywane po podjęciu auta z domu lub miejsca pracy zleceniodawcy. Po ich wykonaniu samochód jest odstawiany pod wskazany adres. Gwarancja na robociznę i części to 12 miesięcy.

Bosch Car Service działa od 1991 r. i zrzesza ok. 300 warsztatów. W ofercie są przeglądy okresowe, również w okresie gwarancji producenta i pełna obsługa techniczna samochodów. W ramach sieci Bosch Service prowadzony jest wynajem samochodów zastępczych, mamy także usługi door to door, pomocy drogowej i przechowalnie opon. Niektóre serwisy dysponują stacjami kontroli pojazdów i warsztatami blacharsko-lakierniczymi.

InterCars jest na rynku od 2002 r. To najdłużej działająca firma w branży serwisu flot. Klienci mają do dyspozycji ponad 850 warsztatów rozmieszczonych na terenie całego kraju. Wśród nich są warsztaty mechaniczne, blacharsko-lakiernicze, oponiarskie oraz ASO różnych marek. W ofercie obsługa mechanicznaprzeglądy okresowe, badania techniczne, naprawy mechaniczne i powypadkowe, 24h assistance, usługi door to door oraz organizacja aut zastępczych. Serwisy zrzeszone w tej sieci zajmują się też likwidacją szkód. Na okres naprawy bezpłatnie udostępniają auto zastępcze.

Jak robi to Rolls-Royce?

Oferuje Program Rozszerzonej Własności, wykorzystując w nim najnowsze technologie. Podzielono go na dwa elementy: Rolls-Royce TeleServices – zapewniającą bezproblemową obsługę i usługi serwisowe, a także Rolls-Royce Assist, gwarantującą szybką i skuteczną reakcję w sytuacjach awaryjnych.

Możemy korzystać z 4-letniego pakietu usług serwisowych i naprawczych, niezależnie od przebiegu. Gwarancja stanowi zabezpieczenie w razie niemal wszystkich możliwych zdarzeń z wyjątkiem uszkodzenia opon lub szyb. Wszelkie naprawy są prowadzane przez dilera lub autoryzowany serwis marki Rolls-Royce.

Każdy nowy egzemplarz limuzyny Rolls-Royce jest wyposażony w system Condition Based Servicing, który ma na celu usprawnienie i poprawę efektywności obsługi serwisowej. Czujniki aktywnie kontrolujące najważniejsze części i układy w pojeździe pomagają ustalić najdogodniejsze terminy wykonania prac serwisowych odpowiednio do potrzeb.

Akademia Szofera

Z zamieszczonych powyżej informacji wynika, że przez pierwsze cztery lata użytkowania nie musimy się martwić kosztami eksploatacji swojego Rolls-Royce’a. Warto jednak doliczyć koszt zatrudnienia i wyszkolenia kierowcy. Tych samochodów nie trzeba, a w niektórych przypadkach, wręcz nie wypada prowadzić samemu. Ponad 100 lat temu prawie każdy właściciel Rolls-Royce’a zatrudniał szofera, sam zaś siadał samodzielnie za kierownicą tylko okazjonalnie. Firma Rolls-Royce zdawała sobie sprawę, że podstawą opinii o ich samochodach jest sposób, w jaki są prowadzone oraz w jaki się z nimi obchodzi. W związku z tym w 1910 r. zainaugurowano zajęcia dla szoferów, które dwa lata później rozwinęły się w „Szkołę nauczania Rolls Royce” („Rolls Royce School of Instruction”). Rozwiązanie to sprawdzało się doskonale aż do lat 80.

Z powodu spadającego popytu Akademia Szofera od 30 lat nie ma już formy jednostki organizacyjnej, jednak Rolls-Royce nadal prowadzi szkolenia na życzenie, np. dla szoferów aut hotelowych. Program bazuje na wypracowanym przez ponad pół wieku schemacie nauczania. Instruktorzy mają wiele lat doświadczenia, zarówno jako nauczyciele, jak i w zawodzie szofera. Jedno z takich szkoleń odbyło się w warszawskim salonie Rolls-Royce Motor Cars.

Samochodowy konsjerż

To inaczej opiekun. W tym przypadku opieka dotyczy wszystkich aspektów związanych z zakupem samochodu, a także jego dalszej eksploatacji. Przyjmując słuszne założenie, że osoby majętne bywają mocno zapracowane, założono firmę Moto Concierge, która doradza w zakupie oraz eksploatacji luksusowych i egzotycznych samochodów. Jeśli zgadzasz się z twierdzeniem, że twój czas jest bezcenny – przedstawiciele firmy zidentyfikują twoje potrzeby i – jak obiecują – znajdą najlepsze auto w najlepszej cenie, sprawdzą jego stan techniczny, załatwią wszelkie formalności i dostarczą samochód pod wskazany adres. Następnie będą o nie dbać i załatwiać za nas wszelkie związane z nim sprawy.

Wszystko po to, abyśmy, korzystając z tego typu usług, z dumą mogli powiedzieć: „Nie jeżdżę do serwisu, mam od tego konsjerża”. Założyciele tego przedsięwzięcia deklarują na stronie internetowej, że firma powstała w wyniku buntu. Rynek motoryzacyjny w Polsce jest pełen zasadzek zastawianych na ludzi, którzy nie są ekspertami. Stają się bezbronni wobec sztuczek, celowych przemilczeń i oszustw handlowców. Dlatego proponowana usługa ma być przeciwwagą dla bezkarnych poczynań nieuczciwych sprzedawców, zawyżonych cen i naciągania.

W ramach usługi Moto Concierge prowadzone są takie działania, jak wybór pojazdu i dostawcy, następnie jego weryfikacja techniczna i negocjacje ceny. Załatwiane są też wszelkie formalności, łącznie z uzyskaniem leasingu lub kredytu. Następnie auto trafia pod wskazany adres. Na tym jednak nie koniec. Oferowane wsparcie dotyczy również dalszej eksploatacji. W ramach rocznego abonamentu mamy zapewnione przeglądy, naprawy, wymianę opon, tankowanie, a nawet regularne mycie i okolicznościowe podstawianie auta pod wskazany adres. Możemy też liczyć na pomoc w późniejszej sprzedaży samochodu.

Z pomocy tego typu podmiotów korzystają np. duże firmy leasingowe, sprowadzając dla swoich klientów nietypowe auta, np. modele niedostępne w Europie. To z pewnością ciekawa alternatywa dla konwencjonalnego modelu zakupu i eksploatacji aut.

ZNAJDŹ NAS: