Marki premium rosną w siłę - sprzedaż w latach 2013-2017

Na polskich ulicach spotkać można coraz więcej samochodów marek premium, a statystyki rejestracji nowych aut w latach 2013-2017 potwierdzają tego typu naoczne obserwacje. Przyjrzyjmy się jednak bliżej danym opracowanym przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR – dzięki temu poznamy dynamikę tych zmian oraz to, jak poszczególni producenci samochodów luksusowych radzili sobie w Polsce w ostatnich latach.

2018-06-27 13:41:10

Rok 2013

W pierwszym analizowanym przez nas roku pozycję lidera sprzedaży wśród marek premium zajmowało BMW, które znalazło wtedy 6269 klientów, wyprzedzając Audi z wynikiem 5573, a także zamykającego podium Mercedesa, który sprzedał 5517 egzemplarzy swoich samochodów. Stosunkowo niedużą stratę do trójki liderów miało Volvo ze sprzedażą na poziomie 4913 sztuk. Biorąc pod uwagę, że te cztery firmy odpowiadały aż za 87,93% całej sprzedaży marek premium w Polsce, śmiało można powiedzieć o ich dominacji w tym okresie. Znajdujący się na piątym miejscu Lexus ze sprzedażą równą 827 sztuk mógł pochwalić się udziałem w rynku wynoszącym jedynie 3,26%.

Do grona producentów, którzy także przekroczyli pułap 100 sprzedanych samochodów w 2013 r., zaliczyć można Mini (775), Land Rovera (640), Porsche (415), Infiniti (164) i Jaguara (175). Łączna sprzedaż samochodów klasy premium wynosiła wtedy 25 330 sztuk.

Rok 2014

Rok ten był udany dla całej branży samochodów luksusowych, ponieważ, z wyjątkiem bardzo egzotycznego Aston Martina, wszyscy producenci odnotowali zwiększenie sprzedaży, które przekroczyło w niektórych przypadkach 100% względem poprzednich 12 miesięcy. Cały segment urósł o 26,69%, sprzedając w Polsce łącznie 32 091 sztuk samochodów (o 6761 więcej niż przed rokiem).

Pozycję lidera pod względem sprzedaży w 2014 r. utrzymało BMW, które osiągnęło sprzedaż równą 7715 sztuk (o 23,07% więcej niż rok wcześniej), wyprzedzając Audi z wynikiem 7015 (+25,87%) oraz Mercedesa ze sprzedażą na poziomie 6762 samochodów (+22,57%). Czwarte miejsce zachowało Volvo, które również osiągnęło dwucyfrowe (18,77%) zwiększenie sprzedaży do poziomu 5835 egzemplarzy. Dystans do czołówki wyraźnie zmniejszył Lexus, który sprzedał 1722 samochodów i osiągnął dynamikę wzrostów równą 108,22% względem poprzedniego roku.

Między innymi ten fakt spowodował, że udział rynkowy czwórki najpopularniejszych producentów został nieznacznie zmniejszony, do 85,15%. Podobnie jak w 2013 r., dziesięć marek przekroczyło sprzedaż 100 sztuk samochodów – poza wymienioną powyżej piątką, byli to jeszcze: Mini (901 sztuk, +6,26% rok do roku), Land Rover (747, +6,72%), Porsche (709, +0,84%), Infiniti (411, +50,61%) oraz Jaguar (178, +,71%). Dwie ostatnio wymienione marki zamieniły się miejscami w rankingu sprzedaży i była to jedyna tego typu roszada w 2014 r.

Rok 2015

Kolejne dwanaście miesięcy przyniosło następny wzrost sprzedaży marek premium. Tym razem sprzedano 6833 pojazdy, co przełożyło się na 21,27% więcej samochodów dostarczonych do klientów. Tym razem żaden z dziesięciu największych producentów nie osiągnął dynamiki przekraczającej 100% – udało się to jedynie zajmującej niższą pozycję Tesli, ale zwiększenie sprzedaży z 8 do 21 sztuk na ogólną sytuację rynkową wpływ miało żaden.

Za to zwiększenie sprzedaży BMW o 23,73% (do 9552 sztuk) w znaczący sposób przyczyniło się do rozwoju całego segmentu samochodów premium, jak również do utrzymania przez tę markę pierwszego miejsca na liście sprzedaży. Drugiej lokaty nie udało się za to zachować Audi (8014 sprzedanych sztuk, +4,16% rok do roku), które zostało wyprzedzone przez Mercedesa. Samochody z gwiazdą na masce znalazły w tym okresie 8429 klientów, co było o 24,51% wynikiem lepszym niż poprzednio. Czwarte miejsce utrzymało Volvo z solidnym wzrostem 16,84% do 6821 sprzedanych egzemplarzy – chociaż taka dynamika powiększała dystans pomiędzy szwedzką marką a niemiecką „wielką trójką”. Bardzo dobrze w 2015 r. poradził sobie Lexus, który odnotował aż 45,94-proc. wzrost sprzedaży, co oznaczało 2519 sztuk samochodów tej marki dostarczonych do klientów.

Te zmiany spowodowały, że udział największej czwórki znowu został zredukowany, tym razem do 84,22%. Pozostali producenci, których sprzedaż przekroczyła 100 egzemplarzy w 2015 r., radzili sobie następująco: Mini (1129 sztuk, +5,31% rok do roku), Land Rover (874, +6,22%), Porsche (861, +1,44%), Infiniti (378, –8,25%), Jaguar (267, +9,16%). Jak widać, jedynie Infiniti nie udało się utrzymać bardzo dobrego wyniku osiągniętego w poprzednim okresie – poza tym wszyscy najwięksi producenci rośli w siłę.

Rok 2016

Już poprzednie analizowane lata można spokojnie określić jako udane dla marek premium w Polsce, ale i tak wyniki w nich uzyskane bledną w porównaniu z tym, co wydarzyło się w 2016 r. Wtedy to bowiem sprzedano 50 708 samochodów klasy wyższej, co oznacza wzrost o 30,14% względem poprzedniego roku (o 11 744 egzemplarze). Duży wpływ na taki wynik miały rezultaty osiągane przez czołową trójkę, która zachowała swoje miejsca w rankingu względem minionego okresu. BMW sprzedało w 2016 roku 12 498 sztuk (wzrost o 30,04%), Mercedes dostarczył do klientów 11 353 swoich samochodów (+4,69%), a Audi – 10 787 (+4,60%). Na tle liderów znowu mniej imponująco wyglądała dynamika wzrostu Volvo, ponieważ marka ta dostarczyła o 13,49% więcej aut niż przed rokiem – czyli dokładnie 7741 egzemplarzy.

Odbiło się to na udziale przodującej czwórki w całym rynku, który zmalał do 83,58% – co wciąż jest wynikiem, który daje podstawy do mówienia o dominacji rynkowej BMW, Mercedesa, Audi i Volvo. Coraz bardziej do tego grona w zbliżał się Lexus, a 2016 był kolejnym dobrym dla niego rokiem, bo z wynikiem sprzedaży 3436 egzemplarzy osiągnął dynamikę wzrostu na poziomie 36,40%. Pozostałe marki, sprzedające ponad 100 sztuk aut rocznie, również zyskiwały odpowiednio: Mini (1568 sztuk, +8,88% rok do roku), Porsche (1116, +9,62%), Land Rover (962, +0,07%), Jaguar (540, +2,25%), Infiniti (540, +42,86%).

Rok 2017

Ostatnie pełne dwanaście miesięcy, które możemy na moment pisania tego artykułu analizować, przyniosło wzrost sprzedaży zbliżony pod kątem liczby sztuk do roku poprzedniego. BMW znów poradziło sobie ze sprzedażą swoich samochodów najlepiej, dostarczając je do klientów w liczbie 15 649, co oznaczało zwyżkę o 25,21% względem poprzedniego roku. Jeszcze lepiej poradził sobie Mercedes, który dzięki wzrostowi wynoszącemu 30,41% sprzedał 14 805 samochodów i zbliżył się do swojego rywala. Z producentów znajdujących się na podium trochę od czołowej dwójki oddaliło się Audi, dla którego liczba dostarczonych do klientów modeli wzrosła „tylko” o 20,84% – czyli do 10 035 sztuk. Volvo w 2017 r. sprzedało 9020 egzemplarzy swoich aut, co dało progres względem poprzednich dwunastu miesięcy wynoszący 16,52%.

Wyniki pierwszej czwórki, przy bardziej stonowanych wzrostach znajdujących się na dalszych miejscach producentów, sprawiły, że udział BMW, Mercedesa, Audi i Volvo w sprzedaży wszystkich marek premium w Polsce zwiększył się do 84,18%. „Grupie pościgowej” w rankingu przewodził w 2017 r. niezmiennie Lexus, który zanotował wzrost o 13,85% – do 3912 sprzedanych sztuk i można powiedzieć, że był na swojej pozycji niezagrożony, ponieważ szóste Mini sprzedało 1850 aut (+7,98%). Dalsze miejsca prezentowały się następująco: Porsche (1315 sztuk, +7,83% rok do roku), Land Rover (1172, +1,83%), Infiniti (781, +4,63%) i Jaguar (596, +0,37%). Ranking uwzględniający producentów sprzedających ponad 100 aut rocznie powiększył się w 2017 r. o jednego członka. Maserati udało się osiągnąć dynamikę wzrostu równą 40,28%, co dało 101 sprzedanych sztuk.

Przy omawianiu danych z ostatniego pełnego roku warto też wspomnieć o bardziej niszowych producentach premium.

W 2017 r. w gronie tych marek coraz śmielej radziła sobie Tesla, która sprzedała 64 samochody – o 156% więcej niż rok wcześniej. Bentley znalazł 28 nowych nabywców, a Ferrari z wynikiem 27 sprzedanych sztuk niewiele mu ustępowało. Rolls Royce sprzedał 10 samochodów, Lamborghini 5, podobnie jak Aston Martin. McLaren znalazł 2 nabywców, a Morgan 1. W przypadku tych producentów nie ma sensu podawać procentowych zmian sprzedaży, ponieważ przy wolumenie wynoszącym kilka sztuk nie są one miarodajne.

Analizując zmiany na rynku rok do roku, dostrzec można ciągłe wzrosty, ale dopiero rzut okiem na porównania 2013-2017 pozwala w pełni uświadomić sobie, jak zwiększyło się zapotrzebowanie na samochody marek premium. Dla przykładu: BMW w 2013 r. sprzedało 6269 egzemplarzy swoich samochodów, a w 2017 r. aż 15 649. Podobnie imponująco wyglądają wyniki Lexusa, któremu wciąż pod względem liczby sprzedanych samochodów do liderów rynku sporo brakuje, ale przejście z 827 w 2013 r. do 3912 w 2017 r. robi wrażenie, bo jest wzrostem o 473%.

Cały rynek urósł od 2013 do 2017 r. o 246% i nic nie wskazuje na to, by tendencja zwyżkowa miała zostać zatrzymana w 2018 r.

Marki premium na rynku motoryzacyjnym coraz silniej eksperymentują z różnymi modelami, wchodzą w kolejne nisze rynkowe – to, w połączeniu z dobrą koniunkturą rynkową, przepis na bardzo dobre wyniki.

 

CZYTAJ TAKŻE: Prestiż i elegancja na kablu, czyli ekologiczne auta klasy premium

ZNAJDŹ NAS: