Najciekawsze zakupy flotowe 2018 r.

Trend nie ustaje. Zakupy flotowe w dalszym ciągu są najważniejszą siłą napędową naszego rynku. Tak jak przez ostatnie lata, większość sprzedanych samochodów trafiła do mniejszych i większych flot instytucjonalnych, a tylko jedna trzecia w ręce klientów indywidualnych. Przyjrzymy się najciekawszym kontraktom 2018 r. Kto i czego kupił najwięcej?

2019-04-19 13:45:28

Rynek w trendzie wzrostowym

Rok 2018 był dla branży bardzo udany. Z przytupem biliśmy wyniki z poprzednich lat. Liczba nowych rejestracji w ubiegłym roku wyniosła imponujące 600 790 egzemplarzy, to więcej aż o 9,76% w ujęciu rok do roku. Wzrost rejestracji w grupie samych aut osobowych wyniósł 9,4%. Z salonów wyjechało łącznie 532 tysięcy aut, czyli o 45,5 tysięcy więcej niż rok wcześniej. Patrząc w przyszłość i odnosząc to do wyniku z 2017 r., wynoszącym 483 tysiące sztuk, można być dobrej myśli. W dodatku została przekroczona psychologiczna bariera 600 tysięcy egzemplarzy. Ciekawy był grudzień, gdy miesięczna sprzedaż skurczyła się w odniesieniu do grudnia 2017 r., co można odczytać jako zadyszkę popytu, innymi słowy, co miało być sprzedane, zostało już sprzedane w poprzednich miesiącach. W dalszym ciągu przewidywania rozwoju rynku są optymistyczne. Ponad 20% firm planuje powiększenie flot samochodowych w obecnym roku. Oczywiście, większość dużych kontraktów jest poza naszym radarem, stanowiąc tajemnicę handlową największych graczy na rynku.

Co kupowano?

Tutaj należy rozdzielić temat na dwie składowe – klienta indywidualnego oraz firmowego. O ile na podium znajdują się starzy, dobrze znani gracze, o tyle w pierwszej piątce widać już lekkie różnice. Indywidualny Kowalski najbardziej zainteresowany był w 2018 r. Toyotą (18 927 szt.), Škodą (18 462 szt.), Oplem (11 429 szt.), Kią (10 631 szt.) oraz Dacią (10 562 szt.). Firmy mają nieco odmienny gust. Liderem, co od wielu lat już nikogo nie dziwi, jest Škoda (51 103 szt.), na drugim stopniu podium znalazł się Volkswagen (45 492 szt.), a trójkę zamyka Toyota (37 110 szt.). Tuż poza podium znalazły się Ford (26 214 szt.) oraz Opel (23 214 szt.). W segmencie premium Mercedes odskakuje BMW i Audi. Panujący obecnie trend rodzaju wybieranego napędu utrzymuje się i umacnia. Kupujemy coraz mniej diesli, a coraz więcej aut benzynowych oraz hybryd. Diesle zaczynają odczuwać wyraźny spadek sprzedaży i zwyczajnie są w odwrocie. Obecnie stanowią tylko około 30% wszystkich sprzedanych aut. Ponad 200-proc. wzrost natomiast odnotowały auta hybrydowe i elektryczne. Trend ten będzie z pewnością będzie zyskiwał na sile. Sprzedaż napędzali przede wszystkim klienci instytucjonalni. W ciągu całego 2018 r. zakupy firmowe wzrosły o 13,40% rok do roku. To całkiem imponujący wynik.

Które modele cieszyły się największym wzięciem w 2018 r.? Bez niespodzianek. Najczęściej kupowanym modelem w 2018 r. była – bez zaskoczenia – Škoda Octavia (21 125 szt.; +12,03% r/r), drugim najbardziej popularnym modelem była Škoda Fabia (19 679 szt.; +3,32% r/r), a trójkę uzupełnia Opel Astra (15 282 szt.; -4,15% r/r). Tuż za podium uplasował się Volkswagen Golf (14 190 szt.; +6,70 r/r), a piątkę zamyka Toyota Yaris (14 032 szt.; +11,71% r/r) w ujęciu całościowym.

Wśród klientów indywidualnych największą przychylność zyskała Škoda Fabia (6453 szt.; +7,01%), drugim najchętniej kupowanym autem była Toyota Yaris (6324 szt.; +3,74%), a trzecim Dacia Duster (5249 szt.; +25,51%). Czwarty wynik należy do Opla Astry (4455 szt.; -24,85%), a piąty do Hyundaia Tucsona (3751 szt.; +7,88%).

Natomiast flotowi decydenci decydowali się w pierwszej kolejności na Škodę Octavię (17 438 szt.; +13,88%), następnie Škodę Fabię (13 226 szt.; +1,61%) i Volkswagena Golfa (11 743 szt.; +15,25%). Czwarta pozycja należy do Opela Astry (10 827 szt.; +8,11%), a piąta do Forda Focusa (9907 szt.; +4,98%).

Poczta Polska z Citroënem

Duży kontrakt dla Citroëna stał się faktem za sprawą Poczty Polskiej. Umowa dotyczyła ponad 200 egzemplarzy specjalistycznego modelu Jumper w wersji bankowóz, przystosowanego do przewozu kosztowności. W leasing nasz krajowy pocztowiec wziął 226 bankowozów klasy B. Każdy egzemplarz wyposażony jest w specjalną zabudowę, opartą na nadwoziu Jumpera L1H1. Za napęd służą 2-litrowe jednostki BlueHDI o mocy 130 KM. Zabudowę opracowała i zbudowała firma Carpol. Zgodnie z wytycznymi Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, kabina pasażerska otrzymała opancerzenie klasy FB2 oraz kuloodporne szyby BR2, natomiast przedział do przewozu wartości pieniężnych oddzielono od kabiny stalową przegrodą. Auta wyposażono m.in. elektroniczne systemy zabezpieczenia, takie jak immobiliser, system alarmowy, sygnalizację napadu, możliwość śledzenia lokalizacji pojazdu itp. Dla Citroëna to kontynuacja współpracy i kolejny wygrany przetarg dla Poczty Polskiej. Do tej pory w ręce pocztowców przekazano już łącznie ponad 2000 pojazdów z Grupy PSA.

Izba Skarbowa pojedzie Oplami

Na terenie całego kraju do dyspozycji administracji Izby Skarbowej oddane zostało 113 nowych, oznakowanych egzemplarzy Opla Astry Sports Tourer (kombi). Funkcjonariusze „skarbówki” poruszać się będą zatem najnowszą, piątą generacją tego modelu. Wszystkie egzemplarze napędzają doładowane silniki benzynowe 1.4 l o mocy 125 KM. Jak przystało na auta „radiowozy”, wszystkie wyposażone zostały w systemy uprzywilejowania w ruchu oraz oznakowane zgodnie z najnowszymi wymaganiami. Od stycznia nowe Astry Służby Celno-Skarbowej można zobaczyć na polskich drogach. Samochody dostarczyło dwóch dilerów marki Opel – firma Wawrosz z Bielska-Białej oraz Energozam z Lublina.

Bank BGŻ na hybrydowo

Bezpiecznie i solidnie jak w banku. A od teraz także hybrydowo. W 2018 r. centrala Banku BGŻ BNP Paribas zdecydowała się na rozbudowanie swojej floty. Wybór padł na 30 nowych egzemplarzy Toyoty Yaris Hybrid. To kontynuacja współpracy z japońską marką, gdyż nowe auta dołączyły do niemal 500 pojazdów Toyoty, które już stanowią niemal połowę parku samochodowego firmy. Co ciekawe, hybrydowe Yarisy trafiły do oddziałów banku w miastach, gdzie problem smogu jest szczególnie dotkliwy. Użytkowane są zatem w Krakowie, Warszawie czy Poznaniu, ale także w mniejszych miastach, jak Zakopane czy Nowy Sącz. Samochody dla BGŻ BNP Paribas dostarczył salon Toyota ANWA Kraków.

Bank Pekao też dba o środowisko

W październiku 2018 r. Bank Pekao S.A. zamówił 30 egzemplarzy Toyoty Auris Hybrid. Auta przekazane i wprowadzone do floty zostały 31 stycznia 2019 r. Ich wprowadzenie do floty otwiera nowy rozdział w polityce CSR-owej Banku. Kontrakt zrealizował i samochody przekazał autoryzowany diler Toyota Marki/Żerań. Finansowanie zapewnia spółka Pekao Leasing Sp. z o.o.

– Wprowadzenie samochodów hybrydowych do floty jest spowodowane przede wszystkim dbałością o środowisko naturalne. Nowe pojazdy emitują niższe ilości tlenku węgla, siarczanów i innych szkodliwych substancji. Jako pierwsze zostaną wymienione auta, które jeżdżą najwięcej w obrębie miast – mówi Tomasz Szlęzak, kierownik Zespołu Zarządzania Flotą Samochodową w Banku Pekao.

Pod maską każdego egzemplarza znajduje się wolnossący silnik 1.8 l o mocy 99 KM oraz silnik elektryczny. Łączna moc to 136 KM. Na samym napędzie elektrycznym Aurisy poruszać się mogą z prędkością do 50 km/h. Bank chwali sobie także oszczędności na kosztach utrzymania i eksploatacyjnych. Nie bez znaczenia jest też niska utrata wartości aut Toyoty i wysoka cena rezydualna.

– Toyota specjalizuje się w technologii hybrydowej i jest największym na świecie producentem hybryd. Popularność naszych modeli hybrydowych w Polsce rośnie co roku o kilkadziesiąt procent, a w 2018 r. osiągnęła poziom prawie 17 000 aut. To przekłada się na 29% całkowitej rocznej sprzedaży Toyoty w naszym kraju. Klienci flotowi coraz częściej sięgają po tego rodzaju napędy, a wybory te podyktowane są między innymi atrakcyjną ofertą, niższymi łącznymi kosztami eksploatacji i zużycia paliwa, a także wysokimi wartościami odkupu po zakończeniu kontraktu – mówi Mirosław Sochacki, corporate sales manager Toyota Motor Poland.

Bank Pekao może zaoszczędzić co najmniej kilka tysięcy złotych miesięcznie dzięki uniknięciu napraw lub wymiany części, których w tym samochodzie nie ma: skomplikowanego układu wtryskowego, dwumasowego koła zamachowego, sprzęgła, rozrusznika czy alternatora. Ich funkcję pełnią podzespoły napędu hybrydowego. Akumulator trakcyjny nie wymaga wymiany przez cały okres użytkowania auta. Hybrydy to także mniejszy koszt parkowania w wielu miastach. W niektórych metropoliach samochody tego typu mogą nawet poruszać się buspasami.

DPD z MAN TGE

Spore zakupy rok temu zrobiło przedsiębiorstwo spedycyjne DPD, które podpisało rekordowy kontrakt na 140 użytkowych pojazdów MAN TGE. Umowa opiewała na 140 pojazdów MAN TGE 3.140 w wersji furgon. Ich dostawy rozpoczęły się w lipcu. Umowa przewidziała dostawę samochodów w wersjach z dwoma miejscami i bardzo bogatym wyposażeniem. Wszystkie pojazdy wyprodukowano wyprodukowane w kolorze białym z logotypami DPD. MAN TGE wyposażony jest m.in. w klimatyzację, system Start & Stop, kierownicę z regulacją w dwóch płaszczyznach oraz fotel kierowcy amortyzowany pneumatycznie i wyposażony w funkcję masażu.

„Elektryk” w Kancelarii Prezydenta

Jako ciekawostkę wymienić można proekologiczną zagrywkę Kancelarii Prezydenta. Instytucja rozszerzyła swój park samochodowy modelem o napędzie w pełni elektrycznym. Wybór padł na prestiżowe, miejskie BMW i3. Przypomnijmy, iż wraz z wejściem w życie nowej ustawy o elektromobilności użytkownicy takich modeli mogą korzystać ze specjalnych przywilejów dla pojazdów elektrycznych – m.in. poruszania się po buspasach czy korzystania z dedykowanych miejsc parkingowych. Dodatkowo zakup samochodu zwolniony jest z akcyzy. BMW i3 dla Kancelarii Prezydenta dostarczyła firma BMW Auto Fus.

Toyoty lecą na lotnisko

Firma Toyota Carter Gdańsk w ubiegłym roku mogła pochwalić się kolejnym dużym kontraktem flotowym. Zlecenie dla Eco Way Poland opiewało na ponad 30 samochodów dostarczonych na lotniska w Poznaniu, Krakowie, Modlinie oraz Wrocławiu.

– To kolejne samochody dla firmy Eco Way Poland i przy okazji kolejna flota zrealizowana w ostatnich miesiącach przez naszą stację. Stabilne, wypracowane przez lata relacje z klientami indywidualnymi pozwalają nam także rozwijać sprzedaż do klientów instytucjonalnych – mówi Maja Lesińska z Toyota Carter Gdańsk. Toyoty już „pracują” na polskich lotniskach.

Traficar z TrafiCargo

W 2018 r. w pięciu miastach Polski (Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu oraz w Katowicach) została rozszerzona sieć TrafiCargo, czyli samochodów dostawczych, które można wynajmować przez aplikację Traficar. Flotę poszerzono o 30 samochodów. Dostawcze TrafiCargo to Renault Kangoo oferujące przestronną przestrzeń bagażową o wymiarach: 190 cm (długość), 120 cm (szerokość) i 110 cm (wysokość). Może ona zostać dodatkowo powiększona do 290 cm długości poprzez złożenie fotela pasażera. Sposób używania usługi jest prosty i działa podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, wystarczy mieć zainstalowaną aplikację Traficar i po zakończeniu zakupów zarezerwować jeden z pojazdów, stojących na specjalnie wyznaczonych miejscach przy wyjściu ze sklepu, zeskanować zamieszczony na szybie kod QR, który otwiera pojazd, gdzie w schowku na kierowcę czekają kluczyki. Opłaty za korzystanie z TrafiCargo są takie same jak w przypadku Traficara.

Toyota w policji

W ubiegłym roku spore zakupy miały miejsce w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach, która wzbogaciła swoją flotę radiowozów o 43 egzemplarze Toyoty Auris Hybrid TS kombi. Priorytetem w wyborze była niskoemisyjność napędu. W końcu mówimy o Katowicach. Auris kombi w wersji hybrydowej emituje od 81 g/km dwutlenku węgla przy zużyciu paliwa od 3,5 l/100 km – zarówno w cyklu mieszanym, jak i w jeździe po mieście. Pojazdy dostarczyła firma dilerska Toyota Ja-Now-An.

Masterlease razy 600

Na bardzo duże zakupy rok temu wybrała się firma Masterlease. Wśród zamówionych przez grupę samochodów znajdziemy takie modele, jak m.in. Toyota Yaris, Hyundai i30, Kia Optima, Jaguar XF oraz Nissan Qashqai i Jeep Renegade. Należąca do Grupy Masterlease spółka MasterRent24 wzbogacona została łącznie o 600 nowych samochodów. Są to pojazdy przeznaczone do świadczenia usług z zakresu najmu krótkoterminowego. Kontrakt obejmował modele samochodów z segmentu B (Toyota Yaris, Hyundai i20, Kia Rio), C (Toyota Corolla, Hyundai i30, Opel Astra), D (Opel Insignia, Kia Optima i Škoda Superb) oraz E (Jaguar XF). Do tego jeszcze Toyota ProAce Verso Long, crossovery Nissan Qashqai i Jeep Renegade, jak również Jaguar F-Pace, BMW X4 i Land Rover Discovery. Sieć firmy MasterRent liczy obecnie 23 punkty wynajmu w największych miastach Polski.

Toyota strzela gola

W zeszłym roku wizerunkowo zagrała Toyota, podpisując nową umowę o współpracy pomiędzy Toyota Motor Poland a klubem piłkarskim z Łazienkowskiej, Legią Warszawa. Umowa obowiązywać będzie przez trzy lata, czyli do 2021 r. W ramach współpracy do dyspozycji klubu trafiły samochody marki Toyota oraz Lexus. Auta wykorzystywane są m.in. do obsługi pierwszego zespołu Legii, sztabu oraz kluczowych pracowników stołecznego klubu. Współpraca zakłada promocję marek Toyota i Lexus na stadionie przy Łazienkowskiej, a także przeprowadzenie wspólnych akcji marketingowych, konkursów dla kibiców i wydarzeń specjalnych.

– Z radością będziemy kibicować warszawskiemu klubowi na wszystkich poziomach rozgrywek, trzymając kciuki za dalszy rozwój klubu. Wierzymy, że samochody Toyoty i Lexusa będą dobrze służyć piłkarzom, sztabowi i pracownikom Legii, a drużyna dostarczy kibicom wielu emocji i powodów do dumy – mówi Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.

Elektryczne BMW dla Lasów Państwowych

Z kolei Lasy Państwowe rozstrzygnęły przetarg na dostawę samochodów elektrycznych. Przetarg nieograniczony opiewał na dostawę 16 egzemplarzy auta o napędzie elektrycznym. Rozpisany został na początku maja 2018 r. Co ciekawe, było to największe tego typu postępowanie na zakup samochodów elektrycznych w naszym kraju. Efekt? Lasy Państwowe otrzymały 15 zeroemisyjnych, osobowych BMW i3 oraz jeden egzemplarz dostawczego Nissana e-NV200. To nie koniec, gdyż Lasy Państwowe zamierzają ponadto ogłosić kolejny przetarg – na zakup dedykowanych stacji ładowania, zwiększających użytkowość samochodów elektrycznych. Plany obejmują zamówienie naściennych Wallboxów oraz stacji wolnostojących. BMW i3 dysponuje akumulatorami litowo-jonowymi o pojemności 33 kWh. Zgodnie z cyklem NEDC, samochód jest w stanie przejechać do 300 km na jednym ładowaniu. Nissan e-NV200 został wyposażony w baterie o pojemności 40 kWh, a jego zasięg wynosi 280 km.

– Rozstrzygnięty przetarg wpisuje się w proekologiczną politykę Lasów Państwowych. Jako instytucja szczególnie wrażliwa na kwestie ochrony środowiska, uważamy, że zakup cichych, zeroemisyjnych samochodów pozwoli nam na skuteczniejszą realizację naszych działań. W przyszłości nie wykluczamy uzupełnienia naszej floty o kolejne pojazdy elektryczne – powiedział Jerzy Fijas, manager projektu energetycznego Lasów Państwowych.

W związku z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie 22.02.2019 r., szereg instytucji państwowych wyraziło zainteresowanie samochodami ekologicznymi. Zgodnie z zapisami ustawy, obowiązek korzystania z pojazdów elektrycznych obejmuje naczelne i centralne organy administracji państwowej oraz jednostki samorządu terytorialnego.

Kia Ceed i BMW 3 dla policji

W październiku zeszłego roku przekazano łącznie niemal 30 nowych radiowozów oznakowanych oraz nieoznakowanych, które służą w pracy policjantom z Dolnego Śląska. Samochody osobowe zakupiono dla KWP we Wrocławiu w ramach dostaw centralnych przez KGP w Warszawie z przeznaczeniem dla pionu ruchu drogowego. Zakup sfinansowany został z budżetu policji oraz ze środków unijnych w ramach programu Infrastruktura i Środowisko – Projekt „Bezpieczniej na drogach – nowoczesny sprzęt dla polskiej Policji”. W ręce policjantów drogówki trafiło 26 samochodów Kia Ceed, wyposażonych w silniki o pojemności 1591 cm3 oraz mocy 134 KM. Pozostałe auta to nieoznakowane samochody BMW 330i z silnikami o pojemności 1998 cm3 i mocy 251 KM. Auta zostały wyposażone w wideorejestratory.

Jeszcze więcej radiowozów

Na jeszcze większe zamówienie mógł liczyć Hyundai. W ostatnim kwartale zeszłego roku do Komend Wojewódzkich Policji w całej Polsce trafiło aż 400 nowych samochodów marki Hyundai! W tym 200 sztuk modelu i20 oraz 200 sztuk modelu i30 Hatchback. Samochody zostały zamówione w przetargach publicznych przez sześć Komend Wojewódzkich. Pojazdy już służą funkcjonariuszom z całej Polski jako nieoznakowane oraz oznakowane radiowozy. Model i20, który trafił w ręce policjantów, wyposażony został w benzynowy silnik 1.2 MPI o mocy 75 KM. Z kolei Hyundai i30 napędzany jest turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.4 T-GDI o mocy 140 KM.

– Bardzo cieszymy się, że funkcjonariusze Policji w całej Polsce będą korzystać z nowoczesnych samochodów Hyundaia. Nie pierwszy już raz administracja publiczna w Polsce wybiera modele naszej marki. Z naszych samochodów korzystają również m. in. funkcjonariusze Straży Miejskiej w Warszawie czy w Krakowie. Wybór dokonany przez Komendy Wojewódzkie Policji jest dla firmy Hyundai najlepszym dowodem uznania jakości produkowanych samochodów. Jako profesjonalna firma jesteśmy przygotowani do obsługi wymagających klientów o specjalistycznych potrzebach i z całą pewnością będziemy startować w kolejnych przetargach publicznych – powiedział Grzegorz Sokalski, szef Działu Sprzedaży Korporacyjnej Hyundai Motor Poland.

Ekologiczne biofarmaceutyki

Nie mogło być innego wyboru w przypadku poszerzania floty samochodowej w przypadku firmy farmaceutycznej. Wizerunkowo tak właśnie wypada zrobić. Dlatego spore zakupy w Toyocie zrobiła biofarmaceutyczna firma AstraZeneca Pharma Poland Sp. z o.o., która utworzyła flotę niemal 100 samochodów hybrydowych japońskiego producenta. Koncern AstraZeneca zajmuje się ochroną zdrowia w ponad 100 krajach na całym świecie.

– AstraZeneca jest globalną firmą biofarmaceutyczną. Życie, zdrowie i bezpieczeństwo ludzi jest dla nas jedną z najważniejszych wartości. Wpisuje się to w naszą politykę na rzecz ochrony środowiska. Jednym z jej ważniejszych elementów jest wymiana floty o napędzie konwencjonalnym na flotę ekologiczną. Obecnie prawie 100 naszych samochodów to auta z napędem hybrydowym. Bardzo zależy nam na tym, żeby zredukować emisję CO2 do poziomów rekomendowanych przez Komisję Europejską i ONZ. AstraZeneca Pharma Poland Sp. z o.o. wyznaczyła też własny cel, aby średnia emisja użytkowanych przez nas samochodów spadła o 25% w stosunku do poziomu z 2015 r., kiedy to zapoczątkowaliśmy program redukcji emisji CO2. Pozwoli nam to spełnić wymagania europejskiej polityki klimatycznej – skomentował Jarosław Oleszczuk, prezes zarządu AstraZeneca Pharma Poland Sp. z o.o.

Toyota jest największym producentem samochodów hybrydowych. W ciągu 20 lat od premiery Toyoty Prius firma wprowadziła do sprzedaży na świecie 35 modeli hybrydowych oraz dostarczyła kierowcom ponad 11 milionów aut z tym napędem. Po polskich drogach jeździ już 30 000 hybryd Toyoty. Nie dziwi zatem, że jeżeli jakaś firma wybiera hybrydę, to zwykle wybiera Toyotę.

Tekst ukazał się w magazynie FLOTA 3/2019

ZNAJDŹ NAS: