Ford EcoSport 1.0 EcoBoost TItanium: w europejskim standardzie

Nowy Ford EcoSport jest kolejną propozycją w segmencie małych samochodów typu crossover. Czy najnowsza odsłona, która niedawno przeszła kurację odmładzającą, będzie w stanie namieszać na europejskim rynku pełnym nowych samochodów?

2018-06-05 11:35:16

Ford EcoSport nie jest najnowszą konstrukcją. Obecnie sprzedawany samochód zadebiutował w 2012 r. i jest to druga odsłona niewielkiego crossoverva – w 2003 r. w USA pokazano pierwszą generację. Do tej pory EcoSport najlepiej sprzedawał się w takich krajach jak Brazylia, Rosja, Indie czy Tajlandia. W Europie mały crossover Forda dopiero zaczął zdobywać niektóre przyczółki – do tej pory sprzedawano go tylko w ośmiu krajach na europejskim kontynencie. Ford zauważył jednak potencjał, jaki ma w sobie Stary Kontynent i rozszerzył ofertę na jego całe terytorium.

Następca B-MAX-a

Można powiedzieć, że EcoSport jest następcą minivana B-MAX-a. Pod koniec grudnia w rumuńskiej fabryce Forda w Craiovej zakończyła się produkcja minivana, a właściwie z dnia na dzień rozpoczęto montaż nowego crossovera. Ford zarzeka się, że jest to auto zmodyfikowane i dostosowane do oczekiwań europejskich klientów. Porównując wygląd do konkurencji można powiedzieć, że EcoSport jest autem mocno zaprawionym w pozaasfaltowych bojach – ma najbardziej uterenowioną sylwetkę. Auto przypomina najbardziej harde modele Forda, takie jak: Edge, Ranger czy Raptor. Na szczęście nie zniknęła stylizacyjna wizytówka EcoSporta, jaką są otwierane na bok tylne drzwi – zamiast tradycyjnej klapy bagażnika. Szkoda, że nie pozostawiono tam koła zapasowego, które znane było u poprzednika – teraz jest to wyposażenie opcjonalne.

Wsiadając do wnętrza Forda EcoSport nie trudno znaleźć podobieństwa z bardziej miejską Fiestą. Projekt deski rozdzielczej został w większości zapożyczony z przedstawiciela segmentu B. Mowa przede wszystkim o projekcie zegarów oraz centralnym wyświetlaczu systemu multimedialnego SYNC3 – ten ostatni jest coraz lepszy. Jeśli mocniej wgłębimy się w listę wyposażenia opcjonalnego, to na pokładzie EcoSport może mieć prawie wszystko, a nawet więcej (niektórych elementów próżno szukać u konkurencji). Mowa tutaj m.in. o biksenonowych lampach, podgrzewanej kierownicy i przednich fotelach, systemie audio B&O System, kamerze cofania czy elektrycznie otwieranym i zamykanym oknie dachowym. Jakość spasowania materiałów jest dobra, lecz w niektórych miejscach mogłoby być bardziej miękko. Wnętrze niewielkiego crossovera jest dosyć przestronne i oferuje pokaźną ilość miejsca i wygodę w podróży.

Zwinny i sprawny

Pod maską auta, którym jeździliśmy podczas pierwszych jazd testowych, pracował 3-cylindrowy silnik o pojemności 1 l. 125 KM i 170 Nm momentu obrotowego sprawnie napędzało niewielkiego crossoverva. Za przeniesienie mocy na przednie koła (napęd 4×4 dostępny jest wyłącznie z najmocniejszym dieslem) odpowiadała 6-biegowa, automatyczna skrzynia biegów. To rozwiązanie całkiem nieźle radzi sobie z napędzaniem crossoverva, jednak w razie bardzo dynamicznego przyspieszania można odnieść wrażenie, że mocy zaczyna brakować.

Nowy Ford EcoSport jest niezwykle zwinnym samochodem. Podczas jazdy po mieście można bardzo docenić niewielkie wymiary – tak samo jak średnią zawracania, która wynosi zaledwie 10,6 m. Samochody z owalnym logo na masce już dawno przyzwyczaiły nas do bardzo dobrych możliwości w prowadzeniu. Nie inaczej jest w przypadku modelu EcoSport, który prowadzi się bardzo pewnie, a jego zawieszenie pracuje przyjemnie sprężyście i komfortowo. W porównaniu do konkurentów mamy tutaj lepsze tłumienie nierówności i izolację od świata zewnętrznego. Układ kierowniczy ma dosyć miękkie nastawienia, jednak warto powiedzieć, że inżynierowie z Forda wykonali bardzo dobrą pracę.

Nowy Ford EcoSport kosztuje na polskim rynku od 59 900 zł. Za tę kwotę otrzymamy auto ze 100-konnym benzyniakiem 1.0 EcoBoost i podstawowym wyposażeniem Trend. Auto prezentowane na zdjęciach wycenienie jest na co najmniej 85 000 zł (plus dodatkowe wyposażenie). Czy warto? Dzięki mocnym argumentom i pokaźnym umiejętnościom również w terenie, nowy Ford EcoSport ma ogromne szanse znaleźć swoje miejsce na gęstym rynku małych crossoverów. Pokochają go zwłaszcza osoby szukające wyrazistego, rzucającego się w oczy auta.

FORD ECOSPORT (1.0 EcoBoost 125 KM), rok produkcji: 2018

  • długość: 4096 mm
  • szerokość  bez lusterek: 1765 mm
  • szerokość z lusterkami: 2057 mm
  • wysokość: 1653 mm
  • rozstaw osi: 2519 mm
  • bagażnik: 334/1238 l
  • pojemność skokowa: 998 cm
  • moc silnika: 125 KM (92 kW) przy 6000 obr./min
  • maksymalny moment obrotowy: 170 Nm przy 1400-4500 obr./min
  • liczba cylindrów: 4
  • przyspieszenie 0-100 km/h: 11,6 s
  • prędkość maksymalna: 180 km/h
  • rata leasingu: 661 zł
  • cena katalogowa modelu od: 66 080 zł
  • cena egzemplarza testowego: 82 880 zł
  • liczba jednostek napędowych w gamie: 5
  • emisja dwutlenku węgla od: 134 g/km
  • średnie spalanie według producenta: cykl mieszany 5,8 l/100 km; trasa (na autostradzie) 5,0 l/100 km; miasto 7,2 l/100 km
  • średnie spalanie w teście FLOTY: cykl mieszany 6,4 l/100 km; trasa 5,6 l/100 km; miasto 7,8 l/100 km.

CZYTAJ TAKŻE: Najbardziej niskoemisyjne samochody na polskim rynku - przegląd

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: