Fiat Tipo - oparty na solidnych fundamentach

Fiat Tipo został doceniony przez klientów indywidualnych dwukrotnie w zeszłym roku i wspiął się na szczyt listy najchętniej kupowanych samochodów w sektorze B2C. Swoją niepodważalne zalety Tipo zaprezentowało również na rynku flotowym, zdobywając najważniejszy polski laur – statuetkę Fleet Awards Polska 2017 w kategorii „samochodów dla pracownika w segmencie C”, deklasując takich tytanów, jak Škoda Octavia, Opel Astra czy Ford Focus.

2018-03-26 11:17:31

Jeszcze na początku nowego roku ukazują się jak grzyby po deszczu wszelakiej maści podsumowania i analizy. Od nich zaczynamy i weryfikujemy, na ilu podjazdach spotkamy Fiata Tipo. Okazuje się bowiem, że miniony rok był bardzo dobry nie tylko dla polskiego rynku motoryzacyjnego (nieco ponad 483 000 rejestracji nowych pojazdów, wzrost r/r o 16,09%), ale i samej Grupy FCA, która w 2017 r. sprzedała blisko 30 000 nowych aut marek Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep i Abarth. Z całej puli dostarczonych do klientów samochodów aż 13 978 sztuk Fiatów zasiliło nasze drogi, co przełożyło się na 51-proc. wzrost sprzedaży tej marki w nadwiślańskim kraju. Głównym motorem tej galopującej i ponadprzeciętnej zwyżki jest bohater niniejszego tekstu – Fiat Tipo. Kompaktowa i budżetowa konstrukcja przekonała do siebie w 2017 r. 8436 klientów (dane dotyczą wszystkich trzech wersji nadwozia) i stała się absolutnym bestsellerem marki. W całym ubiegłym roku Tipo ukończył wyścig ze srebrnym medalem w kategorii wyboru klienta indywidualnego, a w sektorze B2B (który stanowił według wyliczeń IBMR SAMAR w 2017 r. aż 71,2% całej sprzedaży) plasuje się w TOP 10.

Droga na szczyt Tipo rozpoczęła się ponad dwa lata temu.

Najpierw jury międzynarodowego konkursu Autobest doceniło konstrukcję. Wyboru dokonało 21 dziennikarzy motoryzacyjnych, reprezentujących taką samą liczbę krajów. Włoski reprezentant segmentu C zdobył wtedy 1492 punkty na podstawie 13 różnych kryteriów, takich jak: design, komfort, niskie koszty eksploatacji, komfort prowadzenia, cena, sieć serwisowa, dystrybucja części zamiennych, wszechstronność i doskonała jakość w relacji do ceny. Zamysłem konkursu jest pokazanie światu samochodu idealnego dla statystycznego europejskiego klienta. W 2016 r. głosami czytelników magazynów „Auto Moto” i „Motor” Tipo zwyciężyło w swojej kategorii w 15. edycji konkursu Auto Lider, zdobywając tytuł najlepszego auta kompaktowego. Rok później model docenili sami fleet managerowie, którzy uhonorowali go tytułem najlepszego auta dla pracownika w segmencie C. Flotowe triumfy auto święci również na świecie, gdzie choćby we Włoszech, gdzie z końcem 2017 r. 500 sztuk Tipo trafiło do Komendy Głównej Korpusu Karabinierów w Rzymie.

Fiat Tipo to wartościowy partner w biznesie. Potwierdzają to zarówno międzynarodowe wyróżnienia, jak i krajowe laury. Za wyborem przemawiają również wyniki sprzedaży, ponieważ nic nie jest tak dobrą rekomendacją, jak zadowolenie rynku nieprzegadane krzykliwymi i nachalnie optymistycznymi spotami reklamowymi.

Teraz należy umówić się na rozmowę kwalifikacyjną z Fiatem Tipo. Aby to zrobić, należy przede wszystkim odpowiednio przygotować się do tego etapu, a nic lepiej nie służy temu zabiegowi, niż odpowiednie rozeznanie się w ofercie produktowej polskiego importera z Półwyspu Apenińskiego.

Po pierwsze – Fiat Tipo obecny jest w Polsce w trzech odmianach nadwozia – hatchback, sedan oraz station wagon.

Niebawem do rodziny dołączy zadziorna i nacechowana sportowymi ambicjami odmiana s-design. Każdy z tych modeli różni się stylistyką oraz podstawowymi funkcjonalnościami – wielkością przestrzeni bagażowej (440-550 l), wielkością otworu tej części pojazdu, wyświetlacza multimediów (5 lub 7 cali) czy gabarytami pojazdu, co wypływa na dynamikę czy spalanie. Którego wybrać? To zależy przede wszystkim od przeznaczenia, wyboru jednostki napędowej i zasobności flotowego portfela klienta.

Po drugie – sprawdź, jakie są metody i narzędzia, aby wybrany przez Ciebie model mógł szybko stać się narzędziem pracy i generować obrót w Twojej firmie. Fiat oferuje poprzez FCA Bank kredyt na zakupiony samochód, wynajem średnioterminowy (Fiat Abonament, którego konfigurator znajdziesz pod adresem fiatabonament.pl) oraz leasing, którego produkty realizowane są przez FCA Fleet Services. Zatem pełny koszyk ofertowy skumulowany jest pod szyldem jednej firmy (Grupy FCA, która w Polsce jest generalnym importerem marek Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo i Jeep. Jeśli zechcesz rozbudować firmowy parking o dalsze produkty, to taki stan rzeczy jest niewątpliwą zaletą).

Kredyt gotówkowy przyznawany na potrzeby zakupu aut funkcjonuje tak, jak w każdej instytucji bankowej. RRSO zależne jest od aktualnie panujących trendów rynkowych oraz wysokości stopy procentowej. W tym przypadku kupujemy samochód, jednak sami musimy troszczyć się o jego serwisowanie, zarządzanie z punktu widzenia administracyjnego, wymianę opon czy odsprzedaż.

W przypadku wynajmu średnioterminowego marka także jest znakomicie zorganizowana - pod szyldem Fiat Abonament.

Okres umowy zakłada użytkowanie pojazdu przez 11 miesięcy lub 23 miesiące, co może znakomicie wpisywać się w sezonowy wzrost zapotrzebowania na siłę roboczą lub firmowe działania obarczone dużym ryzykiem, przez co nie do końca wiadomo, czy za kilkanaście miesięcy nie będzie trzeba przeformować pewnych działań, a co za tym idzie – dokonać cięć budżetowych. Abonament pokrywa większość wydatków związanych z eksploatacją samochodu, czyli przeglądy techniczne, serwisowanie oraz ubezpieczenie AC/OC/NW. Klient – firmowy lub indywidualny – ponosi podstawowe koszty związane z eksploatacją samochodu, takie jak paliwo, płyn do spryskiwaczy itp.

Po zakontraktowanym okresie można dokonać zwrotu pojazdu, wymienić go na nowy lub odkupić i nadal używać w ramach dochodowego biznesu. Plusem tego wariantu jest niewątpliwie krótki okres trwania umowy, opcjonalny brak opłaty własnej (0, 5 lub 10% początkowej wartości pojazdu), liczne opłaty w cenie oraz możliwość serwisowania pojazdu w ASO. Przechodząc do konkretów – Tipo hatchback przy 10-proc. wpłacie własnej (najczęstsze rozwiązanie wybierane przez fleet managerów) na okres 11 miesięcy (limit 12 000 km) kosztuje 958 zł brutto miesięcznie (w wersji z silnikiem 1.4 o mocy 95 KM w wersji wyposażenia POP), na okres 23 miesięcy (limit 25 000 km) – 1065 zł brutto. W programie dostępne są wszystkie wersje nadwozia tego popularnego w segmencie C samochodu, dostawczy maluch Qubu oraz odmiany z rodziny 500-500, 500X i 500L, które niewątpliwie mogą wprowadzić sporo kolorytu i rytmów funku do Twojej firmy. Operatorem programu jest lider polskiego sektora CFM – Masterlease i to właśnie na potrzeby marki Fiat (Grupy FCA) stworzony został specjalnie autorski produkt abonamentowy.

Alternatywą dla produktów własnych czy tych współtworzonych z innymi podmiotami, jest wybór niezależnej firmy CFM, która przeprowadzi za nas wszystkie procedury zakupowe i to z nią będziemy negocjować stawki miesięcznych opłat oraz zakres usług.

Auta zamawiane mają to do siebie, że muszą najpierw zostać wyprodukowane. Zupełnie inaczej ma się sprawa z wyprzedażami rocznika, gdzie nie dobieramy sobie floty stricte pod nasze zamówienie, a wybieramy spośród dostępnych już samochodów. Plusem wyprzedażowego szału jest przede wszystkim cena i dostępność auta „od ręki”. Minusem jest brak możliwości dobierania auta całościowo pod nasze wymagania (konfiguracji) oraz nie zawsze dostęp do takiej ilości modeli, którą chcemy akurat kupić w jednolitym kolorze. Jednak auta ze stocku to ciekawy kierunek zakupowy przy jednorazowych i małych zasileniach naszej firmy w mobilne atuty biznesu. Pod tym kątem polecamy regularne wizyty na stronie stock.fiat.pl.

Trzecią opcją zbudowania floty w oparciu o Fiata Tipo jest wynajem długoterminowy.

Popularny wśród firm leasing w specjalnej ofercie na model zakłada możliwość użytkowania pojazdu już od 499 zł netto miesięcznie. W przygotowanej przez polskiego importera propozycji mamy przede wszystkim pewność stałych miesięcznych kosztów, dzięki czemu łatwiej jest tworzyć prognozy i raportować tematy związane z firmowym car parkiem. Czas trwania umowy ustalamy z góry i może on wynieść od 24 do 60 miesięcy. Benefitem ze współpracy z Fiatem jest furtka ratunkowa, aby każdym roku kalendarzowym trwania umowy leasingowej jedną ratę przenieść na ostatni okres trwania umowy. Ta forma kooperacji umożliwia nam atrakcyjny pakiet ubezpieczeń komunikacyjnych oraz włączenie kwot za ich zawarcie w kwotę miesięcznych rat i ograniczoną administrację (brak konieczności przedstawiania zaświadczeń z ZUS i US). Tworząc kosztogenną komórkę firmy, jaką jest flota, należy mieć zdecydowaną kontrolę nad wydatkami i metodą prezentacji danych przed decydentami finansowymi w strukturach firmy. Fiat doskonale zdaje sobie z tego sprawę, dlatego w ramach FCA Fleet Services mamy gwarancję stałych warunków umowy, niezwykle indywidualne podejście do każdego fleet managera, którego wymagania oparte są o pojęcie leasingu operacyjnego (po więcej odsyłamy na fcafleet-business.pl).

Teraz nie pozostaje Ci nic innego, jak analiza. Przede wszystkim zobacz, kiedy kończą się obecnie trwające kontrakty flotowe. Sprawdź, za co płacisz i zweryfikuj nie tylko wysokość samych rat, ale i wersje wyposażenia oraz wchodzące w ich skład udogodnienia dla użytkowników pojazdów. To będzie prawdziwy test Twojej wiedzy, który może Ci się tylko opłacić, bo uzyskasz wynik, który jednoznacznie pokaże, czy jest już czas na nowego Fiata Tipo, czy może ten zabieg należy odłożyć w czasie jeszcze i kilka lub kilkanaście miesięcy.

W tym czasie lepiej przyjrzeć należy się wyposażeniu, które już w standardzie zakłada wyposażenie pojazdu w manualną klimatyzację, radio z Bluetootch, elektryczne szyby przednie czy system multimedialny. System UConnect to prosta wersja prezentacji danych z komputera pokładowego za pomocą 5- lub 7-calowego dotykowego wyświetlacza. W zasięgu ręki mamy gwiazdo 12 V, wejście AUX czy złącze USB, co umożliwia łatwe podłączenie multimediów czy zewnętrznych nośników. Pojemna półka znajdująca się pod ww. wyjściami czy niewielki schowek w podłokietniku zapewniają miejsce na przechowywanie naszych drobiazgów. W kabinie znajdziemy 9 schowków, których łączna pojemność wynosi 11 l. Jak na auto budżetowe projekt samego wnętrza jest niezwykle przyjazny i funkcjonalny. Wykorzystane materiały niestety są mocno poniżej oczekiwań nawet średnio wymagającego klienta. Na pocieszenie należy dodać, że wymiana lub czyszczenie tapicerki albo fragmentów wnętrza będą dużo prostsze.

Pod maskę możemy zamówić jeden z trzech silników wysokoprężnych z rodziny MultiJet o pojemnościach 1.3 (95 KM i 200 Nm) lub 1.6 l (120 KM, 320 Nm zsynchronizowane z manualną bądź automatyczną przekładnią). W ofercie znajdziemy również silnik benzynowy silnik 1.4 T-Jet z fabryczną instalacją gazową o mocy 120 KM, potrafiący odwdzięczyć się wysoką kulturą pracy i dużym zasięgiem (bak paliwa + butla z gazem potrafią wystarczyć na ponad 700 km podróży). W gamie motorów Fiata Tipo nie może zabraknąć pełnokrwistych silników benzynowych. To zestawienie otwiera 95-konny silnik Fire o 127 Nm momentu obrotowego i deklarowanym spalaniu w cyklu pozamiejskim na poziomie 4,5 l/100 km. 110-konny motor E-Torq oferuje już 156 Nm rezerwy mocy, a topowy 1.4 litrowy T-Jet oferuje moc 120 KM i żwawe 215 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Siedem propozycji to całkiem sporo, jak na tej klasy auto. Do tego dochodzą trzy wersje nadwozia i trzy wersje wyposażenia: od podstawowej POP, przez Easy, po topową Lounge.

Fiat Tipo ma swoje mankamenty, jednak nie wynikają one z wieku dziecięcego na rynku, a podjętych decyzji czy kompromisów przy jego tworzeniu. Wprost z tego wynika cena oraz oferta finansowa dla firm i przedsiębiorców. To urokliwe auto, które bez hałasu i niepotrzebnego zamieszania sukcesywnie zyskuje coraz większą rzeszę klientów, dla których zaraz przed podjęciem finalnej decyzji zakupowej liczy się chłodna kalkulacja oparta o cały cykl życia samochodu. Ja także polecam przeprowadzić taką symulację i na żywo przekonać się, że nie tylko wysokość miesięcznej raty czy chwytliwe slogany reklamowe mają znaczenie.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy Fiat Tipo hatchback i kombi: idealne uzupełnienie

ZNAJDŹ NAS: