Wybieramy najlepszą nawigację samochodową

Jaki masz samochód? Gdzie zamierzasz jeździć? Jak bardzo nie lubisz stać w korkach? I wreszcie – ile chcesz wydać pieniędzy? Między innymi na te pytania należy odpowiedzieć, by wybrać najbardziej nawigację do samochodu.

2017-09-01 11:22:25

W tym miejscu mógłby pojawić się fascynujący opis historii nawigacji sięgający albo odkrycia w Chinach specjalnych właściwości magnetytu (który np. oprawiony w drewno unoszące się na wodzie i położony w naczyniu z cieczą ustawia się według linii sił ziemskiego pola magnetycznego), albo sekstantu, albo nawigatora z żyroskopem i czujnikami przy kołach oraz przezroczystymi planszami wymiennych map, albo pierwszych rozwiązań wykorzystujących system GPS. Tyle że z wyborem urządzenia, które przymocowane do szyby ma prowadzić najszybciej/najtaniej/najkrótszą drogą/najładniejszą trasą (niepotrzebne skreślić) z punktu A do punktu B ma to niewiele wspólnego. Bo kierowcę w gruncie rzeczy interesuje tylko jedno: którą nawigację ma kupić. I tu pojawia się problem.

Posłużmy się cytatem z filmu „Dzień świra”: „Moja jest tylko racja i to święta racja. Bo nawet jak jest twoja, to moja jest mojsza niż twojsza. Że właśnie moja racja jest racja najmojsza!”. Jak ulał pasuje on nie tylko do materiałów promocyjnych producentów nawigacji. Doskonale sprawdza się też jako odpowiedź na pytanie: „Która nawigacja jest najlepsza?”. Bo nie ma takiej. Tak jak nie ma najlepszego samochodu, telewizora czy hamburgera. Ale o optymalnej nawigacji, czyli najlepiej dopasowanej do danego użytkownika, można już mówić. Dopasowanie to wymaga postawienia całej masy pytań. I te, w Twoim imieniu, szanowny Czytelniku, postawiliśmy. Komu? Producentom i dystrybutorom urządzeń oraz map. Korzystając z odpowiedzi można na dzień dobry zawęzić krąg modeli, które warte są zainteresowania. Skoncentrowaliśmy się przy tym na nawigacjach PND do samochodów osobowych, czyli klasycznych urządzeniach mocowanych do szyby, dedykowanych prowadzeniu do celu.

Wybieramy optymalną wielkość

„Jeśli urządzenie przeznaczone jest do samochodu osobowego, urządzenie 5- lub 6-calowe zdecydowanie wystarczy. Gdy planujemy zakup sprzętu do auta dostawczego lub ciężarowego, należy rozważyć 6,2” lub nawet 7”. Powód? Większa odległość do przedniej szyby, przez co przy mniejszej przekątnej trudniej jest odczytać wskazówki” – przekonuje Marek Krygier, business development manager CEE marki Becker. „Sprawdźmy przy okazji, czy ekran ma odpowiedni kąt widzenia – w końcu na nawigację będziemy zerkać z boku” – podpowiada Marcin Gutkiewicz, marketing manager CEE w Mio.

Polska czy Europa, czyli przygotowyjemy się do dalszej podróży

„Ważne jest, żeby przemyśleć, czy nawigacja ma nam służyć tylko w Polsce, czy również poza granicami kraju. Chodzi nie tylko o dostępność map poszczególnych państw. Osoby, które podróżują po różnych krajach, mogą bowiem zdecydować się na nawigację z wbudowaną kartą SIM, aby otrzymywać bieżące informacje o ruchu drogowym, natomiast użytkownicy, którzy nie planują wyjazdów samochodem poza granicę Polski, mogą korzystać z tych danych dzięki połączeniu urządzenia ze smartfonem” – twierdzi Magdalena Marciniszyn, marketing manager CEE w firmie TomTom.

Sprawdź bieżące informacje o korkach

„Tylko osoby podróżujące sporadycznie, dla których czas dojazdu do celu nie jest najważniejszy, decydują się na zakup nawigacji bez informacji o korkach” – mówi wprost Marek Krygier. „Funkcja uwzględniania aktualnych danych o sytuacji drogowej pojawia się już nawet w podstawowych modelach nawigacji. Obejmuje alerty o korkach, utrudnieniach drogowych, wskazówki o alternatywnych trasach i bieżące prognozy pogodowe czy ostrzeżenia o pojeździe poruszającym się pod prąd” – zauważa Jakub Szałamacha z firmy Garmin. Marcin Gutkiewicz wskazuje jednak, że wiele osób doskonale wie, gdzie tworzą się zatory i nawigacji używa tylko jako wsparcia. „Dodatkowo dobra nawigacja potrafi w lot wyznaczyć nową trasę, jeśli o to poprosimy, gdy już utknęliśmy w korku”. Tomasz Ćwienk, PR manager NavRoad NEXO pytany, czy nawigacja bez dostępnych na bieżąco danych o korkach ma obecnie prawo bytu, odpowiada: „Można przewrotnie powiedzieć, że tak. W myśl znanego powiedzenia, że lubimy filmy, które znamy… Tak też rzecz się ma z mapami wykorzystującymi przy wytyczaniu trasy dane o korkach. Dla większości kierowców jest to bardzo przydatna funkcja, jednak wiemy od naszych użytkowników, że część z nich woli jeździć głównymi drogami, które są im znane, nawet jeśli jest to związane ze staniem w zatorze”.

Dane o utrudnieniach, korkach itp. pobierane są na kilka sposobów: poprzez sparowany z nawigacją smartfon pełniący funkcję modemu internetowego, dzięki karcie SIM zaszytej w nawigacji lub z użyciem TMC (Traffic Message Channel) i wbudowanej w urządzenie anteny odbierającej informacje przekazywane za pomocą fal radiowych (analogowych FM lub cyfrowych DAB i DAB+).

Aktualizacja map - niezbędna przy każdym wyjeździe

„Najczęściej popełnianym błędem jest wybór urządzenia bez dożywotniej subskrypcji map. Taki sprzęt jest co prawda tańszy, ale różnica w cenie potrafi zniknąć już przy pierwszej konieczności aktualizacji map” – komentuje marketing manager Garmina. „Gdy nawigacja nie posiada darmowej, regularnej aktualizacji map, nie decydujmy się na zakup, bo koszt nowych planów będzie wysoki, a stare mapy nie pomogą nam w trasie” – dodaje Marek Krygier. Obaj zwracają uwagę na dostępne od stosunkowo niedawna funkcje, dzięki którym aktualizacja nawigacji (w modelach wyposażonych w Wi-Fi) odbywa się bezprzewodowo i automatycznie, gdy urządzenie znajduje się w zasięgu domowej sieci. W przypadku sprzętu bez tej funkcji aktualizacja odbywa się poprzez podłączenie nawigacji do komputera (standardowym kablem USB) i synchronizację w odpowiednim programie.

Nawigacja premium czy budżetowa?

„Nawigacja z wyższej półki oferuje chociażby lepszą jakość wykonania – od obudowy po uchwyt i akcesoria. W grę wchodzi też szybkość działania – dzięki mocnemu procesorowi po zjechaniu z trasy urządzenie szybko wyznaczy nową, bez tracenia czasu, nerwów czy benzyny. Do tego dochodzą regularne aktualizacje map (dostarczane przynajmniej 4 razy w roku), łatwość obsługi, możliwość dokupienia czy wypożyczenia map i profesjonalne wsparcie techniczne – i nie mam na myśli tutaj pomocy przez Facebook, ale pełny dział techniczny, gotowy odpowiedzieć na każde pytanie” – wymienia ekspert z Mio.

Marek Krygier uzupełnia tę „litanię” o możliwość aktualizacji map bezpośrednio w nawigacji bez komputera i bieżące dane o korkach, a przedstawiciel Garmina o kompatybilność ze smartfonami i smartwatchami, sterowanie głosowe i obecność wbudowanej kamery. Tomasz Ćwienk zauważa, że tańsze urządzenia mają najczęściej mniejszą ilość pamięci RAM, wolniejszą pamięć Flash czy niższej jakości ekran.

Dożywotnie usługi? Kiedy warto

„Wszyscy producenci zaczęli używać hasła »dożywotnia aktualizacja map«, co jest pewną grą. Dożywotnia oznacza »do momentu technicznego wsparcia urządzenia przez producenta«. W zależności od produktu być to okres od 4 do 6 lat” – tłumaczy Marcin Gutkiewicz. Magdalena Marciniszyn TomTom CEE & SEE marketing manager podaje zbliżoną definicję: „Bezterminowa subskrypcja map oznacza, że każdy użytkownik naszej nawigacji będzie otrzymywał aktualizacje map, dopóki urządzenie jest sprawne technicznie i jest w stanie sprostać wymaganiom ciągle uaktualnianych, rozbudowywanych map”.

Dopasowanie do własnych potrzeb

„Nawigację można dopasować do własnych potrzeb. Jeśli podróżujemy dużym pojazdem – TIR-em, autobusem lub kamperem – szukajmy nawigacji, która pozwoli nam wprowadzić parametry pojazdu, takie jak jego szerokość, wysokość, waga, obecność materiałów niebezpiecznych. Urządzenie zaproponuje wówczas trasę, która uwzględni ograniczenia dla tych pojazdów” – wyjaśnia Marek Krygier. Tomasz Ćwienk wskazuje na dodatki ułatwiające życie: transmiter FM „przenoszący” wskazówki głosowe nawigacji do głośników samochodu, łączność Bluetooth pozwalającą sparować nawigację z telefonem komórkowym, dzięki czemu sama może pełnić ona funkcję zestawu głośnomówiącego czy wbudowane wyjście video-in umożliwiające podpięcie kamery cofania.

ZNAJDŹ NAS: