Części oryginalne, odpowiedniki, zamienniki, czyli jak nie wyrządzić autu szkody

W ostatnich latach wachlarz części zamiennych uległ znacznemu rozszerzeniu w niekontrolowany sposób. Dzisiaj oferta rynku to części oryginalne, zamienniki porównywalnej jakości oraz cała lista zamienników różnego pochodzenia, różnorakiej produkcji i w efekcie: bliżej nieokreślonej jakości.

2018-03-28 12:08:59

Producenci i dystrybutorzy części zamiennych stosują najprzeróżniejsze argumenty, aby przekonać do zakupu swoich produktów. W branży motoryzacyjnej temat jest gorący, gdyż zagadnienie sprzedaży części zamiennych wiąże się oczywiście z dużym biznesem. Jednak czy w całym zamęcie przeróżnych dyskusji ktoś odpowiedział na pytanie: które części stosować, aby nie wyrządzić samochodowi większej szkody? Oczywiście auto to jedno, ale chodzi głównie o bezpieczeństwo ludzi w ruchu drogowym.

– Dzisiaj rynek części zamiennych jest poukładany tak, że autoryzowane sieci serwisowe starają się korzystać z własnych części zamiennych, natomiast większość serwisów niezależnych stosuje części zamienne, odpowiadające jakości oryginałów, które są ekwiwalentami oryginałów z wyłączeniem oznaczeń danej marki. Stosowane są też części pochodzące z importu, niesprawdzonej jakości – mówi Karol Zielonka, zastępca dyrektora ds. badań z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, wiceprezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.

Taki podział wynika zapewne z faktu, że nowe pojazdy są zazwyczaj serwisowane w ramach gwarancji w punktach autoryzowanych, natomiast po okresie gwarancyjnym już w serwisach nieautoryzowanych. A tam rządzi walka o klienta – jego utrzymanie i zdobycie kolejnego. – Stąd wynika zróżnicowana oferta części i akcesoriów, co jest w dużej mierze efektem działań handlowych samych dystrybutorów, w tym importerów części zamiennych o oznaczeniu „P”. Co istotne, części o oznaczeniu „P” to części zamienne nowe, nieoryginalne, o porównywalnej jakości, objęte gwarancją producenta, który jednocześnie zaświadcza, że są one tej samej jakości, co części zamienne o porównywalnej jakości z oznaczaniem „Q” – wyjaśnia Karol Zielonka.

OQP, czyli o oznaczeniach słów kilka

Rynek części zamiennych rozróżnia trzy rodzaje części. Oznaczenie „O” to części zamienne nowe, oryginalne, bezpośrednio pochodzące od producenta pojazdu. Części te są sprzedawane głównie w Autoryzowanych Stacjach Obsługi. Znaczek „Q” wskazuje na części zamienne nowe, bezpośrednio pochodzące od producenta pojazdu, produkowane zgodnie ze specyfikacjami i standardami produkcyjnymi ustalanymi przez producenta pojazdu. Są wyprodukowane przez tego samego producenta części, który dostarcza je producentowi pojazdu do montażu. Mogą to też być części zamienne, zwane też częściami równoważnymi, oryginalnymi, niesprzedawanymi w ASO, ale w innych punktach handlowych i warsztatowych. Są one o 15-20% tańsze od oryginałów, ale są tym samym, co oryginał. Natomiast symbol „P” to części zamienne nowe, nieoryginalne, o porównywalnej jakości, objęte gwarancją producenta, który jednocześnie zaświadcza, że są one tej samej jakości.

Dla użytkownika samochodów dokonującego zakupu części samodzielnie, problemem jest odróżnienie części zamiennej porównywalnej jakości od całej gamy części kwestionowanej jakości, pochodzących z różnorakiego importu. – Problem ten można rozwiązać, stosując pewne oznaczenia oraz poddając części zamienne obowiązkowej certyfikacji po to, aby wyeliminować grupę części o niesprawdzonej jakości, w praktyce mogących zagrażać bezpieczeństwu ludzi i ruchu drogowego. Takie części są nierzadko wprowadzane do obrotu – sugeruje Karol Zielonka.

Awariom i w efekcie naprawom podlegają wszystkie pojazdy: i te nowe, i te kilkuletnie, i te kilkudziesięcioletnie również. Zróżnicowana zasobność kieszeni klienta to istotny element wyboru warsztatu oraz części użytych do naprawy.

Mało kto jednak pamięta, że jakość i wartość części użytych do naprawy ma istotny wpływ na cenę pojazdu przy jego późniejszej sprzedaży.

Czasami nawet w wiekowym aucie, dobrze utrzymanym i naprawianym na oryginałach, warto ten kierunek napraw kontynuować, gdyż z pewnością z czasem zyska na wartości, stając się klasykiem na żółtych tablicach rejestracyjnych. Kolejne pytanie: czy warto zatem w nowych samochodach stosować najtańsze części? I odwrotnie: czy stosować nowe części w samochodach mocno wyeksploatowanych?

Dlatego istotne wydaje się stworzenie pewnego systemu certyfikacji części. Wówczas nawet te najtańsze mogłyby znaleźć się w obrocie, jeżeli spełnią podstawowe wymagania jakościowe.

Raport Inspekcji Handlowej

Na przełomie roku Inspekcja Handlowa (IH) opublikowała informację na temat skontrolowanych części samochodowych. Wynikało z niej, że zaledwie 3% partii produktów wzbudziło zastrzeżenia kontrolerów IH. Co ciekawe, sprawdzonych zostało jedynie 351 partii produktów i tylko u 121 przedsiębiorców z terenu całej Polski, którzy produkują, importują lub sprzedają części i wyposażenie samochodów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, informując na swojej stronie internetowej o dokonaniach Inspekcji Handlowej, podał internautom pewną ściągawkę w postaci „świadectwa homologacji w pigułce”:

  • Świadectwo homologacji potwierdza, że produkt jest zgodny z przepisami i spełnia wymagania techniczne.
  • Świadectwo homologacji muszą mieć: pojazdy (np. samochody osobowe, przyczepy), ich części (np. lampy, lusterka, klocki hamulcowe, haki holownicze) i elementy wyposażenia (np. foteliki samochodowe, trójkąty ostrzegawcze).
  • Takie dokumenty wydaje dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.
  • Muszą o nie wystąpić producenci.
  • Inspekcja Handlowa kontroluje, czy dostępne na rynku pojazdy lub ich części mają świadectwa homologacji. Za ich brak może nałożyć na producenta lub importera karę – maksymalnie 25% wartości sprzedaży zakwestionowanego produktu.

Jednak Inspekcja Handlowa sprawdza jedynie dokumenty, czyli posiadanie świadectw homologacji. Nie sprawdza już ani faktycznej jakości towarów znajdujących się w partiach, ani kwestii materiałowych, czyli tak istotnych aspektów części zamiennych, które trafiają na rynek, do dystrybucji, sprzedaży i montażu w samochodach jako części zamienne.

Polskie części = dobra jakość

Mimo że polscy producenci części zamiennych słyną z dobrej oferty produktowo-handlowej, to nie do końca są w stanie konkurować z częściami pochodzącymi z importu, szczególnie z Turcji, Indii, a przede wszystkim z Chin, m.in. dlatego, że głównym kryterium klienta przy zakupie jest cena – jakość również, ale na dalszym planie. Koszty, jakie ponoszą krajowi producenci części, są wyższe niż np. w Państwie Środka. Wynikają one i z droższej siły roboczej, i ze standardów i przepisów prawa, jakim muszą podlegać. Dzięki temu jednak możemy szczycić się dobrą jakością.

Dlatego homologacje to jedno, ale certyfikaty poświadczające faktyczną jakość to zagadnienie tak bardzo potrzebne krajowym producentom części i akcesoriów. Zresztą nie tylko im – również serwisom naprawczym, które ponoszą odpowiedzialność za wykonaną usługę, a finalnie również właścicielom samochodów.

Jakie części zatem stosować, aby nie wyrządzić autu większej szkody? Decyzja leży raczej po stronie właścicieli samochodów, którzy powinni brać pod uwagę wskazówki opisane powyżej, oraz serwisów naprawczych, dobierających części tak, aby były po prostu bezpieczne i dobre.

Oznaczenia części zamiennych:

„O” – części zamienne nowe, oryginalne, bezpośrednio pochodzące od producenta pojazdu. Części te są głównie sprzedawane w ASO.

„Q” – części zamienne nowe, bezpośrednio pochodzące od producenta pojazdu, produkowane zgodnie ze specyfikacjami i standardami produkcyjnymi ustalanymi przez producenta pojazdu. Wyprodukowane są przez tego samego producenta części, który dostarcza je producentowi pojazdu do montażu lub części zamienne, zwane też częściami równoważnymi, oryginalnymi, niesprzedawanymi w ASO, ale w innych punktach handlowych i warsztatowych. Są one o 15-20% tańsze od oryginałów, ale są tym samym, co oryginał.

„P” – części zamienne nowe, nieoryginalne, o porównywalnej jakości, objęte gwarancją producenta, który jednocześnie zaświadcza, że są one tej samej jakości co O i Q.

Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT)

Instytut badawczy, nad którym nadzór sprawuje Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie prac naukowo-badawczych i rozwojowych w dziedzinie motoryzacji, przystosowanie ich do potrzeb praktyki, a także wdrażanie wyników tych badań w dziedzinie nauk technicznych i przyrodniczych oraz biotechnologii.

Polska Grupa Motoryzacyjna (PGM)

Pierwsza w Polsce organizacja zrzeszająca wyłącznie krajowych producentów z branży. Misją Stowarzyszenia jest zwiększanie siły przebicia polskich firm w kontaktach z dystrybutorami i producentami samochodów, przez co możliwy będzie wzrost udziałów w rynku polskich producentów części motoryzacyjnych. PGM aktywnie działa też na rzecz promocji polskich firm wśród partnerów zagranicznych. Głównym celem Stowarzyszenia jest tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi polskich przedsiębiorstw przemysłu motoryzacyjnego.

Artykuł ukazał się w marcowym wydaniu magazynu FLOTA

ZNAJDŹ NAS: