Bezpieczeństwo floty i użytkowników na pierwszym miejscu

Firmowa flota pojazdów to niezbędne narzędzie do sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, ale również duża odpowiedzialność w stosunku do pracowników i innych użytkowników ruchu drogowego. Gwarancja mobilności to nie wszystko, co musi zapewnić zarządca pojazdów. Ogromne znaczenie mają także aspekty wpływające na bezpieczeństwo floty i jej efektywność.

2020-11-30 12:34:01

Kluczem do efektywnego zarządzania flotą pojazdów firmowych jest optymalizacja kosztów funkcjonowania. Wymaga to wychodzenia poza standardowe ramy opieki nad techniczną kondycją parku maszyn. Sprawny i perfekcyjnie utrzymany pojazd to tylko jeden z jej elementów. Kluczowym jest jednak wykwalifikowany i świadomy kierowca pojazdu.

Dedykowany pakiet

Prostym zadaniem wydaje się wybór marki i modelu samochodu, który spełnia wymagania firmy – specyfikę użytkowania czy przewidziany budżet. Wybierając jeden ze sprawdzonych i dostępnych na rynku pakietów serwisowych przeznaczonych dla klientów flotowych zyskujemy pewność, że nasze pojazdy pozostaną mobilne przez cały okres użytkowania.

Zgoła odmiennie wygląda kwestia wyboru ubezpieczenia dla floty. Wpływ na to ma szereg czynników takich jak wiek, liczba pojazdów i wspomniana wypadkowość, czy wartość dotychczas wypłacanych odszkodowań. Każdy z nich wpływa na wysokość składki. Niemniej ważne są także inne elementy oferty ubezpieczyciela, wśród nich m.in. partnerstwo w zarządzaniu ryzykiem we flocie czy rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo floty i kierowców. Kolejne wartościowe elementy współpracy z zakładem ubezpieczeń to także szkolenia czy wsparcie narzędziowe.  

Jedną ze skuteczniejszych metod walki z wypadkami z udziałem samochodów firmowych są szkolenia i edukacja pracowników, którzy korzystają z pojazdów. Dzięki zwiększaniu świadomości kierowców na temat konsekwencji nieodpowiedzialnego zachowania na drodze czy wprowadzaniu systemu motywowania (takiego, jak nagrody oceniające styl jazdy czy przestrzeganie przepisów ruchu drogowego) firmy osiągają wymierne rezultaty. Pracownicy są w pełni świadomi ewentualnych skutków swoich działań, co procentuje rozsądniejszą jazdą i mniejszym ryzykiem spowodowania szkody. Kolejnym działaniem jest oferowanie pracownikom praktycznych szkoleń z zakresu bezpiecznej jazdy, obejmujących obowiązkowo wyrobienie prawidłowych reakcji w kryzysowych sytuacjach na drodze. To jednak wciąż nie wszystko, co może zrobić zarządca floty i właściciel firmy. Zapewnienie dodatkowej ochrony ubezpieczeniowej w dłuższej perspektywie da pozytywne efekty, trudne do ujęcia w liczbach np. poprawa poczucia bezpieczeństwa pracowników.

Przydatne narzędzia

Ciekawe i bardzo przydatne rozwiązania skierowane dla klientów flotowych oferuje PZU, który systematycznie i konsekwentnie działa na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Największy polski ubezpieczyciel od ponad dekady realizuje edukacyjno – szkoleniowy program PZU Bezpieczna Flota. Dodatkowo, dwa lata temu PZU uruchomił nowoczesny program prewencyjny ograniczający ryzyko we flotach. Audax, bo tak nazywa się ten projekt, oparty jest na wykorzystaniu nowoczesnych technologii, w tym telematyki, videorejestratorów i czujników parkowania. W 2018 roku, jako pierwszy zakład ubezpieczeń na rynku, zaproponował także swoim klientom usługi Zespołu Zarzadzania Ryzykiem we Flotach. Z jego wsparcia skorzystały już dziesiątki klientów.

Przed nami kolejne rozwiązania i narzędzia autorstwa PZU, które pomagają zarządzać flotą i ryzykiem oraz chronią kierowców.

Przyjrzyjmy się PZU GO – jest to niewielkie urządzenie instalowane na przedniej szybie, które we współpracy z aplikacją w telefonie kierowcy czuwa nad bezpieczeństwem prowadzącego pojazd i  pasażerów. Po wykryciu przeciążenia, spowodowanego nagłym hamowaniem lub szarpnięciem, aplikacja powiadamia centralę PZU o zdarzeniu. Po otrzymaniu zgłoszenia konsultant infolinii natychmiast kontaktuje się z kierowcą i sprawdza czy nie jest potrzebna pomoc. Jeśli użytkownik aplikacji nie odbierze telefonu, alarmowane są służby ratunkowe. PZU GO to także pomoc w razie awarii auta w trasie lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia kierowcy. Kilka sekund po wciśnięciu przycisku SOS otrzymamy telefon od konsultanta infolinii, który wezwie odpowiednią dla nas pomoc. PZU GO działa na terenie całej Polski.

Rozwiazywanie problemów

Niejednokrotnie problemy spowodowane przez zdarzenie na drodze nie kończą się na naprawie pojazdu. Często kierowca pojazdu i firma będąca jego właścicielem zmaga się z trudnościami wymagającymi fachowej pomocy prawnika. Specjalistyczna wiedza okazuje się również nieodzowna przy zakupie i sprzedaży pojazdu. Nie wszystkie firmy mają swój dział prawny bądź na stałe współpracują z kancelarią adwokacką. To właśnie w takich przypadkach świetnie sprawdzi się ubezpieczenie PZU Auto Ochrona Prawna. W razie konieczności wydania opinii prawnej, przygotowania wniosków sądowych czy reprezentacji podczas procesu sądowego ubezpieczony otrzymuje rzetelną pomoc specjalistów. Środki na ten cel zabezpiecza wykupiona polisa. Co więcej, pokryte są również koszty procesowe. Poza „oczywistymi” sprawami polegającymi na pomocy w uzyskaniu odszkodowania, produkt PZU obejmuje także pomoc w znacznie poważniejszych sprawach karnych – wtedy, gdy kierowca (pracownik firmy) został oskarżony o spowodowanie wypadku. Takie postępowania z wiadomych względów generują znaczące koszty obsługi prawnej.

Bardzo ważnym elementem ubezpieczenia Auto Ochrona Prawna, który wyróżnia produkt PZU na rynku, jest całodobowa pomoc telefoniczna w języku polskim lub rosyjskim. Jest ona dostępna z każdego kraju Unii Europejskiej, siedem dni w tygodniu. Wystarczy, że kierowca zadzwoni pod numer alarmowy, a specjalista PZU udzieli mu niezbędnych informacji m.in. na temat przepisów regulujących odpowiedzialność karną kierowcy na terytorium państwa, w którym doszło do zdarzenia na drodze. Konsultant doradzi także jak poprawnie zabezpieczyć materiał dowodowy i będzie pośredniczył telefonicznie w rozmowach ze służbami ratunkowymi, policją i świadkami. W oparciu o informacje od kierowcy lub osoby trzeciej pomoże także w ustaleniu odpowiedzialności za powstałe zdarzenie.

Wyjątkowe rozwiązania

Trzecią i ostatnią nowością jest konsultacja lekarska po wypadku. Nie każde zdarzenie drogowe – wypadek lub kolizja – kończy się wezwaniem karetki na miejsce do poszkodowanego. Często osoby podróżujące pojazdem pozornie nie wymagają natychmiastowej pomocy medycznej, co nie oznacza, że nie ucierpiały w wyniku zdarzenia. Dolegliwości typowe dla wypadków i kolizji drogowych dają o sobie znać z pewnym opóźnieniem. Wizyta w placówkach współpracujących z PZU odbywa się zdalnie lub w wybranej przychodni. Lekarz oceni stan zdrowia badanej osoby i w razie jakichkolwiek wątpliwości wypisze skierowanie do odpowiedniego specjalisty, który przeprowadzi dalsze szczegółowe badania. Usługa świetnie współgra z PZU GO – kiedy po zdarzeniu konsultant dostanie informacje od kierowcy, że nie jest konieczne wysłanie karetki, wówczas proponuje mu prywatną wizytę u lekarza.

Wybór odpowiedniej dla firmowych potrzeb ochrony ubezpieczeniowej to jedna z kluczowych decyzji zarządcy floty. Sięgając po niestandardowe rozwiązania, firma dba o bezpieczeństwo kierowców, a w razie zdarzeń na drodze, dostaje także niezbędną pomoc medyczną i prawną.

Źródło: Materiał Partnera

ZNAJDŹ NAS: