Kosmiczne technologie - dla bezpieczeństwa i komfortu

Współczesna technologia w samochodach rozwija się w błyskawicznie. Moce silników rosną w szokującym tempie, a nowe konstrukcje są coraz bardziej naszpikowane wymyślnymi rozwiązaniami. Wszystko po to, by pomóc człowiekowi bezpiecznie i komfortowo dotrzeć do celu.

2018-02-09 15:09:00

W latach 90. XX w. nikt nie myślał, że w samochodach znajdziemy takie technologie jak nawigacja satelitarna czy światła laserowe. Wyjątkiem było posiadanie automatycznej klimatyzacji czy pokładowego telefonu komórkowego. Przeciętny Kowalski cieszył się, gdy w jego aucie były elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby czy radio na kasety lub debiutujące wtedy płyty CD – nie mówiąc już o systemach bezpieczeństwa jak ABS lub ESP. Teraz bez kilku poduszek powietrznych, sztabu elektroniki i kosmicznych wręcz technologii żaden nowy samochód nie opuści murów fabryki.

Światła dla bezpieczeństwa

Ogromny postęp technologiczny można zauważyć w zakresie oświetlenia – zwłaszcza tego zewnętrznego. Wróćmy na moment do lat 90. XX w. – największym rarytasem tamtego okresu była możliwość zamówienia opcjonalnego oświetlenia ksenonowego. Obecnie mamy tradycyjne oświetlenie halogenowe, lampy kesnonowe, biksenonowe, światła FullLED, matrixLED, a nawet laserowe. W przypadku tylnych lamp na rynku zaczynają się pojawiać auta z technologią OLED. Wszystko dla poprawy bezpieczeństwa i bardziej efektywnego oświetlenia oraz lepszej widzialności. Najpopularniejszym oświetleniem opcjonalnym pozostaje światło ksenonowe.

Nie znajdziemy tutaj tradycyjnej żarówki – jak w przypadku oświetlenia halogenowego. W przypadku opcji z ksenonami światło ma swoje źródło w łuku elektrycznym. Łuk ten zapalony jest pomiędzy elektrodami w atmosferze gazu szlachetnego (ksenon), uzupełnionego o sole metali z grupy halogenów. Wewnątrz takiej lampy panuje ciśnienie rzędu kilkudziesięciu barów. Światło widzialne w takiej lampie emitowane jest przez stożki przylegające do obu elektrod. Zaletą tego rozwiązania jest znacznie większa energetyczna sprawność emitowania światła widzialnego niż jakiejkolwiek żarówki. Dużo większa jest też żywotność takiego oświetlenia – trwałość ksenonów może być nawet trzy razy dłuższa niż tradycyjnego oświetlenia halogenowego.

Wraz z rozwojem technologii na podstawie świateł ksenonowych powstało również oświetlenie biksenonowe.

Jaka jest między nimi różnica? Światła potocznie nazywane biksenonami od ksenonów różnią się tym, że gaz szlachetny (ksenon) jest pierwiastkiem zapłonowym zarówno dla świateł mijania, jak i drogowych. W przypadku ksenonów za doświetlenie świateł drogowych najczęściej odpowiada tradycyjna żarówka halogenowa. Jest to możliwe dzięki specjalnemu systemowi ruchomej soczewki optycznej. Obecnie stosowane reflektory biksenonowe posiadają możliwość „śledzenia” ruchów kierownicy, dzięki czemu sterowniki soczewki mogą dostosowywać kąty, by światło padało w najbardziej potrzebnych miejscach – są to tzw. adaptacyjne reflektory biksenonowe.

Kolejnym stopniem wtajemniczenia w technice oświetlenia są światła wykonane w technologii LED.

W porównaniu do wspomnianych świateł halogenowych czy ksenonowych rozwiązania oświetlenia LED-owego są znacznie bardziej skomplikowane. Przede wszystkim cała technologia jest dużo droższa – mocne i jasno świecące diody mają dość wysoką cenę. Kolejną kwestią jest temat chłodzenia całego układu. Lampy FullLED nagrzewają się zupełnie inaczej niż tradycyjne oświetlenie. Plusem jest możliwość integracji różnego rodzaju oświetlenia – najczęściej światła do jazdy dziennej pełnią również funkcję kierunkowskazów (zmieniając barwę świecenia). Mają też dużo niższy (nawet od ksenonów) pobór prądu, dzięki czemu ich trwałość również stoi na wysokim poziomie. Początkowo w samochodach można było spotkać standardowe oświetlenie FullLED – jedna część diod działała jako światła mijania, druga jako światła drogowe. Obecnie również i ta technologia została mocno rozwinięta – mamy na rynku np. oświetlenie typu MatrixLED. Działanie światła MatrixLED opiera się na kamerze umieszczonej najczęściej w okolicach lusterka wstecznego. Specjalny komputer analizuje obraz z kamery, wysyłając odpowiednie sygnały do jednostki sterującej oświetleniem. Ta z kolei przekazuje sygnał do bezpośredniego sterownika lampy, a on wygasza pojedyncze segmenty diod LED. W ten sposób unikamy oślepiania innych użytkowników drogi przy zachowaniu jak najlepszych warunków oświetleniowych.

Szerokie zastosowanie świateł typu MatrixLED po raz pierwszy można było spotkać w Audi A8.

Teraz, jako opcjonalne wyposażenie, znajdziemy je też w kompaktowych samochodach.

Światła laserowe z kolei są najmniej powszechnym rozwiązaniem w dziedzinie oświetlenia samochodowego. Wszystko ze względu na wysokie koszty technologiczne. Kilka marek premium zastanawia się co prawda nad wprowadzeniem tego rozwiązania do oferty, jednak aktualnie najbardziej przeważa rozwiązanie FullLED. Obecnie oświetlenie laserowe stosowane jest najczęściej do świateł drogowych. Nieoceniony jest zasięg takiego oświetlenia – może on wynosić nawet kilkaset metrów, co w przypadku tradycyjnych rozwiązań jest wręcz niemożliwe do osiągnięcia.

Kontrast termiczny

Chociaż światła w samochodzie są nieodzownym elementem wyposażenia, niektórzy producenci (głównie ci z segmentu premium) oferują rozwiązania jeszcze bardziej poprawiające widoczność w czasie jazdy. Co ciekawe, pierwsze tego typu rozwiązania pojawiły się w 2000 r. w Cadillacu Deville. W 2004 r. pojawiła się opcja umożliwiająca rozpoznawanie pieszych. W dużym uproszczeniu można przyjąć, że układ opiera się na kamerze termowizyjnej umieszczonej za przednią szybą w okolicach lusterka wstecznego oraz ekranu wyświetlającego obraz. Systemy night view możemy podzielić na dwie kategorie – aktywne i pasywne.

W przypadku tych pierwszych wykorzystywane jest osobne źródła światła podczerwonego. Kamera przy lusterku oświetla drogę w odległości do 150 m przed samochodem. Światło IR odbija się od obiektów, dzięki czemu generowany jest kontrast termiczny między obiektami a tłem rejestrowanym przez kamerę podczerwieni. W systemach pasywnych nie ma źródeł promieniowania IR, a kamera podczerwieni rejestruje promieniowanie cieplne emitowane przez ciała fizyczne w przedziale temperatur spotykanych w codziennych warunkach.

Zaletami systemów aktywnych (termografii aktywnej) są obraz wyższej jakości, lepsze odwzorowanie obiektów nieemitujących ciepła i skuteczniejsza praca przy wyższej temperaturze otoczenia. Jako wady można wymienić gorszą pracę we mgle i deszczu oraz krótszy zasięg,  sięgający 150-200 m, wynikający z zasięgu wiązki promieni. Systemy pasywne zapewniają zasięg do 300 m, wyższy kontrast obiektów ożywionych, jednak generują obraz słabszej jakości i gorzej radzą sobie przy wyższych temperaturach (np. w upalne noce).

W obecnych generacjach – w przypadku Mercedesa, BMW i Audi – systemy termowizyjne posiadają funkcję wykrywania pieszych oraz zwierząt, dzięki której na wyświetlaczu są oni podświetlani (ujmowani w ramki) jak na celowniku myśliwca. W zależności od stopnia niebezpieczeństwa ramka będzie żółta lub czerwona. Możemy liczyć również na krótkie ostrzeżenie dźwiękowe.

Jeżeli auto wyposażone jest w rozwinięte oświetlenie typu MatrixLED, to w przypadku wykrycia człowieka w strefie przed samochodem światła ostrzegą zarówno pieszego, jak i kierowcę przez skierowanie na przechodnia snopu światła, które kilkukrotnie mrugnie. W przypadku zwierząt, z uwagi na nieprzewidywalność reakcji, stosuje się jedynie doświetlenie – przynajmniej w Audi i Mercedesie, bo BMW mruga zarówno na ludzi, jak i zwierzęta.

Usługi concierge

Trzecim typem nowoczesnych technologii stosowanych we współczesnych samochodach są usługi concierge. Jest to rozwiązanie polegające na możliwości skontaktowania się z centrum obsługi klienta (najczęściej poprzez wbudowane łącze internetowe lub komórkowe). Konsultanci oferują szereg usług wspomagających kierowcę konkretnego samochodu. Chodzi tu m.in. o umówienie wizyty w Autoryzowanej Stacji Obsługi, jak również zamówienie stolika w restauracji czy kupno biletu do teatru lub kina. W przypadku kiedy korzystający z usługi chce ustalić lokalizację najbliższej stacji benzynowej lub innego ważnego punktu, konsultant może zdalnie przesłać potrzebne dane do pokładowej nawigacji satelitarnej, która następnie poprowadzi kierowcę do wyznaczonego celu.

Coraz częściej obok usług zamawiania lub opieki konsultanta oferowana jest również możliwość szybszego wezwania służb ratunkowych w momencie wypadku. W przypadku kiedy pojazd wyposażony w ten system ulegnie kolizji lub wypadkowi, konsultant centrum obsługi klienta zostaje powiadomiony i próbuje skontaktować się z kierowcą znajdującym się w samochodzie. Kiedy nie ma odzewu, na podstawie namiarów GPS może on wezwać odpowiednie służby ratownicze.

Działa to również w przypadku, kiedy jesteśmy świadkami niebezpiecznego zdarzenia na drodze.

Wszystkie te technologie mają za zadanie poprawić bezpieczeństwo oraz zapewnić większy komfort podróży. Kwestią czasu jest fakt rozpoczęcia seryjnej produkcji samochodów autonomicznych – technologia już jest, teraz tylko trzeba dotrzeć do świadomości człowieka. To jest właśnie ten XXI w.

 

ZNAJDŹ NAS: