Jaguar E-Pace – podwyższone i kompaktowe premium

E-Pace to kompaktowy SUV, który został zbudowany na płycie podłogowej Range Rovera. Zadebiutował na rynku w 2017 r. i śmiało można rzec, że to jeden z najważniejszych modeli w gamie Jaguara.

2019-11-13 13:00:42

Z zewnątrz E-Pace przypomina większego brata, czyli model F-Pace, a to duży plus. Mimo wszystko oba projekty różnią się od siebie dość znacząco. Patrząc na opisywany model od frontu, warto zwrócić uwagę na reflektory, ponieważ przypominają te zastosowane w sportowym F-Typie. Bryła samochodu jest bardzo kompaktowa, proporcjonalna i muskularna zarazem. Opadająca linia dachu i kontur szyb bocznych uwidaczniają sportowego ducha marki. Ciekawostką jest to, że przestrzenie między elementami karoserii zostały zmniejszone do minimum dzięki zastosowaniu stalowej, czyli sztywniejszej konstrukcji nadwozia.

Wnętrze Jaguara E-Pace nie jest zbyt duże, jednakże przestrzeni dla kierowcy i pasażerów nie powinno zabraknąć. Fotele w wersji R-Dynamic są dobrze wyprofilowane, zapewniają odpowiednie podparcie boczne i komfort nawet w czasie długiej podróży. Zastosowano materiały wykończeniowe wysokiej jakości, choć gdzieniegdzie można znaleźć twardy plastik. Poszczególne elementy spasowano bardzo solidnie, w czasie jazdy nie usłyszymy skrzypienia czy stuków. Dodatkowo producent przewidział praktyczne miejsca i schowki na podręczne przedmioty. Kieszenie w drzwiach przednich są w stanie pomieścić nawet 1,5-litrowe butelki z napojem.

Jak prowadzi się Jaguar E-Pace?

Deskę rozdzielczą cechuje ład i porządek, tutaj również można odnaleźć akcenty ze sportowego modelu F-Type. W standardzie klient otrzymuje 10-calowy ekran, wkomponowany centralnie. Testowany egzemplarz wyposażony był także w nawigację Pro i szereg dodatków, które wspierają kierowcę w efektywnym dążeniu do wyznaczonego celu. Multimedia pracują sprawnie, wyświetlacz odpowiednio reaguje na gesty, a grafika jest czytelna. Warto także pochwalić rozbudowany i czytelny HUD, który informacje wyświetla bezpośrednio na szybie czołowej. Ponadto tablica wskaźników o przekątnej 12,3″ umożliwia np. wyświetlanie mapy na całym ekranie.

Jaguar E-Pace prowadzi się bardzo przewidywalnie. Wielu użytkowników twierdzi, że to lider segmentu. Trzeba pamiętać jednak, że gama wyposażenia modelu jest mocno rozbudowana, a to może mieć wpływ na wrażenia z jazdy. Egzemplarz testowy nierówności wybierał sprawnie, a do uszu podróżujących nie docierało dudnienie czy też dobijanie z okolic zawieszenia. Dodatkowo układ kierowniczy jest precyzyjny, choć nieco zbyt mocno wspomagany. Samochód można zamówić oczywiście z napędem na cztery koła (typu Haldex). W najmocniejszej odmianie zastosowano rozwiązanie firmy GKN o nazwie Active Driveline. System pozwala przenieść do 50% momentu na oś tylną i sprawia, że E-Pace jest jeszcze bardziej przewidywalny w zakręcie i dzielny w trudnych warunkach drogowych.

Do testu otrzymałem wersję z silnikiem dwulitrowym turbo o mocy 200 KM. Jednostka całkiem sprawnie napędza samochód. Pracuje cicho, nawet dynamiczne przyspieszanie czy też szybka jazda autostradą nie są męczące dla uszu. Warto w tym miejscu pochwalić ogólne wyciszenie wnętrza, co w połączeniu z dobrym systemem audio gwarantuje wysoki komfort podróży. Do dyspozycji użytkownik ma również tryby jazdy, które pozwolą dostosować charakterystykę układu napędowego do aktualnych potrzeb. Automatyczna skrzynia biegów ma dziewięć przełożeń i działa poprawnie – choć zdarza jej się poszarpywać.

Jakie spalanie ma Jaguar E-Pace?

Testowy E-Pace zużywał średnio 11,6 l paliwa na 100 km w trybie mieszanym. Pokonywanie krótkich odcinków miejskich czy też zatory drogowe mogą spowodować, że spalanie wzrośnie do ponad 14 l na 100 km. Spokojna jazda w trasie może odwdzięczyć się wartościami w okolicach 7–8 l na 100 km, a to już całkiem rozsądny wynik. Wybierając samochód dla siebie, warto zastanowić się nad jednostką wysokoprężną o mocy 180 KM – będzie jeździć równie dobrze, a spali nieco mniej.

Jaguar E-Pace seryjnie wyposażany jest w szereg systemów bezpieczeństwa takich jak asystent pasa ruchu, układ hamownia awaryjnego lub asystent monitorowania zmęczenia kierowcy. Dodatkowo mamy np. możliwość zamówienia aktywnego tempomatu, kamer 360° i systemu automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego. Standardowo auto wyposażone jest w reflektory wykonane w technologii LED, a opcjonalnie możemy domówić rozwiązanie matrycowe.

Udając się do salonu z zamiarem zakupu opisywanego auta, należy przygotować co najmniej 155 900 zł brutto. Jaguar oferuje również korzystne warunki finansowania, z którymi warto się zapoznać.

Jaguar E-Pace to produkt dopracowany. Na jego przykładzie widać, że marka walczy o świadomego klienta szukającego rynkowej odskoczni. Mocnym punktem samochodu jest niewątpliwie styl, jakość i właściwości jezdne, a to składowe, które sprawiają, że Jaguar E-Pace jest godnym konkurentem niemieckich i japońskich odpowiedników.  

Tekst ukazał się w magazynie FLOTA 10/2019.

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: