Sposoby na flotę, czyli jak sfinansować zakup aut

Zarówno zakup samochodu firmowego za gotówkę, na kredyt, jak i wzięcie go w leasing mają swoje wady i zalety. Od czego powinien zatem zależeć wybór finansowania, aby był jak najkorzystniejszy dla przedsiębiorcy?

2018-08-30 13:24:03

Punktem wyjścia powinna być analiza możliwości i oczekiwań firmy. Warto wziąć pod uwagę jej profil, zarówno pod względem czynników obiektywnych, takich jak: branża, forma działalności, wskaźniki finansowe, jak i subiektywnych, wynikających ze strategii rozwoju.

Zdaniem Piotra Cirina, eksperta w Departamencie Klientów Małych i Średnich Przedsiębiorstw w PKO Banku Polskim, przedsiębiorcy powinni wziąć pod uwagę m.in.: kwestie podatkowe, formalno-prawne, ubezpieczenia oraz ewentualną wysokość wkładu własnego i czas potrzebny na dopełnienie wszystkich formalności.

Bartosz Kraczkowski, dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej w Raiffeisen Polbank, wśród czynników, na które powinien zwrócić uwagę przedsiębiorca, wymienia dodatkowo wielkość firmy i jej kondycję finansową. Warto zastanowić się, jak będzie kształtować się harmonogram obciążeń i czy istnieje możliwość wcześniejszej spłaty zobowiązania. Przed podjęciem ostatecznej decyzji co do rodzaju finansowania, oprócz wyżej wymienionych czynników, przedsiębiorca powinien także rozważyć, czy chce być właścicielem nabywanego środka trwałego, czy tylko z niego korzystać – dodaje Bartosz Kraczkowski.

Mamy gotówkę, ale czy ją wydać?

Istotny wpływ na decyzję powinno mieć to, ile samochodów zamierzamy kupić. Jeśli firma planuje zakup tylko jednego auta, z pewnością korzystniejszy będzie zakup za gotówkę niż np. kredyt czy leasing. Kupując jeden samochód, trudno wynegocjować korzystną umowę. Koszty jednego auta mogą być bardzo duże.

Zakup większej liczby aut za gotówkę również może być najkorzystniejszym rozwiązaniem, ale tylko jeśli firma nie ma problemów z płynnością finansową. W takim przypadku możemy liczyć na to, że dilerzy będą gotowi obniżyć cenę jednostkową nawet o kilka tysięcy złotych. Przy zakupie kilku aut rabaty mogą sięgnąć 10%, przy kilkudziesięciu samochodach – kilkunastu procent.

Kolejna kwestia to wiek pojazdu. W przypadku samochodów używanych leasing jest praktycznie niemożliwy, a jeśli nawet jest realny, wiąże się z wieloma zastrzeżeniami. W przypadku kredytów samochodowych wiek samochodu ma również znaczenie i wpływa na warunki oraz koszty.

Kiedy warto pożyczyć od banku

Teoretycznie zakup aut na kredyt z finansowego punktu widzenia nie daje zbyt wielu korzyści. Firma obniża zdolność kredytową, a w koszty może wpisać jedynie odsetki od kredytu. Plusem jest jednak możliwość poprawienia płynności finansowej. – Firma, korzystając z kredytu, nie angażuje własnych środków, ale może je przeznaczyć na rozwój firmy. Dodatkowo poprzez łączenie różnych produktów kredytowych istnieje możliwość sfinansowania różnych przedsięwzięć – podkreśla Izabela Sławińska, menedżer Zespołu Finansowania MŚP w Banku Zachodnim WBK.

Większość banków na zakup auta proponuje kredyty obrotowe. W kredytach typowo samochodowych specjalizują się banki samochodowe, działające w ramach koncernów motoryzacyjnych.

Czym kuszą banki samochodowe

FCA-Group Bank Polska specjalizuje się w udzielaniu kredytów na finansowanie zakupu nowych i używanych samochodów wszystkich marek dostępnych w salonach sieci sprzedaży FCA Poland, w szczególności samochodów nowych produkowanych przez koncern FCA, tj. Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep i Abarth. Bank deklaruje, że nie wymaga od klientów przedstawiania dokumentów rejestrowych oraz zaświadczeń z ZUS i US.

W ramach jednej umowy kredytowej możliwe jest sfinansowanie ubezpieczenia komunikacyjnego, ubezpieczenia GAP (zabezpiecza ono stratę finansową kredytobiorcy po zaistnieniu szkody całkowitej pojazdu polegającej na zniszczeniu lub uszkodzeniu pojazdu lub jego kradzieży), usług Wydłużonej Gwarancji (program ubezpieczeniowy oferowany we współpracy z London General Insurance Company Ltd.) oraz Pakietów Okresowej Obsługi Serwisowej (pakiety zapewniają okresową obsługę serwisową z uwzględnieniem wszystkich wymian części i płynów eksploatacyjnych zgodnie z wymogami producenta, do 5 lat i 200 tys. km).

Decydując się na zakup samochodu od dilera Volkswagen Samochody Osobowe, Volkswagen Samochody Użytkowe, Škody, Audi, SEAT-a czy Porsche mamy możliwość skorzystać z oferty kredytów Volkswagen Bank Polska. Bank posiada w swojej ofercie kredyty zarówno na samochody nowe, jak i używane. Wysokość wkładu własnego zaczyna się już 10%. Oferuje dodatkowo pakiet ubezpieczeń komunikacyjnych.

Do dodatkowych produktów oferowanych przez Volkswagen Bank należą:

  • ubezpieczenie spłaty kredytu (zabezpiecza firmę na wypadek zdarzeń losowych uniemożliwiających pokrycie raty kredytu),
  • ubezpieczenie straty finansowej (chroni firmę przed stratą finansową w wyniku ewentualnej kradzieży pojazdu lub wystąpieniem tzw. szkody całkowitej. Ubezpieczenie może być przydatne, jeśli wpłacamy niski wkład własny/opłatę wstępną),
  • ubezpieczenie 100% wartości fakturowej RTI (adresowane do przedsiębiorców, którzy w przypadku kradzieży lub szkody całkowitej pojazdu nie chcą stracić ani złotówki z wartości fakturowej samochodu z dnia jego zakupu. Z ubezpieczeniem możemy odzyskać pełną kwotę, równą wartości utraconego pojazdu, czyli cenę samochodu widoczną na fakturze z dnia jego zakupu (do 100 000 zł). Ubezpieczenie działa przez dwa lub trzy lata trwania umowy – w zależności od wybranego wariantu).

Toyota Bank ma w swojej ofercie również kilka propozycji. Jedną z nich jest kredyt SMARTPLAN, który umożliwia sfinansowanie samochodów nowych Toyota i Lexus. Oprocentowanie wynosi 5,99% (RRSO 11,48%). Jak deklaruje bank, nie ma dodatkowych kosztów, a okres spłaty kredytu może wynosić 36 lub 48 miesięcy. Wersja SMARTPLAN dla samochodów używanych z serwisu TOYOTA PLUS charakteryzuje się oprocentowaniem 6,99% (RRSO 12,56%) oraz wpłatą własną na poziomie 10%. Bank podkreśla, że z tym kredytem możliwa jest wymiana samochodu co 3-4 lata.

Toyota Bank oferuje również standardowe kredyty na nowe i używane samochody. W pierwszym przypadku możliwa jest umowa na 96 miesięcy, a oprocentowanie zaczyna się od 5,99% (RRSO 15,57%). W drugim przypadku oprocentowanie wynosi 6,99% (RRSO 12,20%). Plusem jest możliwość wcześniejszej spłaty kredytu bez prowizji oraz co najmniej 12-miesięczna ochrona gwarancyjna, w której trakcie auto podlega okresowym przeglądom technicznym.

Przedsiębiorcy mogą również skorzystać w różnych opcji finansowania zakupu samochodów w Mercedes-Benz Bank. W banku dostępne są:

  • Lease&Drive, podstawowy program finansowania, który bank reklamuje jako „finansowanie samochodu przy zachowaniu niskich kosztów miesięcznych w stałej wysokości”.
  • Flexi Leasing, pozwalający sfinansować zakupu samochodu zarówno nowego, jak i używanego. Wysokość wpłaty wstępnej można dostosować do swoich potrzeb i preferencji, a na koniec wykupić samochód. Umowę Flexi Leasingu można rozszerzyć o różne dodatkowe opcje, a czas jej trwania wynosi od 24 do 60 miesięcy, przy czym w przypadku pojazdów używanych okres kredytu i wiek pojazdu nie mogą przekroczyć łącznie 10 lat, licząc od daty pierwszej rejestracji.
  • Credit&Drive to program finansowania, w przypadku którego zastosowana jest wysoka rata balonowa. Jej wysokość odpowiada przewidywanej wartości pojazdu po zakończeniu okresu umowy i jest zależna od liczby kilometrów, jaką przedsiębiorca planuje przejechać finansowanym autem w okresie umowy. Na koniec umowy przedsiębiorca może zdecydować, czy chce spłacić ratę balonową i wykupić samochód na stałe, czy też oddać go z powrotem bez spłaty raty balonowej. Okres umowy może wynosić od 12 do 60 miesięcy.
  • Flexi Kredyt – tym przypadku czas trwania umowy kredytowej wynosi od 12 do 72 miesięcy, przy czym w przypadku pojazdów używanych okres kredytu i wiek pojazdu nie mogą przekroczyć łącznie 10 lat, licząc od daty pierwszej rejestracji. Możliwe są raty równe lub malejące. Istnieje również możliwość utworzenia raty balonowej, obniżającej wysokość miesięcznej raty. Ratę balonową można spłacić jednorazowo pod koniec obowiązywania umowy kredytowej lub rozłożyć ją na dalsze raty.

Plusy i minusy

Decydując się na kredyt, warto pamiętać, że:

  1. Zakup auta możemy opłacić kredytem samochodowym lub obrotowym. Pierwszy jest korzystniej oprocentowany, ale bank jest wpisany do dowodu jako współwłaściciel pojazdu, a okres spłaty nie może przekraczać zazwyczaj 10 lat. Kredyt obrotowy można natomiast przeznaczyć na dowolny cel, w tym zakup auta, a więc ograniczeń takich jak w przypadku kredytu samochodowego nie ma. Kredyty obrotowe wiążą się jednak z większymi kosztami.
  2. Rodzaj kredytu, jego wielkość i warunki spłaty zależą w dużej mierze od tego, jaki samochód zamierzamy kupić – osobowy, dostawczy, nowy czy używany.
  3. Jeśli uzyskane pieniądze przeznaczymy na zakup samochodu firmowego, zostanie on uznany za składnik majątku firmy. Wówczas wszystkie wydatki i opłaty będą mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Do takich wydatków można zaliczyć np. prowizje, opłaty z tytułu ubezpieczenia czy opłaty manipulacyjne. Odpisy amortyzacyjne nie zawsze są już jednak możliwe, a jeśli tak, to tylko do wysokości procentowego udziału przedsiębiorcy. Większość banków do czasu całkowitej spłaty kredytu występuje w roli właściciela auta.
  4. Niełatwo będzie nam sprzedać auto przed spłatą kredytu. W przypadku kredytów samochodowych banki wymagają różnych zabezpieczeń. Najczęściej jest to depozyt karty pojazdu, zastaw rejestrowy, cesja polisy AC.

Amortyzacja i podatki

Samochody, których wartość przekracza 10 tys. zł, muszą być wpisane do ewidencji środków trwałych oraz poddane amortyzacji. Możliwe są dwie metody amortyzacji: liniowa i indywidualna. W pierwszej okres odpisów amortyzacyjnych wynosi pięć lat przy zastosowaniu stawki 20% z wykazu stawek. W przypadku amortyzacji indywidualnej, dotyczącej samochodów używanych, okres amortyzacji wynosi 2,5 roku, a stawka 40%.

Warto pamiętać, że zakup auta na firmę można zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodu. Możliwe jest to jednak tylko w przypadku gdy przedsiębiorca odpowiednio to udokumentuje oraz udowodni, że wydatek ten został poniesiony, aby osiągnąć lub zabezpieczyć źródła przychodu. Istnieje również możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z użytkowaniem, takich jak np. paliwo.

A może leasing?

– Przedsiębiorcy, którzy podejmą decyzję o skorzystaniu z leasingu, mogą liczyć na uproszczoną procedurę ubiegania się o taką formą finansowania – przekonuje Bartosz Kraczkowski, dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej w Raiffeisen Polbank.

Jego zdaniem leasing nie obciąża zdolności kredytowej w takim stopniu jak kredyt. Przedsiębiorcy mogą również, jako koszty uzyskania przychodu, zaliczyć całą ratę kapitałowo-odsetkową, co w konsekwencji mogą wykorzystać jako element optymalizacji podatkowej. Decydując się na leasing, trzeba jednak pamiętać, że rozwiązanie takie jest z reguły droższe niż kredyt i mniej elastyczne, jeżeli chodzi o kwestię spłaty. Czas trwania umowy leasingowej jest bowiem często skorelowany z okresem amortyzacji nabywanego środka trwałego.

– Wybór pomiędzy leasingiem a kredytem powinien być podyktowany przede wszystkim rodzajem majątku, który planuje nabyć przedsiębiorca. Nie bez znaczenia są sposób wykorzystywania majątku czy też to, co przedsiębiorca planuje zrobić z danym środkiem po zakończeniu kredytu bądź leasingu – zachować samochód czy wymienić na nowy – mówi Paulina Byczek, senior product manager w banku Credit Agricole. – Często jednak decydujące są kwestie podatkowe wynikające z rozliczenia tych dwóch form finansowania – dodaje.

Co wybrać?

W opinii Daniela Mrozka, dyrektora marketingu i wsparcia sprzedaży w BZ WBK Leasing, wybór zależy w dużej mierze od rodzaju finansowanego przedmiotu. Dobra przeznaczone do eksploatacji, jak samochody, maszyny czy urządzenia częściej finansowane są leasingiem lub pożyczką. Przedsiębiorcy powinni jednak wziąć pod uwagę również okres, przez jaki chcą spłacać zobowiązanie, ilość formalności czy czas, jaki mogą czekać na przedmiot. Przed ostateczną decyzją należy również zapoznać się z ogólnymi warunkami umów. Mówiąc najogólniej, decyzję powinno poprzedzić porównanie dostępnych opcji i szczegółowa symulacja kosztów.

CZYTAJ TAKŻE: Branża leasingowa buduje polską gospodarkę - wyniki sektora leasingowego po I połowie 2018 r.

ZNAJDŹ NAS: