Mercedes Marco Polo V250d Horizon: nowoczesny dom na kołach

Jeśli szukasz samochodu, który idealnie sprawdzi się podczas pokonywania setek kilometrów w trasie, a Twoim marzeniem jest posiadanie namiotu na kołach, to trafiłeś idealnie. Mercedes Marco Polo to idealny kompan do dalekich wojaży, który równocześnie da Ci schronienie i dach nad głową. I to dosłownie!

2018-07-03 13:58:34

Kiedy otrzymałem Mercedesa Marco Polo V250 Horizon do testu, nie posiadałem się ze szczęścia. Chociaż z nieukrywaną przyjemnością odbywam testy samochodów tej wielkości (i większych), to możliwość sprawdzenia prawdziwego domu na kołach za każdym razem wywoływała uśmiech na moich ustach. Przede wszystkim dlatego, że oprócz królewskich warunków w kwestii ilości miejsca w kabinie wisienką na torcie była możliwość skorzystania z Marco Polo jako namiotu. Kto by nie chciał pojechać takim autem np. na dwutygodniowy urlop na południe Europy...? Rozmarzyłem się. Wróćmy do testu.

Mercedes Marco Polo został oparty o klasyczny i doskonale znany wszystkim model Vito i klasę V. Testowany egzemplarz wyposażony został m.in. w stylistyczny pakiet AMG-Line, który nadawał mu zadziorny wygląd – objawiał się on zmienionymi zderzakami z przodu i z tyłu czy aluminiowymi felgami w rozmiarze 19 cali. Jednak najważniejsze i najprzyjemniejsze wyposażenie było na dachu i wewnątrz kabiny.

Mowa tutaj o specjalnej markizie z boku samochodu (rozkładana ręcznie zapewniała całkiem pokaźną ilość cienia) oraz specjalny namiot, tworzony przez podniesienie dachu. W ten sposób powstawało dwuosobowe łóżko o bardzo pokaźnych rozmiarach. Szybkie ruchy rozkładające tylną kanapę pozwalały na stworzenie kolejnego posłania dla dwóch osób – w ten sposób Marco Polo stworzył dogodne warunki do bytowania i biwakowania dla czterech dorosłych ludzi. Oczywiście nie zapomniano o takich elementach wyposażenia, jak dodatkowy stolik między przednim a tylnym rzędem siedzeń czy możliwością odwrócenia fotela kierowcy i pasażera, tyłem do kierunku jazdy. Warto też zaznaczyć, że te najlepiej wyposażone auta mogą też mieć na pokładzie m.in. kuchenkę gazową, zlew ze zbiornikiem wody czy zestaw szafek – czego klient sobie nie zażyczy. Co najistotniejsze, Mercdes Marco Polo V250d jest też świetnym środkiem transportu do poruszania się między polami namiotowymi.

Do testów otrzymaliśmy samochód z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2.1 l i mocy 190 KM i 440 Nm momentu obrotowego. Moc trafiała na przednie koła (istnieje również możliwość zamówienia samochodu z napędem 4MATIC, który przekazuje siłę na wszystkie koła),a za przekazanie jej z jednostki napędowej odpowiedzialna była 7-stopniowa przekładnia automatyczna 7G-Tronic, znana z większości modeli koncernu ze Stuttgartu. Po kilku dniach spędzonych z tym autem jesteśmy przekonani, że najmocniejszy diesel jest najlepszym wyborem do tego typu samochodu. Przede wszystkim – mocy jest praktycznie zawsze pod dostatkiem, silnik tworzy bowiem z Marco Polo dynamicznego kampera do połykania kolejnych kilometrów na autostradzie, a kiedy z pedałem gazu obchodzimy się w dość spokojny sposób, potrafi też odwdzięczyć się nader niskim zużyciem paliwa – oczywiście bierzemy tutaj poprawkę na wagę auta (przekraczająca 2400 kg). Wynik na poziomie 8,5 l/100 km w ciągu całego testu przyjmujemy za bardzo dobry.

Duży plus stawiamy też za właściwości jezdne Mercedesa Marco Polo – chociaż należy pamiętać i brać poprawkę na wagę całego zestawu. Werwy i pewności w prowadzeniu z pewnością nie można odmówić. Co ważne, zarówno układ kierowniczy, jak i całe zawieszenie spokojnie nadąża za pokaźnym stadem koni mechanicznych pracujących pod maską. Można byłoby się jedynie przyczepić do responsywności układu kierowniczego, ale nie należy zapominać, że to ciągle jest VAN, a nie samochód sportowy. Jednak to jeden z lepiej prowadzących się kamperów obecnie dostępnych na rynku.

Cennik tego auta zaczyna się od 169 740 zł brutto – Vito wyceniono na co najmniej 106 400 zł brutto. Ceny Marco Polo kwoty kształtują się na podobnym poziomie. By stać się właścicielem podstawowo wyposażonego kampera od Mercedesa, należy wyłożyć co najmniej 172 000 zł. Wybranie zaledwie kilku dodatków skutecznie winduje cenę do poziomu mocno przekraczającego 200 000 zł. Czy warto? Zdecydowanie! Nowy Mercedes Marco Polo jest jednym z niewielu przykładów skutecznego i mądrego wykorzystania prawie każdego waloru auta. Zwłaszcza że nowe Marco Polo może de facto służyć przez cały rok. Jest to jedna z najciekawszych propozycji w sferze kampingowej naszego rynku.

 

Fot. Marcin Klimczak

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: