Małe i średnie przedsiębiorstwa vs. zakup samochodu: kto z tej walki wyjdzie zwycięski?

W obecnych czasach zakup samochodu firmowego nie musi wiązać się z koniecznością wyłożenia pieniędzy na to, by wyjechać wymarzonym autem z salonu. Wielu producentów proponuje również inne formy finansowania, by przekonać kupujących do wyboru ich produktów. Sprawdziliśmy, co proponują najważniejsi gracze na polskim rynku dla małych i średnich przedsiębiorców.

2017-09-26 13:00:43

Do grupy małych i średnich przedsiębiorstw zalicza się wielu graczy. Często są to wyłącznie pojedyncze osoby prowadzące działalność gospodarczą, ale też i jednostki posiadające ok. 10 pojazdów w swojej flocie. W takich sytuacjach tym podmiotom dużo trudniej negocjować ceny samochodów z salonami, jednak na polskim rynku jest wiele firm, które pomagają walczyć klientom o swoje. Sprawdziliśmy oferty kilku podmiotów oferujących takie usługi, bo dziś coraz częściej małe i średnie przedsiębiorstwa odchodzą od tradycyjnych metod finansowania, jakimi są zakupy za gotówkę czy przy niewielkim udziale kredytu bankowego, i szukają firmy, która ich w tych poszukiwaniach wesprze. Coraz częściej w tych statystykach do głosu dochodzi leasing oraz wynajem długoterminowy. Oferowaniem tych usług zajmują się nie tylko specjalistyczne firmy z zakresu usług Fleet Managmentu, ale także sami producenci mają możliwość udostępnienia ich potencjalnemu klientowi.

Wynajem długoterminowy - nie tylko dla dużych firm i korporacji

Na początek jednak kilka słów wyjaśnienia. Usługa wynajmu długoterminowego obecnie możliwa jest nie tylko dla dużych przedsiębiorstw i korporacji. Zazwyczaj, żeby można było przystąpić do programu, trzeba było posiadać pokaźną flotę aut. Teraz wystarczy nawet potrzeba zakupu jednego. Klient, który zdecyduje się na opcję wynajmu, podpisuje z firmą leasingującą umowę leasingu operacyjnego. Z punktu widzenia podatkowego to ogromny zysk dla małej lub średniej firmy. Przede wszystkim dlatego, że raty leasingowe, które są opłacane przez przedsiębiorstwo, są jego kosztem uzyskania przychodu, przez co zmniejszają podstawę opodatkowania. Tyle z korzyści fiskalnych. A jakie są inne korzyści? Fleet managerowie podkreślają, że w przypadku wynajmu długoterminowego znaczna część koniecznych decyzji związanych z obsługą i zarządzeniem flotą przechodzi na zewnętrzny podmiot. W takim przypadku na głowie człowieka zarządzającego firmową flotą jest jedynie rozliczenie kosztów paliwa i eksploatacji firmowych aut, kontrolowanie budżetu i utrzymywanie kontaktów z leasingiem. To dużo prostsze.

Coraz bardziej popularną formą wynajmu długoterminowego jest usługa Full Service Leasing.

Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest maksymalne ograniczenie kosztów utrzymania floty. Usługa zapewnia kompleksowość oraz wygodę w zarządzaniu samochodami. W jej zakres wchodzą leasing nowego auta, a także koszty serwisowania (wszelkie naprawy i wymiany w serwisie pokrywane są przez leasingodawcę), ubezpieczenie, a nawet koszty paliwa czy samochodu zastępczego. Coraz częściej do ofert wynajmu dokładane są również propozycje m.in. kart paliwowych, dzięki czemu przedsiębiorca może łatwiej monitorować kwestię kosztów paliwa. Formalności, które są konieczne przy zawieraniu takich umów, zostały ograniczone do niezbędnego minimum. Dzięki temu decyzje mogą być podejmowane szybciej i sprawniej. Oznacza to oszczędność czasu, który jest bardzo cenny w biznesie. Korzystanie z usług Full Service Leasing może też mieć wpływ na ostateczną cenę samochodu przy jego zakupie. Leasingodawca ma dużo szersze możliwości negocjacji kwot z producentami aut, przez co uzyskanie upustów rzędu 20-30% nie stanowi dla niego żadnych problemów. Negocjowane mogą być również ceny usług posprzedażowych – przeglądy serwisowe, zakup i wymiana opon czy innych elementów eksploatacyjnych.

Dlatego też obecnie dużo łatwiej jest zaufać leasingodawcy niż walczyć o zakup samochodu samodzielnie.

W przypadku wynajmu długoterminowego duże znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorców może mieć fakt, iż to na firmie oferującej takie usługi spoczywa kontakt ze wszelkimi potrzebnymi usługodawcami, koniecznymi do realizacji umowy wynajmu. Klient nie dzwoni do salonu, by umówić wizytę ani nie wzywa pomocy podczas awarii czy wypadku na drodze. Kontaktuje się z leasingodawcą, który przejmuje na siebie organizację pomocy, a coraz częściej też auta zastępczego. Dzięki temu użytkownik auta w wynajmie długoterminowym dużo szybciej odzyska mobilność i możliwość dalszego działania. W ostatnim czasie forma wynajmu długoterminowego znacząco podniosła swoje udziały w rynku i jest dużo chętniej wybieraną formą niż było to jeszcze dwa czy trzy lata temu.

Coraz szerszy zakres usług

Wielu producentów ma w swojej ofercie programy umożliwiające finansowanie zakupu samochodu przez wynajem długoterminowy. Mowa tutaj m.in. o grupie Volkswagena, która nazywa swoje programy typowo dla danej marki.

Audi Perfekt Lease, Volkswagen EasyDrive czy Škoda Leasing Niskich Rat to doskonale znane wszystkim programy.

W tym przypadku producenci coraz częściej oferują szeroki zakres usług, mocno wykraczający poza pojedynczy zakup auta. Długoterminowy wynajem charakteryzuje się m.in. niską wpłatą własną, niskimi i stałymi niskimi ratami oraz pakietem usług serwisowych do wyboru. Klient prawie cały czas pozostaje pod opieką producenta. Pod koniec trwania umowy może z kolei zdecydować się na kilka rozwiązań. Przede wszystkim po okresie, na który została podpisana umowa, producent przedstawi ofertę sprzedaży auta – wszystko na podstawie wartości rezydualnych. Klient ma wtedy do wyboru trzy ścieżki postępowania. Może zdecydować się na wykup pojazdu – czy to za gotówkę, czy na kolejny kredyt, dzięki czemu stanie się właścicielem auta. Może też zostawić stare auto w rozliczeniu i zamówić nowe. Najmniej oczywistym rozwiązaniem jest rozwiązanie umowy i pozostanie bez samochodu. Przez prawie cały okres trwania umowy klient porusza się autem objętym gwarancją producencką, przez co wymarzony samochód jest zdecydowanie mniej podatny na nowości i awarie.

Kolejny atut - współpraca ze specjalistycznymi firmami

Według badań opinii publicznej w 2016 r. już co piąta firma korzystała z usług wynajmu długoterminowego, a blisko 25% zastanawiała się nad tym rozwiązaniem. Z danych za pierwsze półrocze 2017 r. z kolei wynika, iż rynek wynajmu długoterminowego urósł o 13,8%. Widać zatem, że w branży ciągle tkwi potencjał, a szacunki przedstawiane przez specjalistów w zdecydowanej większości przypadków stawiają na rozwój i wzrosty.

Chociaż część producentów samochodów posiada własne programy wsparcia finansowego w zakupie samochodu do floty dla małego i średniego przedsiębiorstwa, to wśród marek częstym zjawiskiem nadal jest współpraca ze specjalistyczną firmą oferującą usługi Car Fleet Managmentu.

Mowa tutaj o takich przykładach, jak Masterlease współpracujące m.in. z Hyundaiem (Hyundai Fleet Lease), Alphabet (BMW Financial Services) czy RCI Leasing Polska (Nissan Finance).

Jest to rozwiązanie korzystne zarówno dla klienta, który zostaje objęty przez perfekcyjną firmę usługową, jak i dla producenta, który dzięki takiej współpracy może oferować korzystniejsze ceny na samochody i zwiększać swoje udziały w rynku sprzedaży aut.

A może jednak zakup pojazdu za gotówkę?

Z danych dotyczących sprzedaży małych i średnich przedsiębiorstw wynika, iż nadal sporym zainteresowaniem cieszy się zakup samochodu za gotówkę. W tym przypadku podmiot od razu staje się jego właścicielem i nie trzeba się w takim przypadku martwić m.in. o terminowość spłacania rat. Jednak najczęściej firma sama musi dbać o regularne serwisowanie samochodu i pokrywać dodatkowe koszty eksploatacji czy ubezpieczenia. Ma to też wpływ na koszty funkcjonowania firmy, bowiem pieniądze przeznaczone na zakup auta nie mogą być w tym czasie zainwestowane w inne formy działalności. Z danych ekspertów wynika, iż zakup samochodu w formie kredytu, leasingu lub wynajmu długoterminowego jest zdecydowanie mniej obciążający budżet firmy niż płatność gotówkowa. Niewątpliwym plusem tego rozwiązania jest fakt, iż w przeciwieństwie do leasingu czy wynajmu długoterminowego, właścicielem jest właściwy podmiot, a po okresie trzech czy pięciu lat (na tyle mniej więcej są zawierane umowy finansowania) nie ma kwestii wykupu pojazdu, która niekiedy może przysporzyć dodatkowych kosztów – wystarczy, że auto będzie eksploatowane delikatnie powyżej normatywnego i już producent może doliczyć ekstra koszty do końcowej faktury wykupu.

Podsumowując: rynek wynajmu długoterminowego czy leasingu dla małych i średnich przedsiębiorstw rozwija się bardzo dynamicznie. Przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z tej formy zakupu, a potencjał tej części rynku jest zauważalny również dla firm z branży CFM. Jest to wzajemna korzyść, bowiem klient otrzymuje coraz szerszą i bogatszą ofertę, a podmioty leasingujące i oferujące usługi fleet managmentu – kolejnych klientów. Wszystko wskazuje na to, że ten kawałek rynku nadal będzie zdecydowanie się rozwijał i coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw decydować się może na takie formy finansowania zakupu nowego samochodu.

CZYTAJ TAKŻE: Używane z gwarancją – czy warto korzystać z leasingu samochodu „z drugiej ręki”?

ZNAJDŹ NAS: