Hyundai i Toyota – historia przejęcia świata

Azjatycką motoryzację cechują przede wszystkim perfekcjonizm, pracowitość oraz niebywała wręcz globalna wizja. Azjatom nie wystarcza tu i teraz. Zawsze chcą lepiej, dalej i więcej. Oto historie dwóch różnych marek samochodowych, które zawładnęły światową motoryzacją.

2017-06-01 14:02:06

HYUNDAI – HISTORIA MARKI

Hyundai znany jest na rynku europejskim od niedawna. Ten południowokoreański producent wykonał jeden z największych skoków jakościowych, sprzedażowych i marketingowych w historii całej motoryzacji. Z tandetnego Kopciuszka stał się graczem, którego obawiają się najwięksi i najstarsi europejscy producenci.

Hyundai Motor Company (HMC) powstało w 1967 r. Fenomenem jest fakt, że w ciągu 40 lat Hyundai wywindował do pozycji jednego z największych producentów motoryzacyjnych na świecie. Obecnie te koreańskie auta znajdziemy niemal we wszystkich segmentach rynku. SUV? Proszę bardzo. Małe auta miejskie? Oczywiście. Kompakty? Limuzyny? Wszystko jest. Eksport rósł z dekady na dekadę. Już w 1980 r. Hyundai sprzedawał swoje modele do 38 krajów. A dzisiaj prezentuje się aż w 193 krajach! Hyundaia kupimy nawet w Iraku czy Afganistanie. Obecnie lista dilerów przekracza 5000 punktów. Symbol sukcesu Hyundaia to przede wszystkim model Accent, sprzedany w liczbie przekraczającej 2,1 miliona egzemplarzy. Drugą składową jest Elantra – jej trzy generacje rozeszły się do 1,72 miliona klientów. Te dwa modele, niczym mała, aczkolwiek skuteczna łyżeczka wyskrobały wygodną pozycję do późniejszego ataku na globalny rynek motoryzacyjny. Początkowo lekceważony producent z Korei Południowej teraz stał się topowym graczem.

Początki, czyli lata 1967-1997

Hyundai nie ma bogatej, obfitującej w romantyczne historie przeszłości. To nie Alfa Romeo, Maserati czy Peugeot. Jest wręcz banalnie i bezosobowo. W 1947 r. Chung Ju-Young założył firmę Hyundai Engeenering and Construction, która staje się największym koncernem budowlanym w Korei Południowej. Początki marki motoryzacyjnej zaczynają się w 1967 r. Wtedy to na bazie porozumienia licencyjnego z Fordem firma rozpoczyna produkcję (współpraca trwa w latach 1968-85). Pierwszym samochodem budowanym we współpracy z Fordem był model Cortina (oparty na Taunusie). Co ciekawe, Hyundai początkowo miał produkować wyłącznie maszyny i pojazdy budowlane. Bardzo szybko jednak okazało się, że jest potencjał i zapotrzebowanie na budowę aut osobowych. Nad pierwszym autorskim samochodem władze firmy zaczęły myśleć już na początku lat 70. W 1974 r. pokazano projekt Hyundaia Pony, by już po roku, w grudniu 1975 r., wprowadzić go do produkcji seryjnej. Sukces był natychmiastowy i zaostrzył apetyt na dalszy rozwój. Pan Chung od początku brał pod uwagę rynek globalny. Symbolicznym startem eksportu była sprzedaż 5 sztuk modelu Pony w 1976 r. do Ekwadoru, zamówiła je firma taksówkarska. Popyt rósł w ogromnym tempie. W latach 80. producent stale zwiększał moce produkcyjne, a rynki zagraniczne były chłonne do tego stopnia, że w 1984 r. zbudowano największą na świecie fabrykę samochodów w Ulsan w Korei Południowej, z której co roku wyjeżdżało 1,5 miliona pojazdów. W tym czasie Hyundai stał się drugim co do wielkości producentem motoryzacyjnym w Azji.

Ekspansja do Europy

Hyundai pierwszy raz pojawia się na Starym Kontynencie w 1974 r., kiedy gości na wystawie samochodowej w Turynie. Jednak były to dopiero przymiarki. Tak naprawdę ofensywa rozpoczyna się pod koniec lat 80. i na początku 90. Z kolei w USA Koreańczycy pojawiają się w 1986 r. z modelem Excel, który staje się tanim autem budżetowym dla każdego. W 1991 r. ten egzotyczny producent oficjalnie zawitał do Polski, gdzie z marszu znalazł się w czołówce importerów, ustępując miejsca jedynie Škodzie. W 1993 r. powstaje Hyundai Motor Polska. Polskę w rankingu wyprzedzały jedynie… Stany Zjednoczone oraz Kanada. Hyundai rozkochał w sobie też klientów ze Skandynawii, Szwajcarii oraz Holandii. W naszym kraju początkowo w ofercie znajdowały się modele Pony 98 z silnikami 4G15 lub 4G13 oraz Sonata z silnikiem 2,4 w wersji amerykańskiej. Pierwszy import opiewał na 3 tysiące sztuk. Rok później Hyundai otwiera import aut do Niemiec oraz wielu innych europejskich krajów. Wystarczyło kilka lat, aby zdobyć sporą część Starego Kontynentu. W 1995 r. Europa stała się rejonem z największą sprzedażą niemal 200 000 egzemplarzy. Koreańczycy nie ustawali w natarciu. Wcielili w życie projekt Hyundai 2000, którego głównym założeniem było znalezienie się firmy w pierwszej dziesiątce największych producentów… na świecie! I wtedy ekspansja zaczęła się na poważnie, a Europejczycy przecierali oczy. Ofensywy modelowej nie było końca: Accent, nowa Lantra, Atos, Galloper, Sonata... I wszystko było kupowane. Wszystko się podobało.

Rozwój i przejęcia

Wraz z wprowadzaniem nowych modeli widać znaczącą poprawę w jakości oferowanych samochodów. Co ciekawe, w 1998 r. w Polsce modele Atos i Galloper znalazły się w pierwszej dziesiątce najczęściej kupowanych nowości! Mało tego, „wynalazek z Korei” zyskiwał też w ważniejszych kwestiach. Hyundai znalazł się na 3. miejscu pod względem najmniejszej awaryjności. To przekonywało klientów. W tym samym 1998 r. koncern ociera się o milion wyprodukowanych egzemplarzy – dokładnie 907 872 sztuki. Jedno z najważniejszych wydarzeń miało miejsce w marcu 1999 r., gdy Hyundai przejął 51% akcji firmy Kia i Asia. Efektem jest kosmiczny wręcz skok – w 1999 r. Hyundai wyprodukował 2 065 995 samochodów osobowych, ciężarowych oraz autobusów, uwzględniając marki: Hyundai, Kia, Asia i Bering. Samych tylko aut Hyundai z taśm montażowych zjechało 1 362 682 egzemplarzy.

XXI wiek

Rok 2000 to kolejny rok poważnych zmian. Gigantem zainteresował się inny gigant, koncern DaimlerChrysler, który przejął 10% firmy Hyundai Motor. Od 2000 r. nieco zmieniła się linia produktowa, marka zaczęła oferować nieco bardziej luksusowe modele, Sonata i Santa Fe, które znacząco przyczyniły się do poprawy wizerunku marki w krajach rozwiniętych. 2001 r. to kolejne nowości, Sonata po faceliftingu oraz zupełna nowość, minivan Matrix. W tym samym roku na targach w Chicago przedstawiono z kolei model Terracan, a we Frankfurcie nowe Coupe. Poprawiała się jakość i odbiór marki przez wymagających Europejczyków. W 2001 r. w Korei wyprodukowano 1 248 811 samochodów osobowych. Z kolei globalnie produkcja osiągnęła poziom 2 538 920 pojazdów (z czego 1 564 316 aut pod marką Hyundai). Rok 2002 to nowy model Getz, jeden z bardziej kluczowych we współczesnej historii marki. W tym samym roku Hyundai notuje 10% wzrost sprzedaży i ląduje na 7. pozycji na świecie pod względem sprzedaży.

Przenosiny do Europy

W 2003 r. za sprawą Hyundai Motor Europe powstaje kosztem 55 mln euro centrum biurowe oraz badawczo-rozwojowe w Russelsheim pod Frankfurtem. W 2004 r. na Słowacji rozpoczyna się budowa fabryki. Sprzedaż w samej tylko Europie rośnie o 20%! Prezentowane są nowe modele, stare są odświeżane. W 2005 r. Hyundai jeszcze bardziej zakorzenia się na Starym Kontynencie. Za 50 mln euro buduje nową centralę na Europę w Offenbach. W tym roku sprzedano 1,7 miliona samochodów, z czego aż 65% na rynkach eksportowych. W 2006 r. oddano do użytku centralę w Offenbach, a w Russelsheim ruszają prace w Europejskim Centrum Designu Hyundaia. Od tej pory auta Hyundaia zaczynają dobitniej trafiać w gusta estetyczne Europejczyków. A to oznacza jedno – rozwój. W 2007 r. do mediów trafia nieco szokujące oświadczenie, gdyż przedstawiciele informują, że po roku od zakończenia budowy planuje się… przebudowę centrum w Russelsheim, które Hyundai chce powiększyć o ponad połowę! Rok 2008 to rozpoczęcie produkcji w fabryce w Czechach w Nosovicach (modele i30, i30CW). Europa przyjęła azjatyckiego producenta. I przestała się już z niego śmiać.

Obecnie Hyundai wraz z Kią rozdają karty na globalnym rynku, znajdują się w czołówce największych koncernów motoryzacyjnych świata. Nie są już tanimi samochodami o wątpliwej jakości i estetyce, ale  stały się autami bardzo dobrze wykonanymi, projektowanymi przez największych (Peter Schreyer – wcześniej Audi, Volkswagen; SangYup Lee – wcześniej Bentley, Chevrolet Camaro; Thomas Bürkle – wcześniej BMW), produkowanymi na całym świecie, z nowoczesną technologią, a do tego widocznymi nawet w topowym sporcie motorowym (WRC). Hyundai już jest potęgą, a nie powiedział przecież jeszcze ostatniego słowa.

 

Najważniejsze daty z historii Hyundaia:

1947 – założone zostaje przedsiębiorstwo Hyundai Engineering and Construction

1967 – powstaje przedsiębiorstwo Hyundai Motor Co. Ltd. w ramach Hyundai Group

1968 – umowa licencyjna z Fordem, na mocy której powstaje model Cortina

1975 – początek seryjnej produkcji modelu Pony

1980 – Hyundai Granda

1982 – Hyundai Pony II

1985 – Hyundai Pony III

1986 – Hyundai Grandeur

1986 – sprzedaż modelu Excel w USA

1988 – Hyundai Sonata

1990 – Hyundai Elantra

1993 – powstaje firma Hyundai Motor Polska

1999 – Hyundai przejmuje Kię

2000 – DaimlerChrysler przejmuje 10% akcji Hyundai Motor

2011 – Hyundai Santa Fe

2002 – Hyundai Getz

2004 – Hyundai Tucson

2006 – Hyundai ix55

2007 – Hyundai i10

2007 – Hyundai i30

2009 – Hyundai i20

2010 – Hyundai ix35

2011 – Hyundai i40

2011 – Hyundai Veloster

2. TOYOTA – HISTORIA MARKI

Toyota Motor Corporation jest największym producentem samochodów na świecie. Wartość rynkowa szacowana jest na 42 mld dolarów. A wszystko zaczęło się od branży… tekstylnej. Toyota to nie tylko technologia. To przede wszystkim niecodzienna filozofia założyciela Kiichiro Toyody.

Firma powstaje w 1918 r., kiedy Sakichi Toyoda, japoński przemysłowiec i bardzo utalentowany konstruktor, zakłada przędzalniczo-tkacką spółkę Toyoda Spinning & Weaving Company. W 1926 r. wydziela się z niej firma Toyoda Automatic Loom Works. W ten sposób powstał pierwszy w Japonii automatyczny warsztat tkacki, rewolucjonizujący krajowy przemysł tekstylny, który zresztą do tej chwili funkcjonuje na rynku i ma się dobrze. W 1933 r. zainteresowania pana Toyody i jego syna Kiichiro nieco ewoluują. Powstaje wydział motoryzacyjny. Podwaliną były podróże syna Kiichiro w latach 20. XX w., kiedy sporo czasu spędził w Europie i USA, gdzie obserwował rozwijający się właśnie rynek motoryzacyjny. Po powrocie zainwestował 100 000 funtów, które zdobył za sprzedaż praw patentowych do automatycznego warsztatu tkackiego. Fundusze te były początkiem stworzenia Toyota Motor Corporation (TMC) w 1937 r.

W kolejnych latach wybucha olbrzymi popyt wśród Japończyków na samochody. Już w 1933 r. powstaje pierwsza konstrukcja – sześciocylindrowy silnik Type A o pojemności 3,4 l. Dwa lata później światło dzienne ujrzały pierwsze prototypy samochodu osobowego, Modelu A1, oraz pojazdu ciężarowego Model G1. Na produkcję seryjną trzeba było poczekać do 1936 r. Co ciekawe, model AA i model AB na samym początku markowane były jako Toyoda, a nie Toyota. Rok później zmieniono nazwę i oficjalnie zarejestrowano spółkę Toyota Motor Company. Tak narodziła się legenda. Tak narodziła się marka, która zmotoryzowała Japonię.

Kierunek USA

W powojennej Japonii, przy rosnącym popycie, marka Toyota szybko stała się liderem produkcji i sprzedaży. Już po pięciu latach od rozpoczęcia działalności wyprzedziła Chevroleta i Forda, czyli dotychczasowych liderów. Udział w rynku wynosił ponad 40%. W samej tylko Japonii do 1980 r. wyprodukowała aż 30 mln egzemplarzy. Pod koniec XX w. wartość ta wzrosła do… 100 mln sztuk! Nie mając konkurencji na rodzimym rynku, Toyota rozpoczęła ekspansję na rynki zagraniczne. W późnych latach 50. zaczęła eksport swoich samochodów. W 1957 r. pierwsze egzemplarze modele Crown pojawiły się na rynku amerykańskim. Amerykanie pokochali Toyotę. W 2004 r. w samych tylko Stanach Zjednoczonych sprzedano ponad 2 mln aut tego japońskiego producenta.

Kierunek Europa

Na rynku europejskim Toyota pojawiła się w 1963 r. w Danii. Wielopoziomowość i skomplikowanie Europy wymagało czasu, jednak był to na tyle kuszący rynek, że nie można było odpuścić próby ekspansji. Wysiłek się opłacił. Sam za siebie mówi fakt, że do 2006 r. Toyota sprzedała w Europie 15 mln egzemplarzy samochodów. Rekordy sprzedaży padały każdego roku przez 10 kolejnych lat. Toyota klienta ze Starego Kontynentu przekonała do siebie przede wszystkim niezawodnością – i z nią jest obecnie kojarzona, choć może odbiega nieco w innych aspektach, jak na przykład jakość materiałowa wnętrza. Dzisiaj to koncern globalny, obecny w 48 krajach, posiadający ponad 3000 placówek. W samej tylko Europie posiada dziewięć fabryk.

Polska historia

Wszystko zaczęło się 31 grudnia 1990 r., kiedy to została zarejestrowana spółka Toyota Motor Poland. Japońska marka nie traciła czasu i jako jedna z pierwszych marek samochodowych zawitała w nowej, wolnej Polsce. Zaczęło się od 13 autoryzowanych serwisów Toyoty. Kluczowa dla tych przedsiębiorców była decyzja o rozstaniu z państwowym monopolistą Polmozbytem i wyłącznej współpracy z Toyota Motor Poland. Pierwszy salon samochodowy z prawdziwego zdarzenia powstał w Radości, a jego otwarcie połączono z przekazaniem nowej Corolli laureatce konkursu Miss Polonia.

W marcu 1991 r. sprowadzono 300 samochodów. Były to 3-drzwiowe Corolle E90, które klienci rezerwowali jeszcze przed dotarciem transportu do kraju. Mało znany jest fakt, że Polska była bardzo bliska wprowadzenia do produkcji licencjonowanej Corolli już w latach 70. Niestety, władze monopolistycznego FSO zdecydowały się ostatecznie na licencję Fiata 126p.

„Z przewodnika po nowych produktach skopiowaliśmy zdjęcie Cariny II, napisaliśmy, że już jest w sprzedaży, zrobiliśmy ksero i z takim wzorem pobiegliśmy do «Gazety Wyborczej»” – opisuje pierwszą kampanię Witold Nowicki, obecnie dyrektor handlowy.

Rewolucja hybrydowa

Jednym z najważniejszych momentów w historii marki Toyota jest zaprezentowanie w 1996 r. modelu Prius. Do sprzedaży trafia rok później, początkowo w Japonii, później w USA, gdzie odnosi olbrzymi sukces rynkowy. Posiadaniem Priusa szczycili się celebryci z Hollywood. Powstaje moda na ekologię. Później auto trafia na pozostałe światowe rynki. Prius stał się pierwszym masowo produkowanym autem hybrydowym i zapoczątkował trend dla całej branży motoryzacyjnej. Pierwsza generacja napędzana była silnikiem spalinowym o pojemności 1,5 l i mocy 58 KM, wspieranym przez elektryczny motor dostarczający dodatkowe 40 KM. Obecnie na rynku dostępna jest czwarta odsłona tego modelu. W tej chwili aż 75% wszystkich hybryd w USA stanowią Toyoty/Lexusy. Już w 2012 r. producent szczycił się sprzedażą ponad miliona sztuk od początku produkcji. Zresztą na pozostałych światowych rynkach Toyota jest niekwestionowanym liderem w kategorii aut hybrydowych. Jeżeli hybryda – to zapewne Toyota.

Toyota City

W 1959 r. powstało niecodzienne miejsce. Miasto Koromo w prefekturze Aichi przemianowano na Toyota City. Wcześniej wybudowano tam fabrykę (których obecnie jest już kilka), znajduje się tam również siedziba koncernu Toyota Motor Corporation.

Lexus

W 1987 r. Toyota Motor Corporation podjęła decyzję o stworzeniu osobnej, luksusowej marki, ponieważ auta Toyoty nie były kojarzone z klasą premium. Początkowo auta Lexus sprzedawane były wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. Obecnie te wyjątkowe modele oferowane są na niemal wszystkich rozwiniętych rynkach świata, w tym oczywiście także w Polsce.

Rozszyfrować logo

Logotyp Toyoty to mała zagadka. Kształt główny to litera „T”. Do tego trzy owalne kształty, dwa zachodzą na siebie w środku i przedstawiają zaufanie oraz relację między marką i klientami, z kolei największy, otaczający całość, odnosi się do nieskończoności możliwości i globalnych planów firmy.

Filozofia Toyoty

Oto cała tajemnica sukcesu Toyoty. Słynny jest sam system pracy i organizacji. Innowacyjne rozwiązania pozwoliły tak zoptymalizować pracę zakładu, aby przy ograniczonej ilości środków zachować najwyższą jakość montażu i niezawodność. Wtedy powstało określenie „dokładnie na czas”. To jedna z najważniejszych pozostałości po założycielu Kiichiro. Efektem była redukcja stanów magazynowych i wytwarzanie perfekcyjnie oszacowanej ilości potrzebnych podzespołów i surowców przekładających się na minimalną ilość odpadów. Dla Toyody równie istotne jak technologia były podejście do wykonywanej pracy i relacje międzyludzkie. Potwierdza to sformułowanie, że „wszyscy się liczą”. Każdy pracownik, który zauważy błąd, ma prawo zatrzymać CAŁĄ linię produkcyjną i absolutnie żaden menedżer nie może mu tego zabronić. Mało tego, jeżeli ktoś popełnił błąd, nie doszukuje się kozła ofiarnego, nikt nie jest obwiniany. Po prostu wszyscy zaczynają szukać przyczyny problemu i rozwiązania, jak ów problem usunąć. Takich historii jest o wiele więcej. Każdego roku Toyota wydaje około 10 miliardów dolarów na badania i rozwój technologii samochodowych. W przeliczeniu jest to ok. miliona dolarów na… godzinę! Perfekcjonizm, optymalizacja oraz nieustanny rozwój to podstawy marki Toyota. A jeżeli dodamy do tego, że to obecnie największy producent samochodów na świecie, to znaczyć może tylko jedno. System działa!

Do legendy przeszła filozofia Toyody:

  • Przyczyniaj się do rozwoju i dobrobytu kraju poprzez pracę w grupie, niezależnie od stanowiska czy pozycji; czyń uczciwie to, co do Ciebie należy.
  • Bądź zawsze w awangardzie, myśl kreatywnie, nie wahaj się zadawać pytań, doskonal się ustawicznie.
  • Myśl praktycznie, nie bądź lekkomyślny.
  • Bądź uprzejmy i wspaniałomyślny, stwarzaj wokół siebie ciepłą, przyjazną atmosferę.
  • Szanuj innych, zawsze okazuj swoją wdzięczność za uczynki duże i małe, nawet za te niedokonane, a tylko pomyślane.

Garść ciekawostek o Toyocie:

– Jest największym producentem samochodów na świecie.

– Jest obecna w ponad 160 krajach.

– Zatrudnia już ponad 215 000 osób.

– Toyota Motor Corporation posiada 12 fabryk w Japonii oraz 54 fabryki w 27 krajach na świecie.

– Od 1966 r. produkowała Corollę co 27 sekund.

– Co 7 sekund ktoś w świecie kupuje nową Toyotę.

Najważniejsze modele w historii marki Toyota:

– Toyota AB – 1936 – Pojazd produkowany w latach 1936-1945 na potrzeby armii japońskiej. Całkowita produkcja – 353 sztuk

– Toyota AC –  1943 – na bazie modelu AA, miała nowocześniejszy i mocniejszy silnik typu B1. Pierwszy model Toyoty produkowanym po wojnie, wyprodukowano 115 sztuk

– Toyopet SA –  1951 – dwudrzwiowy sedan wyposażony w silnik 1.0 l. Przydomek „Toyopet” (od angielskiego „pet” – maskotka, zabawka) nadany przez klientów, w 1949 r. stał się oficjalną nazwą serii pojazdów Toyoty

Toyota Sports 800 –  1965 – powstała na bazie Publiki, wzbogacona elementami sportowymi. Maksymalna prędkość – 155 km/h

Toyota Corolla –  1966 – legenda marki. Filar Toyoty. Po dziś dzień wyprodukowano ponad 40 mln egzemplarzy

Toyopet Crown MS51 –  1968 – produkowana od 1963 r., startowała w Grand Prix Japonii, zdobyła zwycięstwo w swojej klasie

Toyota MR 2 –  1984 – dwuosobowy model sportowy z silnikiem zamontowanym centralnie

Toyota Supra –  1992 – auto sportowe typu GT. Obecnie Toyota pracuje nad kolejną generacją tego kultowego modelu. Wielokrotnie brała udział w rajdach i wyścigach samochodowych

Toyota Prius –  1996 – przełomowy model we współczesnej historii marki. Pierwszy masowo produkowany samochód hybrydowy na świecie

Toyota Yaris –  1999 – jedno z pierwszych aut zaprojektowanych w Europie dla Europejczyków

Land Cruiser 100 –  2000 – Kolejna wersja legendarnego modelu Toyoty z napędem 4×4. Uczestnik wielu rajdów, np. Paryż-Dakar. Połączenie luksusu limuzyny z walorami auta terenowego

Najważniejsze wybrane daty z historii marki:

1885 – początki firmy tekstylnej Sakichi Toyody

1918 – zarejestrowanie przedsiębiorstwa Toyoda Spinning and Weaving Co. Ltd.

1933 – budowa pierwszego silnika

1935 – pierwszy samochód model A1

1937 – powstaje firma Toyota Motor Co. Ltd     

1947 – Toyota SA

1954 – Toyota Land Cruiser

1955 – Toyota Crown

1957 – Toyota Corona

1966 – Toyota Corolla

1968 – Toyota Hilux

1973 – Toyota Starlet

1970 – Toyota Celica

1970 – Toyota Carina

1978 – Toyota Supra

1982 – powstaje Toyota Motor Corporation

1983 – Toyota Camry

1984 – spółka z General Motors

1989 – powstanie marki Lexus

1997 – Toyota Prius

1998 – Toyota Avensis

1999 – Toyota Yaris

2005 – Toyota Aygo

2007 – Toyota Auris

2012 – Toyota GT86

ZNAJDŹ NAS: