Nowy Nissan Qashqai i Nissan X-Trail: odświeżenie japońskich crossoverów

Kiedy 11 lat temu motoryzacyjny świat ujrzał pierwszą generację Qashqaia, nic nie zapowiadało rewolucji. Jednak razem z większym X-Trailem Nissan stworzył auta, które przebojem zdobyły rynki. Również te flotowe.

2017-11-06 11:30:56

Marka Nissan istnieje już ponad 80 lat. W 2006 r. pokazano najważniejszy model w całej historii – Qashqaia. To on, razem z większym modelem X-Trail, rozkręcił światowe szaleństwo na samochody typu crossover i SUV. Obydwa modele są liderem sprzedaży japońskiego producenta. W 2013 roku pokazano kolejne generacje, które właśnie odświeżono. Na początku września spotkaliśmy się z obydwoma samochodami jeszcze raz – tym razem na flotowej prezentacji w Zakopanem.

Nissan Qashqai - zmiana, ale bez rewolucji

Zmiany, które zaaplikowano w japońskim przeboju, są efektem sugestii klientów. Poprawek w wyglądzie auta jest całkiem sporo. Nie jest to rewolucja, bo bryła nadwozia i główne założenia pozostały niezmienione. Głównym punktem modyfikacji jest przedni pas, gdzie wprowadzono osłonę grilla w kształcie litery V. Przeprojektowano również lampy, które bardzo zgrabnie zgrywają się z osłoną chłodnicy. W wyższych wersjach wyposażeniowych mamy oświetlenie FullLED. Zmienione zderzaki wymusiły modyfikację umiejscowienia kamery systemu 360° oraz czujników i radarów systemów bezpieczeństwa – teraz znajdują się one pod logotypem i w okolicach spodu zderzaka. Najmniej zmian jest w linii bocznej. W ofercie znalazły się nowe wzory felg ze stopów lekkich (nawet 19-calowe), a w tylnym pasie jedynie przyciemniono szkła lamp. Przy okazji faceliftingu do oferty dołączyła nowa, najbogatsza wersja wyposażeniowa – Tekna+. Z zewnątrz łatwo ją rozpoznać po dodatkowej nakładce na tylnym zderzaku.

Wewnątrz nietrudno zauważyć zmiany. Mamy przede wszystkim nową kierownicę, która ma cieńszy i poręczniejszy wieniec. Zmieniono też układ przycisków wielofunkcyjnych. Przedstawiciele Nissana podkreślali, że mocno popracowali nad wyciszeniem kabiny (zastosowano m.in. grubsze szyby). Wspomnianą już odmianę Tekna+ bardzo łatwo rozpoznać po nowej, skórzanej tapicerce jeszcze lepszej jakości. Kuracja odświeżająca ominęła system multimedialny, który w porównaniu do tych z konkurencji wydaje się dość archaiczny. Dopiero na wiosnę 2018 r. do oferty dołączy adaptacyjny tempomat, który wejdzie w skład układu ProPILOT – połączonej siły kilku systemów (m.in. aktywnej kontroli prędkości, utrzymania pasa ruchu), która pozwoli Nissanowi wprowadzić zalążki autonomicznej jazdy.

Zmian nie znajdziemy w palecie silnikowej. Nadal do wyboru są cztery jednostki napędowe: dwie benzynowe (1.2 DIG-T 115 KM i 1.6 DIG-T 163 KM) oraz dwa diesle (1.5 dCi 110 KM i 1.6 dCi 130 KM). W zależności od konfiguracji moc może być przenoszona na przednie lub wszystkie koła poprzez manualne skrzynie lub bezstopniowe X-Tronic. Do jazd otrzymaliśmy auto z mocniejszym dieslem z napędem 4×4 i manualną skrzynią biegów. Dzięki zamianom w zawieszeniu Qashqai mniej przechylał się w zakrętach podczas dynamicznej jazdy. Stopień amortyzacji pozostał niezmieniony, co przełożyło się na bardzo komfortowe zestrojenie.

W ofercie Nissana Qashqaia znajdziemy pięć wersji wyposażeniowych: Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna i Tekna+. Cennik zaczyna się od 79 750 zł – tyle zapłacimy za auto z benzynowym silnikiem 1.2 DIG-T i podstawowym pakietem Visia. Diesle wyceniono na minimum 89 250 zł. Ceny są zbliżone do konkurencji, przez co można zakładać, że Nissan Qashqai nadal będzie liderem sprzedaży w segmencie crossoverów.

Nissan X-Trail - lifting po czterech latach

Zmiany nie ominęły też większego X-Traila. Chociaż wyniki sprzedażowe są niższe niż w przypadku Qashqaia, to portfolio marki byłoby niepełne bez tego auta. Pierwsza generacja zadebiutowała w 2001 r., w 2008 – druga. Obecna miała swoją premierę w 2013 r. podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Po czterech latach obecności na rynku przyszedł czas, by i w tym aucie zaaplikować niewielkie zmiany.

Zmiany są podobne jak w bratnim crossoverze. Przedni pas oparto stylistycznie o literę V, lekko przeprojektowano zderzaki oraz przednie lampy i przydymiono tylne. Rozszerzono paletę barw i dodano nowe wzory felg aluminiowych. Tyle z zewnątrz. Nadal jest to nowoczesny i ładny Nissan X-Trail.

Wewnątrz zmieniono kierownicę, pożyczając tę z Micry. W najwyższej odmianie wyposażenia Tekna zmiany dotknęły materiałów wykończeniowych – więcej elementów pokryto skórą, a boki drzwi udekorowano elementami przypominającymi włókno węglowe. Szkoda, że podczas faceliftingu nie wprowadzono takich udogodnień jak wentylacja przednich foteli. System inforozrywki jest taki sam, jak w mniejszym Qashqaiu, co w porównaniu do konkurencji czyni go dość przestarzałym. W ofercie znajdziemy za to takie pozycje jak podgrzewane fotele z tyłu czy dodatkowy, trzeci rząd siedzeń. Za kilka miesięcy pojawi się układ ProPILOT.

W temacie jednostek napędowych zmian nie ma. Krótko przed wprowadzeniem faceliftingu w cenniku pojawił się nowy diesel, który generuje 177 KM. Właśnie takim autem jeździliśmy wokół Zakopanego. Jest to idealne rozwiązanie dla tego samochodu, bowiem 130-konny motor wysokoprężny przy wyższych prędkościach przestaje sobie radzić z masą auta. Do wyboru jest jeszcze 163-konny silnik benzynowy.

Odświeżony Nissan X-Trail nadal świetnie się prowadzi.

Podczas dynamicznej jazdy trzyma się drogi jak przyklejony, chociaż przy nagłych zmianach kierunku jazdy może wpadać w niewielkie kołysanie. Karoseria nie przechyla się zbytnio w zakrętach, a kierowca cały czas ma poczucie panowania nad samochodem. Opuszczenie asfaltu X-Trailem nie spowoduje palpitacji serca w obawie przed uszkodzeniem auta – oczywiście nie zalecamy zapuszczać się w dalekie i błotniste partie terenu, bo tam nawet napęd 4×4 może nie pomóc. Za to w lekkim terenie X-Trail radzi sobie nadzwyczaj dobrze.

Cenniki Nissana X-Trail zaczynają się od 102 000 zł. Konkurencja wyceniona jest na podobnym poziomie cenowym, chociaż może oferować większy wybór jednostek napędowych. Cała oferta jest skonstruowana tak, że nikogo nie powinien dziwić fakt, iż Nissan X-Trail jest najczęściej wybieranym autem w tej grupie.

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: