Spektakularne kontrakty flotowe 2017 r.

Prawie dwa miesiące temu wkroczyliśmy w nowy rok pełny wyzwań i nowych pomysłów. Polski rynek nowych samochodów od dłuższego czasu rośnie w siłę. Nie inaczej jest w przypadku flot firmowych, które są stale unowocześniane i rozwijane. Dlatego też przygotowaliśmy specjalne zestawienie, które pokazuje kilkanaście największych kontraktów zawartych zarówno przez producentów, jak i firmy zajmujące się Fleet Managementem.

2018-02-20 12:46:13

Zanim jednak przejdziemy do podsumowania 2017 r., kilka danych statystycznych. W ciągu ostatniego roku z polskich salonów wyjechało w sumie ponad 483 tysięcy nowych samochodów – chodzi tu o auta osobowe oraz dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Z tych 483 tysięcy lwią część stanowiły samochody zakupione przez firmy (ponad 336 tysięcy). Klienci indywidualni z kolei odebrali ponad 147 tysięcy egzemplarzy samochodów.

Najczęściej wybierane pojazdy w 2017 r.

Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, najczęściej wybieraną marką w Polsce była Škoda. Pojazdy tej marki zamówiono 61 707, co dało jej udział w rynku na poziomie 12,77%. Na drugim miejscu znalazła się Toyota z 50 714 sprzedanych aut (udział w rynku na poziomie 10,50%). Podium zamknął Volkswagen ze sprzedażą na poziomie 48 615 aut (i udziałem na poziomie 10,06%). W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze takie marki, jak: Opel (35 715 aut – udział 7,39%), Ford (29 291 aut – udział 6,06%), Renault (27 885 sztuk – udział 5,77%), Kia (22 842 sztuk – udział 4,73%), Dacia (21 602 sztuk – udział 4,47%), Hyundai (19 977 sztuk – udział 4,14%) i Mercedes (16 794 pojazdów – udział 3,48%).

Pośród klientów instytucjonalnych najchętniej wybieranym modelem była Škoda Octavia (15 180 sztuk). Na drugim stopniu uplasowała się Škoda Fabia (12 906 sztuk), a podium zamknął Volkswagen Golf (10 164 sztuk). W dalszej kolejności klienci firmowi wybierali: Opla Astrę (9937 aut), Forda Focusa (9412 aut), Volkswagena Passata (8352 aut), Renault Clio (7371 aut) Toyotę Auris (7268 samochodów), Toyotę Yaris (6440 samochodów), a tabelę zamknęła Škoda Rapid (6241 samochodów). Klienci indywidualni mieli z kolei inne podejście do zakupu nowego auta. Najchętniej wybieranym autem 2017 r. była Toyota Yaris (6088 aut), a na drugim i trzecim stopniu zatrzymały się odpowiednio Škoda Fabia (6008 sztuk) i Opel Astra (5922 egzemplarze).

Z danych sprzedaży nowych samochodów wynika, iż coraz częściej decydujemy się na zakup auta z benzynową lub hybrydową jednostką napędową (tak zdecydowało ponad 66% respondentów). Diesle zaczynają odczuwać spadek sprzedaży. Z drugiej jednak strony wciąż stanowią 27,6% sprzedaży. Reszta to pojazdy napędzane gazem lub innym źródłem napędu (hybrydy czy auta elektryczne są coraz częściej wybierane przez klientów). Przyjrzyjmy się teraz, jak wyglądał ubiegły rok u największych graczy na rynku.

BMW przekazuje policji 140 pojazdów

Jednym z największych sukcesów dla BMW na polskim rynku flotowym było zwycięstwo w przetargu zorganizowanym przez polską policję na dostawę 140 nieoznakowanych radiowozów. W tym dużym kontrakcie BMW pozostawiło w tyle takie marki, jak Volkswagen czy Škoda. Dostawy samochodów zaczęły się pod koniec 2017 r. i zakończyć się mają w październiku obecnego roku. Do służby na polskich drogach trafi łącznie 140 nieoznakowanych BMW Serii 3 w wersji 330i xDrive. Samochody te wyposażone są w 2-litrowe silniki benzynowe turbodoładowane o mocy 252 KM i 350 Nm momentu obrotowego. Nowe policyjne radiowozy 100 km/h osiągają w 5,8 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h.

W pierwszej kolejności samochody trafią do komend Policji w: Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Gdańsku i Białymstoku. Następnie dojadą do Bydgoszczy, Gorzowa Wielkopolskiego, Lublina, Łodzi, Olsztyna, Opola, Radomia, Rzeszowa czy Szczecina. Pomiary prędkości dokonywane będą poprzez wideorejestratory Videorapid 2A, których producentem jest polska firma Zurad. Za zwycięstwem w przetargu na nieoznakowane radiowozy stoi warszawski diler BMW Auto Fus. Łączna suma, jaką policja przeznaczy na zakup floty 140 radiowozów, to pond 27 milionów złotych.

Citroën działa razem z Pocztą

Francuski producent samochodów ma na swoim koncie kilka spektakularnych kontraktów dla instytucji państwowych oraz dużych firm istniejących na rynku. Mowa przede wszystkim o dostawie 226 samochodów typu bankowóz opartych na modelu Citroën Jumper. Wraz z podwarszawską firmą CarPol polskie przedstawicielstwo dostarczyło opancerzone bankowozy klasy B. Przedział do przewozu wartości pieniężnych umieszczono w tylnej części pojazdu i oddzielono od kabiny stalową przegrodą. Do floty Poczty Polskiej trafiło łącznie 226 aut.

Duży sukces zdobył również miejski Citroën C3, którego wielokrotnie wybierały firmy prowadzące działalność wynajmu krótko- i długoterminowego, w tym Europcar, Panek czy Sixt. Swoją partię samochodów odebrał również Play. Te zakupy nowego Citroëna C3 pokazały, jak wielkim hitem się okazał. W nieoficjalnych rozmowach przedstawiciele Citroëna podkreślali, że liczą na kolejne spektakularne kontrakty dla swoich nowości.

W sferze samochodów dostawczych kolejnym dużym kontraktem dla Citroëna okazał się klient specjalizujący się w wynajmie samochodów dostawczych. Firma Kangoor zamówiła ponad 100 Citroënów Jumper, które już teraz można wynajmować na terenie całego kraju.

Hyundai i współpraca z carsharingową firmą 4Mobility

Za największy sukces koreańskiego Hyundaia można uznać kontrakt na dostawę 200 egzemplarzy Hyundai i30 dla carsharingowej firmy 4Mobility. Kompakty mają zasilić flotę firmy, powiększając ją do 300 aut.

– Hyundai i30 nowej generacji to nowoczesny hatchback, doskonały zarówno do jazdy po mieście, jak i na dalsze rodzinne wypady. Hyundai chętnie wspiera nowatorskie projekty, a idea carsharingu, choć wciąż w Polsce nowa, z pewnością będzie błyskawicznie się rozwijać – mówi Grzegorz Sokalski, szef sprzedaży flotowej Hyundai Motor Poland. – Jesteśmy przekonani, że użytkownicy docenią zalety modelu i30 – jego przestronne i komfortowe wnętrze, dynamiczne silniki i bardzo dobre właściwości jezdne – zaznacza.

Samochody dostarczane do firmy 4Mobility są dość bogato wyposażone, m.in. w system automatycznego hamowania, inteligentne światła drogowe, system utrzymywania pasa ruchu czy system kontroli poziomu uwagi kierowców. Koszt minuty jazdy nowym Hyundaiem i30 firmy 4Mobility wyniesie zaledwie 0,48 zł.

– Rozbudowa floty spowodowana jest dużym zainteresowaniem, jakim cieszą się nasze auta na minuty – warszawiacy szybko przekonali się do tej innowacyjnej formy miejskiej mobilności. Samochody marki Hyundai będą stanowić dodatkowy atut umacniający naszą pozycję profesjonalnego operatora carsharingu i zachęcać do korzystania z usług 4Mobility poszerzonych o atrakcyjny cenowo segment – mówi Paweł Błaszczak, prezes zarządu 4Mobility.

Mercedes i nacisk na ekologię

Najbardziej spektakularnymi kontraktami flotowymi dla Mercedesa były dwie dostawy – łącznie na 170 samochodów. Pierwszy kontrakt dotyczył znanej marki napojów funkcjonalnych OSHEE. W tym przypadku firma otrzymała 70 Mercedesów klasy A w ramach umowy leasingu operacyjnego wraz z obsługą serwisową.

Kompleksowy pakiet DFM Complete został dopasowany precyzyjnie do potrzeb firmy OSHEE: leasing operacyjny z wliczonym w opłaty miesięczne ubezpieczeniem, a także obsługą serwisową i wymianą opon. – Wybór takiego modelu finansowania pozwala zmniejszyć łączne koszty administracji flotą pojazdów i zapewnić ich pełną przewidywalność, a jednocześnie optymalne wykorzystanie floty i maksymalną mobilność – zaznacza Kamil Borowy, dyrektor ds. Zarządzania Siecią Dealerską w Mercedes-Benz Bank.

Kolejnym dużym kontraktem Mercedesa (a dokładnie działu Mercedes Vans) była umowa na dostawę kilkudziesięciu Mercedesów Vito dla jednego z największych i najbardziej ekologicznych przewoźników taksówkarskich – EcoCar. W tym przypadku chodzi o dość bogato wyposażone samochody, które będą tworzyć nową usługę. Spółka stworzyła swoją aplikację i proponuje swoim klientom nową jakość. Jeszcze zanim klient wsiądzie do samochodu, będzie z góry wiedzieć, ile ma zapłacić za konkretny kurs.

– Nasze wydajne telecentrum, intuicyjna aplikacja mobilna z możliwością zamawiania samochodów na przyszłość, z opcją śledzenia i płatności elektronicznych oraz hurtownia danych i program lojalnościowy to w tej chwili liga światowa. Idziemy w kierunku analizy danych i machine learning, żeby zapewnić klientom usługę na najwyższym poziomie – mówi Włodzimierz Warych, szef działu technologii EcoCar S.A. – Jednocześnie mamy to, czego nie mają inne spółki technologiczne z aplikacją do przewozu osób – własną flotę jednolitych samochodów – zaznacza.

Aplikacja ma obsługiwać zarówno samochody Mercedesa, jak i już wchodzące we flotę hybrydowe Toyoty Auris i Hyundaie iONIQ.

Opel dla Izby Skarbowej

Opel jest kolejnym producentem, którego samochody dość znacząco zasiliły floty samochodowe polskich służb. Mowa tutaj przede wszystkim o Policji, ale również o Izbie Skarbowej i Żandarmerii Wojskowej. Do funkcjonariuszy Policji trafiło w sumie 300 oznakowanych Opli Astra Sports Tourer z 200-konnym silnikiem benzynowym 1.6 Turbo. Samochody zasilą praktycznie wszystkie jednostki na terenie całego kraju. Za dostarczenie samochodów odpowiada lubelski diler Energozam wraz z firmą Wawrosz.

Obecnie sprzedawanego Opla Astrę Sports Tourer wybrała również Izba Skarbowa.

Na terenie całego kraju rozdysponowanych zostało 113 samochodów, z których korzystać będą funkcjonariusze patrolujący drogi i przeprowadzający kontrole – głównie samochodów transportujących rozmaite towary. Te samochody wyposażono w benzynowe silniki 1.4 Turbo o mocy 125 KM.

Opel może pochwalić się jeszcze jednym dużym kontraktem z 2017 r. Mowa o Żandarmerii Wojskowej, która zakupiła kilkadziesiąt Opli Insignia, Mokka i Astra. Do wojskowej policji trafiły auta w kilku partiach: 30 sztuk oznakowanych z sygnalizacją świetlną i oklejeniem, 18 aut wyposażono jedynie w ukrytą sygnalizację świetlną, a 10 sztuk będzie przeznaczonych dla wysokich rangą funkcjonariuszy.

Renault w duecie z Traficarem

Za największy z kontraktów flotowych Renault w ubiegłym roku należy uznać podpisanie umowy na dostarczenie 1000 sztuk Renault Clio dla jednego z największych graczy rynku usług carsharingu, firmy Traficar, która przebojem zdobyła polski rynek.

– Renault Clio to samochód idealny do przemieszczania się po mieście i jeden z naszych najpopularniejszych modeli. Auta posiadają między innymi wbudowany system nawigacyjny oraz czujniki cofania, aby jeszcze lepiej wspierać poruszanie się i parkowanie w strefie miejskiej. To kompaktowy samochód, który oferuje parametry użytkowe charakterystyczne dla aut z wyższego segmentu. Jesteśmy przekonani, że nowe samochody będą dla użytkowników Traficara wygodne i komfortowe – komentuje Tomasz Mróz, dyrektor sprzedaży flotowej Terytorium EAST.

Samochody, które trafiły do Traficara, to wersje Limited benzynowym silnikiem Energy 1.2 TCe 90 KM.

Auta są bogato wyposażone, m.in. w klimatyzację, system multimedialny Media Nav Evolution z 7-calowym ekranem czy 16-calowe felgi aluminiowe.

Jeszcze lepszym wynikiem może pochwalić się Renault, jeżeli chodzi o współpracę z firmą Orange. W tym przypadku do floty firmowej trafiło aż 1100 samochodów francuskiego producenta. Z mniejszych, lecz równie spektakularnych kontraktów, można wspomnieć jeszcze o 380 autach dla firmy Danone, 180 autach dla Carlsberga, 155 egzemplarzy dla Polpharmy i 150 dla Otis i Carrier. 145 samochodów Renault trafiło także do PepsiCo, a 120 do Sanofi. 105 aut wzbogaciło flotę Petit Forestier, a 100 Netii. Przedstawiciele Renault już zapowiadają, że w 2018 r. dojdzie do jeszcze bardziej spektakularnych kontraktów flotowych.

Hybrydowe floty Toyoty

Toyota jest pionierem technologii hybrydowej i największym producentem samochodów z tym napędem. Siedem bogato wyposażonych modeli hybrydowych marki dostępnych w Polsce sprawia, że każda firma może łatwo dobrać auta do swoich potrzeb. Toyota sprzedała w 2017 r. aż 14 200 hybryd, co stanowiło 28% w całkowitej sprzedaży Toyot.

W 2017 r. łącznie w programach Panek CarSharing, EasyShare i Cherry Car zostało udostępnionych ponad 400 hybrydowych Yarisów. To nie koniec przykładów hybrydowych flot, które powstały w mijającym roku. Firma Eurocash zakupiła 400 sztuk hybrydowych Yarisów, natomiast Bank Millennium wymienił 70% swojej floty na hybrydowe Aurisy i Yarisy.

Te 70% floty Banku Millenium to ponad 380 samochodów. – Jesteśmy pierwszym bankiem, który wymienił prawie wszystkie samochody służbowe na bardziej ekologiczne. Oznacza to znaczne zmniejszenie emisji spalin do środowiska. W skali roku flota będzie emitowała o ponad 500 ton CO2 mniej (zmniejszenie emisji o 20,6%) w porównaniu do stanu sprzed wymiany samochodów – podkreślił Ivo Novo, dyrektor Departamentu Administracji w Banku Millennium.

300 egzemplarzy trafiło do kolejnego gracza na rynku wynajmu samochodów na minuty.

Firma Panek S.A. zdecydowała się na wybór hybrydowych Toyot Yaris, które obecnie służą klientom firmy.

– Użytkownicy aplikacji Panek CarSharing mają do dyspozycji komfortowe, bardzo dobrze wyposażone auta idealne do miasta. Toyota Yaris Hybrid to jednocześnie najmocniejsza i najbardziej oszczędna wersja tego modelu – w mieście samochód zużywa średnio 3,1 l/100 km benzyny i przez ponad połowę czasu jazdy korzysta wyłącznie z silnika elektrycznego, który nie emituje żadnych spalin. To przekłada się na bardzo niskie opłaty w systemie Panek CarSharing – tylko 0,50 zł za kilometr jazdy. Samochód jest przy tym zwinny, łatwo się nim parkuje dzięki niewielkim gabarytom, kamerze cofania i czujnikom parkowania, zaś automatyczna skrzynia biegów znacząco poprawia komfort jazdy w mieście – zaznaczył Robert Mularczyk, PR Manager Toyota Motor Poland.

100 hybrydowych egzemplarzy Toyoty trafiło również do biofarmaceutycznej firmy AstraZeneca Pharma Poland Sp. z o.o. Do floty dołączyło kilkadziesiąt egzemplarzy Toyoty Auris, CH-R i Prius. – Obecnie prawie sto naszych samochodów to auta z napędem hybrydowym. Bardzo zależy nam na tym, żeby zredukować emisję CO2 do poziomów rekomendowanych przez Komisję Europejską i ONZ. AstraZeneca Pharma Poland Sp. z o.o. wyznaczyła też własny cel, aby średnia emisja użytkowanych przez nas samochodów spadła o 25% w stosunku do poziomu z 2015 r., kiedy to zapoczątkowaliśmy program redukcji emisji CO2. Pozwoli nam to spełnić wymagania europejskiej polityki klimatycznej – skomentował Jarosław Oleszczuk, prezes zarządu AstraZeneca Pharma Poland Sp. z o.o.

– Bardzo nas cieszy, że o zaletach samochodów hybrydowych: mniejszej emisji spalin, niższym zużyciu paliwa, większym komforcie jazdy i większym bezpieczeństwie przekonują się zarówno klienci indywidualni, jak i duże firmy – podsumował Mirosław Sochacki, corporate sales manager Toyota Motor Poland.

Podobnymi wynikami sprzedażowymi w zakresie flot samochodach może pochwalić się również branża CFM.

Główni gracze rynku wynajmu długoterminowego i obsługi posprzedażnej rozwijają się i zdobywają kolejne kontrakty i odnawiają też już obsługiwane floty.

– Alphabet Polska dostarczył w minionym roku pojazdy w ramach kontraktów obejmujących powyżej 50 aut w sumie dla kilkudziesięciu klientów. Pierwsza dziesiątka największych dostaw zrealizowanych przez nas w 2017 r. obejmuje natomiast pule powyżej 100 pojazdów dla klientów m.in. z branży telekomunikacyjnej, finansowej oraz FMCG. Na jej czele znajdują się takie firmy, jak Orange Polska, Danone, Express, 99 rent oraz Target Pro – powiedział Michał Chudzik, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Marketingu, Alphabet Polska.

Równie spektakularnymi kontraktami może również pochwalić się Arval. – Duże międzynarodowe korporacje to jeden z najważniejszych dla Arval Polska segmentów klientów. W roku ubiegłym tego typu podmiotom dostarczyliśmy kilka tysięcy samochodów. Mówiąc o dużych wydaniach, warto wspomnieć, że 200 samochodów trafiło do Banku BGŻ BNP Paribas. Największą jednorazową transakcją było wydanie prawie 500 aut dla innego dużego klienta korporacyjnego. Od wielu lat obsługujemy korporacje. Mamy w tym wyjątkowe doświadczenie, ponieważ jako światowy lider branży leasingowej doskonale zdajemy sobie sprawę z potrzeb tego rodzaju klientów – mówi Paweł Racis, dyrektor handlowy w Arval Polska. – Dzięki regularnie prowadzonym badaniom potrafimy precyzyjnie zdefiniować potrzeby tego rodzaju klientów – dodaje.

Z przygotowanego przez Arval raportu „Barometr Flotowy 2017” wynika, że polscy fleet managerowie z firm zatrudniających ponad 500 pracowników są zainteresowani zwiększaniem swoich flot. Aż 33% z nich twierdzi, że ich floty będą powiększać się. Dla porównania: w pozostałych państwach Unii Europejskiej odsetek ten wynosi 26%. – Widzimy znaczny potencjał rozwojowy tego segmentu. Obecnie flotami powyżej 500 aut w Polsce dysponuje ok. 5% firm. Średnia dla innych państw UE wynosi 12% – mówi Paweł Racis.

Z kolei Carefleet bardzo dużo współpracował w 2017 r. z Toyotą. W 2017 r. firma Carefleet S.A. sfinansowała ponad 400 Toyot Yaris Hybrid dla Grupy Eurocash, lidera na polskim rynku hurtowej dystrybucji produktów FMCG. Było to największe zamówienie na hybrydowego Yarisa w polskiej historii marki Toyota. Za dostarczenie samochodów, które do tej pory są cyklicznie wydawane Grupie Eurocash, odpowiada Toyota Bielany, największy diler japońskiej marki w naszym kraju.

 – Aspekty ekologiczne mają dla nas coraz większe znaczenie. W zeszłym roku wymienialiśmy w naszych magazynach oświetlenie na żarówki typu LED, znacznie poprawiające zużycie energii. Następnie zaczęliśmy przyglądać się ciężarówkom, w których nawet tak prosta czynność, jak montaż owiewek znacząco redukuje opór powietrza, a co za tym idzie – zużycie paliwa. Teraz przyszedł czas na znacznie większy krok, tj. zakup samochodów hybrydowych dla naszych pracowników. Co ciekawe, również w tym przypadku ekologia idzie w parze z ekonomią, gdyż całkowite koszty użytkowania samochodów hybrydowych są porównywalne do tych z napędami tradycyjnymi. Wierzę, że ta inwestycja będzie wyznacznikiem trendów również dla innych przedsiębiorstw w Polsce – mówił jeszcze w maju 2017 r. Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

Nowe Toyoty zastąpiły auta, których umowy najmu kończyły się w 2017 r. Był to już kolejny przetarg na samochody firmowe dla Eurocash wygrany przez Carefleet S.A., jedną z wiodących na polskim rynku firm z branży CFM.

– Współpracujemy z Eurocash od 2010 r., dlatego cieszę się, że po raz kolejny nasza oferta została doceniona. Głównym kryterium wyboru oferenta był całkowity koszt użytkowania samochodu. Przy wyborze marki pojazdów klient kierował się z kolei stosunkiem jakości do ceny wynajmu, a także własnymi, pozytywnymi doświadczeniami z innymi modelami Toyoty. Samochody zostały sfinansowane w formie wynajmu długoterminowego, w ramach którego zapewniamy kompleksową obsługę techniczną – komentuje Krzysztof Rutkowski, key account manager w Carefleet S.A.

Wszystkie te wyniki oraz kontrakty powodują, że rok 2018 zapowiada się równie spektakularnie. Trzymamy kciuki za rozwój branży flotowej w Polsce. I na pewno będziemy na bieżąco sprawdzać, jak będzie się on kształtować.

ZNAJDŹ NAS: