Technologia LP EGR: z ekologią za pan brat

Ekologia obejmuje coraz większe obszary współczesnej motoryzacji. Od 1 września 2016 r. obowiązuje mocno wyśrubowana norma emisji spalin EURO 6. Zdecydowana większość producentów wypełnia tę normę poprzez stosowanie systemu SCR, który wymaga użycia specjalnego płynu AdBlue. Konstruktorzy Fiata stworzyli technologię, która pozwala spełniać normę EURO 6 bez wspomnianego płynu. Oto technologia LP EGR.

2017-08-25 14:57:41

Obowiązujące na terenie Unii Europejskiej normy emisji spalin mają swoje źródło w Europejskim standardzie emisji spalin. Jest to system norm prawnych, które określają dopuszczalne emisje spalin w nowych pojazdach sprzedawanych na terenie Wspólnoty Europejskiej. Standardy te zostały opracowane w serii dyrektyw, które sukcesywnie zwiększały i nadal zwiększają swoją restrykcyjność. Obecnie emisja niebezpiecznych substancji (np. tlenków azotu, węglowodorów czy dwutlenku węgla) jest uregulowana dla większości pojazdów: samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, pociągów, maszyn rolniczych, a nawet barek rzecznych. Wyłączone z tego są statki morskie oraz samoloty. Dla każdego typu pojazdu stosowane są inne standardy. Pierwsze regulacje wprowadzono w 1993 r., a ostatnie obowiązują od 2014 r.

Aby spełniać coraz bardziej wyśrubowane normy, producenci muszą instalować w samochodach coraz bardziej zaawansowane technologie. Jednym z przykładów jest system Selektywnej Redukcji Katalitycznej (SCR), który polega na kierowaniu płynu AdBlue (wodny roztwór mocznika) pod wysokim ciśnieniem na strumień spalin w katalizatorze, gdzie zachodzi redukcja szkodliwych dla atmosfery tlenków azotu. Rozwiązanie to ma dwa zasadnicze minusy: co określony czas trzeba uzupełniać płyn AdBlue oraz usuwać ewentualne zanieczyszczenia (np. olejem napędowym), a niezastosowanie się do tych zaleceń może skutkować kosztownym w naprawie uszkodzeniem całego układu. Dlatego też konstruktorzy Fiata stworzyli system, który umożliwia redukcję szkodliwych gazów m.in. bez użycia układu SCR. Oto technologia LP EGR.

Technologia LP EGR dostępna jest we właściwie wszystkich samochodach dostawczych Fiata. Mowa tutaj dokładnie o Fiorino, Doblo, Fullback i Ducato – nie ma on zastosowania jedynie w Talento. Skrót LP EGR pochodzi z języka angielskiego i oznacza Low Pressure Exhaust Gas Recirculation, czyli niskociśnieniowy zawór EGR. W odróżnieniu od wspomnianego już układu Selektywnej Reducji Katalitycznej (SCR) z mocznikiem AdBlue, technologia LP EGR nie wymaga stosowania żadnych dodatkowych płynów. Efektem zastosowania LP EGR jest uzyskanie zdecydowanie niższej temperatury spalin pochodzących z recyrkulacji, co przekłada się na znacząco mniejszą ilość tlenków wydzielanych w komorze spalania. Dodatkowo udało się ograniczyć emisję cząstek stałych, a także podniesiono sprawność działania turbosprężarki, co przełożyło się również na obniżenie zużycia paliwa.

Jak dokładnie działa technologia LP EGR? Po uruchomieniu silnika początkowo jednostka działa jak motor spełniający normy emisji spalin EURO 5. Od początku włączony jest układ EGR wysokiego ciśnienia. Redukcja cząstek stałych i tlenków odbywa się poprzez układ EGR oraz filtr cząstek stałych DPF i NSC (Nitrous Selective Catalisator – najnowszej generacji katalizator chemiczny redukujący tlenki azotu). Po osiągnięciu przez silnik odpowiedniej temperatury (zazwyczaj trwa to kilkadziesiąt sekund) następuje zamknięcie zaworu HP EGR oraz uruchomienie układu LP EGR poprzez otwarcie zaworu trójdrożnego. Ponieważ w odróżnieniu od HP EGR dostarczamy do układu schłodzone spaliny oraz powietrze, to mieszanka w kolektorze jest bogatsza i chłodniejsza. Spalanie jest bardziej efektywne i spaliny trafiające do turbosprężarki są relatywnie chłodniejsze. Dzięki temu turbina pracuje efektywniej oraz w niższej temperaturze, przez co wydłuża się jej żywotność.

Obok spełniania wyśrubowanych norm emisji spalin, system LP EGR ma jeszcze jeden zasadniczy plus. Dzięki braku konieczności stosowania układów z mocznikiem udało się obniżyć dodatkowo masę całego pojazdu. Średnio system SCR obniża ładowność pojazdu dostawczego o 20 kg. Cały system LP EGR jest dodatkowo bezobsługowy i bezkosztowy. Producent nie przewiduje żadnych napraw, co dodatkowo obniża koszty użytkowania całego samochodu, a jego bezobsługowość również nie pozostaje bez wpływu na koszty eksploatacji. Dzięki zastosowaniu układu LP EGR w niektórych silnikach udało się również zwiększyć moc. W przypadku największego modelu Ducato wprowadzenie jednostek napędowych z układem LP EGR pozwoliło obniżyć masę o dodatkowe 40 kg. Wszystko dzięki mniejszej pojemności oraz wprowadzeniu szeregu zmian konstrukcyjnych: m.in. wzmocniono tłoki i wał korbowy oraz zainstalowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. Fiat twierdzi, że nowy silnik 2.3 MultiJet II LP EGR ma zużywać nawet o 19% mniej paliwa niż zastąpiony silnik 3.0 MultiJet.

System LP EGR stosowany jest w większości samochodów dostawczych koncernu FCA. Wspomniany już system SCR z mocznikiem AdBlue spotkamy jedynie w średnim Talento oraz w Ducato Kombi/Panorama z homologacją N1 (tutaj pracuje silnik 2.3 MultiJet2 o mocy 150 KM). Zastosowanie bezobsługowego układu LP EGR z pewnością pozwoli obniżyć koszty eksploatacji samochodu przy zachowaniu najbardziej wyśrubowanych norm emisji spalin.

ZNAJDŹ NAS: