Sprzedaż samochodów dostawczych w 2016 i 2017 r.

Rynek sprzedaży nowych samochodów rośnie z każdym rokiem. Można to również zauważyć na podstawie danych dotyczących analogicznych okresów. Oto bezpośrednie porównanie danych dotyczących sprzedaży samochodów dostawczych w 2016 oraz między styczniem a lipcem 2017 r.

2017-09-20 13:38:42

Porównując dane dotyczące sprzedaży i rejestracji nowych samochodów w Polsce z ostatnich lat można zauważyć, że trendy są jednoznaczne. Właściwie wszędzie widać wzrosty. Nie inaczej jest w przypadku aut dostawczych, gdzie w niektórych przypadkach wzrosty są nawet dwucyfrowe. Dane za bieżący okres zdają się potwierdzać obecną koniunkturę i jeśli nie zdarzy się nic nadzwyczajnego, to 2017 r. również zakończy się pokaźnymi wzrostami. Na początek jednak krótkie przypomnienie ubiegłych miesięcy.

W okresie od stycznia do grudnia 2016 r. w Polsce zarejestrowano 59 812 egzemplarzy aut dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Są to dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, z którego analiz wynika, że w porównaniu do 2015 r. było to o 12,3% więcej (dokładnie o 6529 aut). Pod względem poszczególnych marek liderem został Fiat z 11 729 egzemplarzami na koncie. Na podium znaleźli się również Renault (8559 sztuk) i Ford (6085 sztuk). W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się jeszcze: Peugeot (5472 sztuki), Iveco (5173 sztuki), Volkswagen (4801 sztuk), Mercedes-Benz (4382 sztuki), Citroën (3729 sztuk), Opel (3268 sztuk) i Dacia (2332 sztuki).

Pośród poszczególnych modeli laur zwycięzcy sprzedażowego za cały 2016 r. zdobył Fiat Ducato, którego wybierano 7510 razy. Drugie miejsce zajął Renault Master, który z liczbą 7299 egzemplarzy zaczyna coraz mocniej deptać po piętach konkurencji. Na najniższym stopniu podium znalazło się Iveco Daily, które opuściło salony w liczbie 5171 egzemplarzy. W pierwszej dziesiątce znajdziemy również takie samochody, jak: Peugeot Boxer (3380 sztuk), Mercedes Sprinter (3251 sztuk), Dacia Dokker (2301 aut), Fiat Doblo (2025 sztuk), Ford Transit (1983 sztuki), Citroën Berlingo (1830 sztuki) i Peugeot Partner (1702 egzemplarze).

Jak już wspominaliśmy, cały 2016 r. zamknął się ponad 12-proc. wzrostem. A jak sprawy wyglądają to w 2017 r.?

Obecne dane pochodzące z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR jednoznacznie wskazują, że ubiegłoroczna koniunktura zostanie podtrzymana. W okresie od stycznia do lipca 2017 r. polskie salony opuściło ponad 41 tysięcy samochodów dostawczych – w samym lipcu 5811 sztuk. Zmiany są – i to spore, bowiem w porównaniu do analogicznych okresów w 2016 r. wzrost jest odpowiednio  9-proc. (41 335 aut w 2017 przy 37 929 sztukach w 2016) i 15-proc. (5811 sztuk w lipcu 2017 r. przy 5055 egzemplarzach w lipcu 2016 r.). Przez ostatnich 12 miesięcy na polskie drogi wyjechało w sumie 71 078 aut dostawczych. Z danych wynika, iż klienci dużo częściej wybierają większe i duże samochody dostawcze, aniżeli małe.

Bardziej szczególne dane dotyczące rankingu poszczególnych marek w okresie styczeń-lipiec wskazują lidera w postaci Fiata, którego wybrano 7047 razy. Niedaleko za nim jest francuskie Renault z 6004 zarejestrowanymi samochodami. Ostatni stopień podium zajął Ford z 4447 samochodami na koncie. Pierwszą dziesiątkę w okresie styczeń-lipiec 2017 r. tworzą: Mercedes-Benz (4158 sztuk), Volkswagen (3845 sztuk), Peugeot (3670 sztuk), Iveco (3206 sztuk), Opel (2677 sztuk), Citroën (2241 sztuk) i Dacia (1462 sztuk). Dane za sam lipiec 2017 są bardziej wyrównane, bowiem Fiat (863) sprzedał zaledwie o 2 samochody więcej niż Renault (861), a Mercedes (637) o 18 więcej niż Ford (619).

W rankingu najchętniej wybieranych samochodów dostawczych w okresie styczeń-lipiec 2017 był Fiat Ducato, którego wybrano 4376 razy. Drugi był Renault Master (3787 sztuk), a trzeci Iveco Daily (3206 sztuk). Na miejscach od czwartego do dziesiątego uplasowały się odpowiednio: Mercedes Sprinter (2382 sztuk), Peugeot Boxer (1932 sztuk), Renault Trafic (1880 sztuk), Volkswagen Transporter (1647 sztuk), Ford Transit (1453 sztuk), Dacia Dokker VAN (1453 sztuk) i Ford Transit Custom (1441 sztuk). W samym lipcu jednak najchętniej wybierano Renault Master (550 sztuk) – przed Fiatem Ducato (500 sztuk) i Mercedesem Sprinterem (347 sztuk).

Dane za 2017 rok napawają optymizmem i wskazują, że koniunktura nadal pozostanie wzrostowa. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku kolejny raz zostanie sprzedanych więcej samochodów dostawczych niż w analogicznym okresie lat ubiegłych.

 

ZNAJDŹ NAS: